Afgelopen januari was het groot feest voor Jeroen Speksnijder. Zijn Amersfoortse woonwinkel Spektakel, waarin hij nieuwe en gebruikte meubels verkoopt, kreeg de prijs voor De Leukste Winkel van Nederland van branchevereniging INretail. Naast een portie publiciteit leverde de prijs Jeroen ook een hoop nieuwe bezoekers op. ,,We hebben echt nog nooit zoveel mensen in de winkel gehad”, aldus Jeroen in een eerder interview met De Ondernemer. ,,Ik keek mijn collega aan: wat gebeurt hier?”
Een hoop nieuwe bezoekers vielen bij Jeroen in de smaak omdat ze zijn winkelconcept waarderen. Over een klein deel was hij minder enthousiast. Afgelopen zaterdag kwam er een bezoeker in de winkel die volgens Jeroen in de laatste categorie valt. De bekende streamer Serpent, die momenteel zijn dagelijkse leven 24/7 filmt en direct online uitzendt, kwam Jeroens zaak binnen gewandeld. Met lopende camera.
Lees ook: Jeroens interieurzaak Spektakel is de Leukste Winkel van Nederland
Streamer in Spektakel
,,Ik zat middenin een klantgesprek toen deze jonge gozer de winkel binnenkwam”, vertelt Jeroen. ,,Camera in zijn hand. Oortjes in. Zichzelf niet even voorgesteld. Natuurlijk wordt er veel gefilmd bij ons in de winkel, maar dit was anders dan een videootje met je telefoon. Daarom vroeg ik hem wat hij precies van plan was. Daarop vertelde hij dat hij Serpent heet en dat hij nu live was en de boel hier wilde filmen.”
Als je hier binnenkomt en je denkt dat dit een kringloop is, kun je beter stoppen
Jeroen Speksnijder Spektakel
In de video die Serpent op social media plaatste, is te horen dat Jeroen vraagt wie de streamer is en waarom hij langskomt. ,,Ik heb toevallig twee weken geleden nog de prijs voor beste livestreamer gewonnen”, legt Serpent uit. ,,Ik kwam even reclame maken voor de leukste kringloopwinkel van Nederland.”
Op die laatste opmerking sloeg Jeroen aan. ,,We zijn een gekke winkel met leuk meubilair, maar geen kringloop.” Lachend: ,,Ik wil geen kringloopmensen hier. Als je hier binnenkomt en je denkt dat dit een kringloop is, kun je beter stoppen.”
Negatieve reacties op Google
Maar daar eindigde het verhaal niet voor Jeroen. Niet snel nadat Serpent bij Spektakel langs was geweest, regende het negatieve reviews over de winkel op Google. Al dan niet aangemoedigd door de streamer. In de comments onder een TikTok-video die Serpent erna maakte over het voorval, krijgt de streamer bijval van zijn volgers. Datzelfde filmpje is ook geplaatst op videowebsite Dumpert en ging zowaar viraal. De video staat op bijna 80.000 weergaven en in die comments lees je totaal andere reacties: ‘Mooi op zijn plek gezet en weg ermee.’ En: ‘Zo ziet een idioot die naast zijn schoenen loopt eruit.’
Het is mijn winkel. Ik bepaal de regels
Jeroen Speksnijder Spektakel
Jeroen vindt de situatie een aantal dagen erna maar lastig. ,,Hoever moet je gaan als er zo’n mafkees binnenloopt? Zonder zich voor te stellen. Even z’n views scoren. Moet je dit laten gaan? Ik vind van niet. Ik vind het asociaal. Het is mijn winkel. Ik bepaal de regels.” Ook vraagt hij zich af wat je als ondernemer hieraan kan doen om dit in de toekomst te voorkomen.
Lees ook: Waarom Martijn om één ster op Google vraagt: ‘Die zijn honderd procent eerlijk’
Wat kun je als ondernemer doen tegen een livestreamer?
Yegor Ridley, als advocaat gespecialiseerd in onder meer mediarecht, legt uit: ,,Algemeen uitgangspunt is dat je in openbare ruimtes of op de openbare weg mag filmen (dus ook streamen), mits je rekening houdt met de eventuele belangen van degene die je mogelijk filmt/fotografeert. Een winkel is een semiopenbare ruimte en daar vervaagt de grens. De afweging die hier gemaakt wordt, gaat over het privacyrecht van de ene partij (Jeroen, red.) en de vrijheid van meningsuiting van de ander (Serpent, red.). Als in de stream privacygevoelige informatie wordt gedeeld, zoals bijvoorbeeld het gezicht van de ondernemer, zou dat buitenproportioneel kunnen zijn. Zolang de streamer alleen producten laat zien, is het een ander verhaal.”
Dat bord met huisregels laat ik zo snel mogelijk maken
Jeroen Speksnijder Spektakel
,,Wel zie je in sommige winkels bordjes bij de ingang dat je akkoord gaat met de geldende regels. Daar zou je als ondernemer streamen of filmen bij kunnen zetten, net als dat daar het verbod op eten in de winkel onder valt. Belangrijk is dat je deze informatie vóór het betreden van de winkel al vermeldt.”
Jeroen laat het er vooralsnog niet bij zitten. ,,Dat bord met huisregels laat ik sowieso zo snel mogelijk maken.”
Benieuwd hoe de winkel van Jeroen er uitziet? Bekijk dan deze video: