Nieuws Actueel
John de Mol moet TMG redden

Nu het aantal lezers van de grootste krant van Nederland in hoog tempo terugloopt, zet het Telegraafconcern flink in op televisie. Daarvoor gaat TMG samenwerken met John de Mol, schrijft de Volkskrant. Mediatycoon John de Mol vergroot zijn greep op Telegraaf Media Groep (TMG), de uitgever van onder meer de grootste krant van Nederland. De Mol krijgt zeggenschap over de radiostations van het bedrijf, Sky Radio en Radio Veronica, in ruil voor een klein deel van zijn SBS-aandelen. TMG gaat met zijn hulp meer televisie maken, om te beginnen op internet.Het Telegraafconcern verliest in hoog tempo abonnees en adverteerders. De betaalde oplage is in veertien jaar bijna gehalveerd, de advertentie-inkomsten dalen nog sneller. Mede daarom is vorig jaar een drastische reorganisatie in gang gezet.De radiozenders van TMG gaan op in een nieuw bedrijf, met SLAM! en Radio 538 van Talpa. Ruim driekwart van de aandelen komt in handen van De Mols mediabedrijf. Zo'n bundeling van zenders is pas sinds 1 januari mogelijk, tot die tijd mochten bedrijven maximaal twee frequentiepakketten bezitten. Voor de luisteraars zal waarschijnlijk niet veel veranderen, voor adverteerders wel. De publieke omroep krijgt er een sterke concurrent bij, die wekelijks 7,3 miljoen luisteraars bereikt.