Nieuws Actueel

Jonge bazen Newcandle veroveren Nederland met digiborden en 3D-printers

Newcandle. Van touchscreens tot 3D-printers, Newcandle is altijd op zoek naar innovatieve producten voor het bedrijfsleven én het onderwijs. Dat schrijft het AD Rotterdams Dagblad.

Jasper Monster | Foto: Frank de Roo 30 januari 2018

Opdezaakbeamers1601 FDR1 Frank de Roo 2

Wat doe je als bedrijf wanneer er een interessante markt op je pad komt, maar die markt niet perfect aansluit bij de rest van de werkzaamheden? Met pijn in het hart de kans voorbij laten gaan of in het diepe springen? Oprichters Floris Middelhoek (27, rechts) en Lennard Kleinjan (25, links) van Newcandle kozen vol overtuiging voor de tweede optie.

Beamerlampen

In 2011 begon het tweetal met de verkoop van beamerlampen aan basisscholen. De zaken gingen al snel goed en het succes smaakte rap naar meer. ,,Door het contact met de scholen ontdekten we ook de markt voor digiborden en touchscreens”, zegt Middelhoek. ,,Scholen gingen massaal over op die borden.”

Bijkomend voordeel was dat niet alleen scholen geïnteresseerd waren. ,,We zijn ons ook meteen op de zakelijke markt gaan richten. De borden kunnen ook worden gebruikt in bijvoorbeeld vergaderzalen.”

3D-printer

Maar de digitale borden waren niet de enige interessante ontwikkeling die ze tegenkwamen op de scholen die ze bezochten. In 2015 komt de 3D-printer op het pad van het tweetal. ,,Direct zagen we de mogelijkheden die het apparaat bood voor scholen”, legt Kleinjan uit. ,,Kinderen hebben niet meer genoeg aan vakken als schrijven en rekenen. Ze moeten ook zaken leren die in de 21ste eeuw Newcandle. Van touchscreens tot 3Dprinters, Newcandle is altijd op zoek naar innovatieve producten voor het bedrijfsleven én het onderwijs. belangrijk zijn. Bijvoorbeeld het omgaan met iets technisch als een 3Dprinter en de vaardigheden die daarbij komen kijken, zoals digitaal ontwerpen. Scholen weten dat ze iets met techniek willen, maar nog niet heel goed hoe. Daar helpen wij bij.”

Totaalpakket

Er was alleen één klein probleem: het plaatsen van uitsluitend een 3Dprinter is niet voldoende. Want het tweetal wist: als we ze alleen neerzetten zonder verdere begeleiding, zullen ze nooit gebruikt worden. Maar waar andere bedrijven een gebrek aan onderwijservaring wellicht als een bedreiging hadden gezien, ging Newcandle de uitdaging maar al te graag aan. ,,Wij staan natuurlijk niet zelf voor de klas, dat is niet onze kracht”, zegt Middelhoek. ,,Wat wij doen is de docenten opleiden. Van de printers weten wij namelijk alles, dus wij zorgen ervoor dat de docenten optimaal voorbereid zijn. Wij bieden een totaalpakket aan, inclusief een workshop waar alle facetten van het 3D-printen aan bod komen.”

Schiermonnikoog

Met de lessen leren scholieren niet alleen alles over de techniek, maar gaan ze ook zelf aan de slag met de printer. ,,Zo leren ze omgaan met nieuwe technologie en werken ze tegelijkertijd ook met ontwerpprogramma’s en andere digitale platformen.” En die aanpak slaat aan. Al meer dan 150 scholen zijn door Newcandle begonnen met 3D-printen. ,,Er staat er zelfs een op Schiermonnikoog.”

Succes

Het succes op de 3D-printermarkt betekent niet dat de digiborden vergeten worden. ,,Bijna alle scholen zijn nu wel om qua digiboards, maar bedrijven maken die stap nog minder snel.” Ze verwachten dat de belangstelling voor de printers alleen maar blijft groeien. ,,Scholen zijn vanaf 2020 verplicht wetenschap en techniek in hun lessen te implementeren. Daar willen wij graag bij helpen, maar het gaat niet alleen om de aantallen. Wij willen vooral laten zien wat de mogelijkheden voor kinderen zijn. Van printers die stof staan te happen worden wij ook niet vrolijk.”

Scholen zijn vanaf 2020 verplicht wetenschap en techniek in hun lessen te implementeren. Daar willen wij graag bij helpen

Lennard Kleinjan