Nieuws Actueel

Waarom je je klanten een handgeschreven kaartje moet sturen met kerst

Schuif een handgeschreven kaartje bij die wijndoos die je je gewaardeerde klanten stuurt met kerst. Het is persoonlijk, valt op en is daarmee een slimme zet als ondernemer. Dat vertelde creative director Willem Albert Bol tijdens de Week van de Ondernemer in Ahoy, Rotterdam, waar hij een lezing gaf over het thema ‘aandacht voor aandacht’.

Anna Neeltje de Boer 18 december 2018

Willem Albert Bol 2

Bol weet wel hoe je klant moet pleasen. Dat slimme spel wil iedereen wel spelen, maar niet iedereen doet dat even handig. Je zet bijvoorbeeld hoog in op een campagne die toch niet zo veel oplevert als je gehoopt had. Jammer dan. Elk medium heeft weer een andere kracht. De voors en tegens hier op een rijtje.

De krant

“Print staat voor verdieping en autoriteit. Heb je veel te vertellen, een complexere boodschap met nuances? Dan is het een goede plek om te adverteren. Bedenk wel dat het minder opvalt bij het grotere publiek.”

Televisie

“In een tv-spotje is het makkelijk om sympathie te kweken. Door jezelf bijvoorbeeld neer te zetten als de typische Nederlander. Je krijgt naamsbekendheid, maar tegelijkertijd zit je in een blok met nog 14 commercials. Zelfs een onvriendelijke bank, zet weer een vriendelijk beeld van zichzelf neer. Maar wat je precies te vertellen hebt? Niemand die het weet. Mensen onthouden maar drie reclames: de leukste, beste en meest irritante.”

Radio

“Dit is dé plek voor herhaling. Ram die boodschap erin. Hoe vaak hoor je wel niet dezelfde spotjes in de ether? Maar net als bij televisie is hier de grote zwakte duiding.”

Outdoor

“Outdoor oftewel reclameposters buiten, bijvoorbeeld bij bushaltes, hebben een groot bereik. Ook mensen die niet per se je doelgroep zijn, komen op deze manier met jouw bedrijf in aanraking. De boodschap is alleen ontzettend kort. Je hebt 4 á 5 woorden en de gemiddelde persoon let 0,85 seconden op.“

Social media

“Het mooie van social media is dat de dialoog heel dichtbij is. Tegelijkertijd heeft het een hoge irritatiefactor. Mensen zitten op Facebook om te communiceren met vrienden, en daar ben jij. Je moet niet verwachten nieuwe klanten te vinden, maar trouwe communicatie met je klanten kan goed helpen bij het verkopen van je product.”

Banner

“Banners zijn niet om te klikken. Dat is een veelgehoord misverstand. Het is een roeptoeter. Je kunt deze perfect gebruiken om iets te vertellen. Het werkt net als de outdoorreclame en net als daarbij hebben mensen zo’n 0,85 seconde aandacht hiervoor.”

Mail

“Het is persoonlijk en is functioneel. En dat laatste is ook een probleem. Men krijgt zo veel mails, dat ze er abstract en functioneel mee omgaan en lang niet alles openen en als ze het openen grondig lezen.”

Google

“Google search is relevant, maar als je een rode bank aanbiedt zijn er nog 1000 pagina’s met leren banken. De consument geeft aandacht aan de bedrijven die ze al kennen. De last click is een illusie. De consument wil u kennen, vertrouwen en weten waar u voor staat.”