Nieuws Actueel

Kledinglabel Soufiane Ahaddach scoort met positieve vibe

De Amsterdammer Soufiane Ahaddach (26) richtte vorig jaar vanuit zijn slaapkamer een kledinglijn op. Nu staan modebladen en vloggers ervoor in de rij, meldt het Parool.

Maxime Smit | Foto: Marc Driessen 17 januari 2017

Soufiane Ahaddach kledinglabel kleding t shirts vrouwen 1065

Als vlogger Negin Mirsalehi (3,7 miljoen volgers op Instagram) één van je T-shirts draagt, mag je jezelf als beginnend ontwerper gerust even feliciteren. Het overkwam Soufiane Ahaddach vijf maanden geleden.

Label

De in Amsterdam-Noord opgegroeide Ahaddach had net zijn label Soufiane Ahaddach gelanceerd en stuurde een e-mail naar Mirsalehi met de vraag of zij iets van hem wilde dragen. Hij verwachtte er verder weinig van ('ze weigert 99 van de 100 merken die haar benaderen'), maar wat schetste zijn verbazing: Mirsalehi wilde graag een shirt en in een op Instagram geplaatst filmpje vanuit Parijs droeg ze het nog ook.

Veelbelovend

En dan kan het snel gaan. De Sloveense Elle tipte Ahaddach kort daarop als veelbelovend en deze maand figureert één van zijn shirts in de Nederlandse Elle. Niet gek voor een jongeman die nog thuis woont bij zijn ouders in Nieuwendam.

Jandoedel

"Het is zo snel gegaan. Ik deed hbo bestuurskunde aan de Hogeschool van Amsterdam, maar ik voelde dat het echt niet mijn ding was. Ik had al twee andere studies geprobeerd en deed het vooral om iets te doen en naar school te gaan. Ik was echt zoekende. Op school had ik steeds het idee dat er iets miste; dat ik daar voor jandoedel zat. Toen dacht ik op een dag: ik ben creatief, ik houd van mode en ik wil graag anderen helpen. Ik stop met mijn studie en ga al die dingen combineren."

(Tekst gaat verder onder foto)

Fabriek

"Ik heb wel twaalf maanden de tijd genomen. Het is niet zo dat ik eergisteren het idee had en toen alles klaar had. In die twaalf maanden heb ik nagedacht over de collectie en alles voorbereid. En heb ik onder meer een fabriek gezocht."

Trends

Al van jongs af aan houdt Ahaddach van tekenen, dus het ontwerpen van shirts past in zijn straatje. "Ik heb mezelf aangeleerd hoe dat zit met maten en hoe een T-shirt of een sweater in elkaar zit. Ik kon altijd wat ik in mijn hoofd had op papier zetten. Wist altijd veel van mode af. Ik volgde alle trends wel via de Vogue en Elle."

Negen-tot-vijfbaan

"Dat ik er niet eerder mee aan de gang ben gegaan, was uit angst om iets te doen waarin je geen zekerheid hebt. Als je een studie volgt, kun je er enigszins zeker van zijn dat je een negen-tot-vijfbaan kunt vinden. Nu is het echt: ik ben het in mijn eentje. Ik moet het gaan doen."

Hombre

Voorlopig gaat dat echter prima, want zijn label hangt al in de Amsterdamse winkel Hombre en in Sittard bij Labels. Met online klanten erbij verkoopt Ahaddach per maand op die manier nu ongeveer 150 shirts.

Positieve boodschap

Zijn eerste collectie bestaat uit zeven witte T-shirts (€55 of €75) met teksten zoals 'women, mothers, generations' of 'don't speak hate, speak love'. Een positieve boodschap, want daar houdt Ahaddach van.

Vibe

"Ik vind het heel belangrijk dat er een positieve vibe rond mijn werk hangt. Dat mensen zich goed voelen als ze mijn kleding zien. Ik vind iedereen die iets koopt ook heel leuk. Ik heb nog helemaal geen negatieve comments gehad. Misschien is dat ook omdat ik positiviteit uitstraal. Dat negatieve mensen wegblijven en denken: laat maar."

Unisex

Vier van Ahaddachs shirts zijn unisex, de andere drie zijn alleen voor dames. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er in komende collecties ook onderkleding bij komt. Wel blijft Ahaddach zich nu nog even in de eerste plaats op dames richten.

Waarom dames?

"Ik begon met dames omdat er niet zo'n groot budget was om alles te doen, als ik heel eerlijk ben. Maar inmiddels vind ik ook dat ik bij dames mijn creativiteit meer kwijt kan. Die mannen, dat kan later. Ik vind vrouwenkleding leuk en ik denk dat ik weet wat vrouwen leuk vinden. Ik zie het een beetje als een kunstwerk. Dan probeer ik een vrouw voor me te zien en dan bedenk ik wat haar mooi zal staan."

Van elk verkocht item gaat straks een deel van de opbrengst naar goede doelen. Ahaddach hoopt uiteindelijk met bijvoorbeeld Unicef of Save the Children om tafel te zitten. "We zijn pas begonnen in juli vorig jaar, dus ik heb nog geen officiële partner. Ik ben wel in gesprek met kleinere partners, ik hoop dat Unicef later nog komt."

Wat voor projecten Ahaddach dan precies zal steunen, hoopt hij vanaf april te kunnen zeggen. In elk geval mogen die wat hem betreft wereldwijd zijn. "Ik wil graag internationaal gaan met het merk. Mensen helpen is voor mij niet per se aan een plek verbonden. In Marokko wil ik niets doen, omdat mijn ouders daar vandaan komen. Ik wil niet het gevoel creëren van: o, hij is Nederlands of hij is Marokkaans, hij probeert meer Nederland of Marokko te helpen. Ik bemoei me niet met politiek of religie. Het gaat ons om waar we een steentje kunnen bijdragen."

'Ons' dat is nu vier personen, want met zo veel aandacht heeft Ahaddach al voorzichtig kunnen uitbreiden. Om die reden kijkt hij naar kantoorruimte in het centrum van Amsterdam, want alles vanuit huis doen, wordt te krap.

Kun je er al van leven?

"Ja, absoluut."

Dat is knap binnen zo korte tijd.

"Jawel, maar ik wil ook groeien. En dan is het dus niet zo dat ik nu een heel duur horloge ga kopen. Helaas. Je kunt wel geweldig gaan leven, maar de vraag is wat ik wil terugstoppen in het bedrijf. Het scheelt natuurlijk ook dat ik thuis woon. Ik snap dondersgoed dat iemand met een huis en hypotheek niet doet wat ik nu doe."

Ahaddach hoopt rond april zijn tweede collectie te kunnen lanceren. Nu is hij nog druk bezig met ontwerpen en designs opsturen naar de fabriek in Portugal. Hij hoopt met de tweede collectie zijn inmiddels 22.000 volgers op Instagram ervan te overtuigen dat hij een blijvertje wordt.

"Ik heb natuurlijk nog niet echt iets gedaan waar mensen van kunnen zeggen: 'Dat is echt Soufiane,'" zegt hij. "Mensen zijn nu denk ik aan het kijken van 'waar komt hij nog meer mee?'"

Soufianeahaddach.com

Gerelateerde artikelen:

Zo word je rijk met Instagram Mr. Ali: schoenlabel geïnspireerd op nomadenroots