Actueel

Klimaatbewustzijn wint terrein in e-commerce

 
Groen geduld: Nederlanders kiezen milieu boven snelheid. Shutterstock
Shutterstock
 
Geschreven door:
Leestijd 1 minuut

Supermarktketens houden meer rekening met de CO2-impact door bezorgmomenten van klanten in dezelfde buurt te combineren. Dit is een goed voorbeeld van hoe retailers met een webshop hun bedrijfsvoering kunnen verduurzamen. Dat zegt Pieter van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland van softwarebedrijf Manhattan Associates. Toch kunnen ze meer doen.

Lees verder onder de advertentie

Uit onderzoek van Manhattan blijkt dat consumenten best langer willen wachten op een bestelling als dat het milieu ten goede komt. Webshops moeten hierop inspelen door proactief de duurzaamste bezorgoptie aan te bieden op hun site.

Supermarktketens nemen het voortouw door bezorgmomenten in dezelfde buurt te combineren, wat resulteert in een aanzienlijke vermindering van de CO2-impact. ,,Dit is een uitstekend voorbeeld van hoe retailers hun operaties kunnen verduurzamen”, aldus Van den Broecke. Echter, hij benadrukt dat er nog ruimte is voor verbetering. Het onderzoek toont aan dat 58 procent van de Nederlanders actief geïnformeerd wil worden over de meest duurzame bezorgoptie, een service waar momenteel slechts een derde van de bedrijven transparant over is.

Lees ook: Webwinkels vaak onbereikbaar voor klanten door ontbreken contactgegevens

Lees verder onder de advertentie

Commerciële kans in duurzaamheid

Het blijkt dat de jacht naar snelle levering - de volgende dag in huis - niet meer de norm hoeft te zijn. Slechts 13 procent van de consumenten verwacht deze ‘instant service’. ,,Aan de andere kant, vindt meer dan een kwart (27 procent) het acceptabel om drie tot vijf dagen te wachten, terwijl nog eens 26 procent geen probleem heeft met een nog langere levertijd.”

Webshops hebben de kans de vraag naar duurzaamheid om te zetten in een commercieel voordeel. Van den Broecke adviseert: ,,Bied klanten voldoende bezorgopties en communiceer duidelijk de voordelen van een uitgestelde levering.” Dit niet alleen verlaagt de verzendkosten, maar toont ook aan klanten dat bedrijven actief bezig zijn met het verminderen van hun ecologische voetafdruk.

Lees verder onder de advertentie