Innovatie

Klimaatdruk op Nederlandse voedingsindustrie vereist herziening inkoopbeleid

Klimaatverandering vormt een groeiend probleem voor de Nederlandse voedingsindustrie, stellen onderzoekers van ABN AMRO. Klimaatverandering vormt een groeiend probleem voor de Nederlandse voedingsindustrie, stellen onderzoekers van ABN AMRO | Shutterstock
Klimaatverandering vormt een groeiend probleem voor de Nederlandse voedingsindustrie, stellen onderzoekers van ABN AMRO | Shutterstock
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

Met jaarlijkse aankopen van ruim 30 miljard euro aan agrarische producten, waarvan 30 tot 40 procent uit klimaatgevoelige landen buiten de EU komt, zien voedingsmiddelenbedrijven zich geconfronteerd met de directe impact van klimaatverandering op hun toeleveringsketens.

Lees ook: ‘Steviger overheidsbeleid nodig rond klimaat, arbeidsmarkt en verdienvermogen’

De gevolgen van extreme weersomstandigheden zijn al merkbaar, met stijgende prijzen en verminderde beschikbaarheid van essentiële ingrediënten zoals olijfolie, jalapeñopepers en suiker. Het risico van afhankelijkheid van beperkte bronnen wordt verder benadrukt door de concentratie van bepaalde producten uit specifieke regio’s, zoals vanille uit Madagaskar en cashewnoten uit Vietnam.

Lees verder onder de advertentie

Kritischer beoordelen op leveringszekerheid

Terwijl landen in Afrika en Zuid-Azië het meest vatbaar zijn voor klimaatverandering, benadrukken de onderzoekers dat proactieve maatregelen niet alleen risicovermindering bieden, maar ook concurrentievoordelen kunnen opleveren.

Supermarkten en andere afnemers zullen voedingsmiddelenproducenten steeds kritischer moeten beoordelen op leveringszekerheid, consistentie en milieuverantwoordelijkheid, waardoor een herziening van inkoopbeleid een strategische noodzaak wordt voor de Nederlandse voedingsindustrie.

Lees verder onder de advertentie