Actueel

KLM en easyJet het meest vertraagd

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Volgens de vliegtuigmaatschappijen KLM en easyJet was er in 2015 sprake van een aantal 'uitzonderlijke omstandigheden' die buiten hun macht lagen maar wel impact hadden op de punctualiteit. "Daarbij denken we bijvoorbeeld aan de brand op de luchthaven Rome Fiumicino, stakingen door Franse luchtverkeersleiders en bijzondere weersomstandigheden", licht woordvoerder Kirsten de Haan van easyJet toe. Ook KLM-woordvoerder Lisette Ebeling-Koning wijst op de staking van de luchtverkeersleiding van Air France die partner KLM extra raakte. "Ook hebben we meer last gehad van slechte weersomstandigheden als ijzel."

Toch was het jaar 2015 volgens de Europese luchtverkeersleidingsorganisatie Eurocontrol qua omstandigheden 'niet veel slechter dan 2014', laat een woordvoerder weten. Door uitspraken van het Europees Hof hebben reizigers wel vaker recht op compensatie, want luchtvaartmaatschappijen kunnen minder makkelijk de schuld afschuiven op slecht weer of technische problemen.

Compensatie

Lees verder onder de advertentie

Dat draagt er volgens KLM ook aan bij dat het aantal incidenten met recht op compensatie stijgt. "Door de jaren heen zijn er steeds meer uitspraken van het Europese Hof geweest als gevolg waarvan luchtvaartmaatschappijen bij vertraging geen beroep meer kunnen doen op buitengewone omstandigheden. Dan hebben we het over weersomstandigheden, stakingen van luchtverkeersleiding of vertraging veroorzaakt door een technisch mankement", benadrukt de KLM-woordvoerder.

Volgens verschillende luchtvaartdeskundigen kan de toegenomen drukte wel een oorzaak zijn voor de stijging van het aantal extreme vertragingen. "Het systeem moet zich aanpassen aan het hogere aantal vluchten sinds de economische crisis", licht luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Technische Universiteit Twente toe. Dat beaamt luchtvaartdeskundige Abdel El Makhloufi van de Hogeschool van Utrecht. "Het aantal passagiers op Schiphol was het afgelopen jaar alleen al 58 miljoen en dan heb ik het nog niet eens over de groei van het vrachtverkeer."

Maar de luchtvaartdeskundige wijst er ook op dat het aantal annuleringen of vertragingen van meer dan 3 uur de afgelopen jaren nog harder groeide bij easyJet en KLM. "Bij easyJet stijg het aantal incidenten zo hard dat ik vermoed dat daar echt een probleem zit", analyseert hij. "Bij KLM is er wel een stijging, maar zijn de aantallen veel stabieler." Volgens Heerkens is KLM wel lastig te vergelijken met prijsvechters, omdat die volgens een ander systeem werken. "Bij KLM wachten vliegtuigen tot op zekere hoogte op elkaar. Bij een prijsvechter heeft een reiziger die wil overstappen gewoon pech."

Lees verder onder de advertentie

Boeing 787

Bij Transavia bleef het aantal incidenten de afgelopen jaren ongeveer gelijk, terwijl TUI (het vroegere Arke) en Corendon juist een forse daling kenden. TUI wijt de daling onder meer aan de aanschaf van drie Boeing 787 Dreamliners, 'die zeker een positieve invloed hebben gehad'. Corendon zegt maatregelen te hebben genomen om het aantal vertragingen dat recht geeft op compensatie te vermijden. "We plannen vluchtschema's ruimer en doen ons best om snel een vervangend toestel in te zetten bij pech."