Nieuws Actueel
Koolzaadolie: 'het lekkerste geheim van eigen bodem'
Wie de onverharde weg op het landgoed Frieswijk naar het agrarisch bedrijf van Antoon Kleverkamp (61) oprijdt, ziet tarwe en aardappelen. Geen velden vol bloeiend koolzaad, dat juist de hoofdrol speelt bij Colzaco.

,,Dat heeft te maken met wisselteelt. Een gewas doet het na koolzaad extra goed, omdat het als bodemverbeteraar werkt. Volgend jaar moet je terugkomen, het is prachtig tijdens de bloeiperiode: één grote, gele bloemenzee. We planten gewassen die half juli geoogst worden. Eind augustus wordt het koolzaad gezaaid. Na de winterperiode maakt het in het voorjaar een enorme groeispurt. In maart staat het nog laag en dan schiet het de grond uit. Vanaf eind april bloeit het vier tot vijf weken. Eind juli volgt de oogst.''
MelkveeOp landgoed Frieswijk, bij Deventer, stond niet altijd koolzaad, vertelt Antoon. ,,Ooit was dit, Erve Nieuw Bouwhuis, een gemengd bedrijf, met zeventig koeien.'' In 2000 moesten koeien weg. ,,Vanwege versleten heupen moest ik stoppen met zware arbeid. Ik kan het nu met droge ogen zeggen: het was een klap."
Het grasland werd bouwland. ,,Akkerbouw is makkelijker uit te besteden aan loonwerkers. Via bekenden hoorde ik over koolzaad waaruit olie geperst werd voor biobrandstof. Een leuk gewas, met die mooie velden.'' Antoon zaaide in 2003 zeven hectare. ,,Ik wist niet waaraan ik begon, maar de Franse zaadleverancier vond het er hier geweldig bijstaan."
CoöperatieOp initiatief van enkele boeren werd een coöperatie opgezet, Colzaco. Inmiddels zijn 117 boeren aangesloten uit Overijssel, Gelderland, Zuid-Holland, Drenthe en Groningen. De koers is verlegd van brandstof naar koken.,,Koolzaadolie is het lekkerste geheim van Nederlandse bodem. Hij is wat dikker dan olijfolie, legt een film tussen product en pan. De smaak van het eindproduct wordt niet beïnvloed."
Veelbelovend"We begonnen met Brassica, waarmee we meededen aan Smaakvol 2009. We waren nog volop aan het ontwikkelen, maar behaalden de finale bij De Librije. Jonnie Boer was lovend. Op de Horecava 2010 ontvingen we de Innovation Award. Brassica is nu een exclusief product, alleen verkrijgbaar bij horecagroothandel, speciaalzaken en landwinkels. Voor de supermarkt is er Hollands Goud.''
Daarmee zijn de mogelijkheden van koolzaad niet uitgeput. De volgende stappen zijn verzorgingsproducten en voeding: KOOZAA. ,,Koolzaadolie bevat veel vitamine E, bruikbaar voor de huid. Daarnaast zetten we in op het hoge eiwitgehalte van koolzaadkoek. We werken aan vleesvervangers.'