Aangeboden door Kamer van Koophandel

Nieuws Actueel

Het KVK Adviesteam staat klaar voor elke ondernemersvraag

Dagelijks bellen zo’n twee- tot driehonderd ondernemers die rondlopen met complexe vraagstukken. Tijdens de campagneperiode, waarin het adviesteam van de Kamer van Koophandel centraal staat, is het aantal vragen bijna verdubbeld. Deze drukte met vele vragen die ondernemers bezighouden, bevestigen de sterke behoefte aan onafhankelijk en objectief advies.

Van onze redactie 28 november 2019

Angèle Magré de Monyé Kv K 2

Angèle Magré-de Monyé, ondernemersadviseur bij Kamer Van Koophandel (KVK). (Foto: Marco Bakker)

KVK heeft een landelijk adviesteam geformeerd van tachtig experts. Ieder met kennis van ondernemerszaken over uiteenlopende thema’s en verschillende doelgroepen. Het adviesteam is opgesplitst in specialismen rondom het starten van een bedrijf, internationaal ondernemen, financiering, innovatie en duurzaamheid.

,,Ondernemers ontzorgen, daar zijn we voor”, stelt Angèle Magré-de Monyé, ondernemersadviseur bij KVK, kort en bondig. ,,Door onze kennis en expertise op de juiste momenten te delen en de ondernemer ook pro-actief te adviseren, geven we meer dan alleen het antwoord op een vraag. We helpen ondernemers goed onderbouwd naar een volgende stap.”

Kennisgebieden up-to-date

Het KVK Adviesteam is bereikbaar via telefoon, e-mail, chat en app, maar is ook in groepen van ondernemers op LinkedIn en Facebook vertegenwoordigd om te helpen als er een vraag gesteld wordt. ,,Onze adviseurs houden hun kennisgebieden up-to-date, volgen trends, ontwikkelingen en hebben extern een groot netwerk waar ze snel mee kunnen schakelen. Een vraag stellen en antwoord krijgen kan natuurlijk ook via Google, maar het adviesteam is er juist voor de interactie, diepgang en het waarom. Vaak zit er rondom die ene vraag zoveel meer.”

Brexit en stikstof

,,Kijk naar onderwerpen als cybersecurity, de kleine ondernemersregeling, Brexit of bijvoorbeeld stikstof, zijn momenteel erg actueel. Die laatste treft onder meer de bouw en boeren. Een effect kan zijn dat er personeel moet worden ontslagen bij bijvoorbeeld een bouwbedrijf. Dan moet je als KVK Adviesteam niet alleen zorgen dat je het dossier stikstof en de besluiten daarover kent, maar juist ook informeren over onderwerpen als ontslagregelingen. Vanuit onze onafhankelijke rol kunnen we dus ook daar bij adviseren.”

Angèle legt uit dat de rol van het KVK Adviesteam juist is om ‘een vraag terug te geven’. ,,Iemand wil bijvoorbeeld van alles weten over inschrijven bij de KVK, maar is in de voorbereiding tegen een aantal zaken aangelopen waar wij al eerder hadden kunnen helpen. Vaak is inschrijven bij KVK namelijk het eindproces. Daarom willen wij graag eerder in beeld komen. We zijn er voor mkb’ers en zzp’ers in ál hun ondernemersfasen en dus juist ook in die zo belangrijke voorbereidende fase.”

Bedrijf vanuit het hart

,,Wat wij ervaren is dat ondernemers vaak een bedrijf beginnen vanuit het hart. Dat is mooi natuurlijk, maar er moet ook een winstoogmerk aan vast zitten. Ondernemers horen van mensen om zich heen vaak: ‘dat moet je gaan doen!’. Of ze komen van vakantie terug met een product dat hier niet op de markt is en willen dat eventjes gaan verkopen. Dan mag je van ons als adviesteam verwachten dat we kritische vragen stellen, prikkelen om iemand op weg te helpen en ze meer te laten nadenken over vervolgstappen. Misschien adviseren we meer tijd te nemen voor die voorbereiding en ze dan natuurlijk zelf de keuze laten maken: stap ik er wel of niet in?”

TOP 5 MEESTGESTELDE VRAGEN

1 Hoe kom ik aan klanten?

2 Hoe zet ik social media in voor mijn bedrijf?

3 Hoe behoud ik klanten?

4 Hoe ga ik om met aansprakelijkheid bij fouten?

5 Hoe regel ik het goed voor mijn bedrijf als ik wil stoppen?

Heb jij een vraag waarover je graag advies wilt? Bel 0800 - 2117.

Kijkend naar de top 5 van meest gestelde vragen waar ondernemers mee rondlopen, zegt Angèle: ,,De vraag die op de eerste plaats staat is ‘hoe kom ik aan klanten?’, maar dit zou moeten zijn ‘hoe komen de klanten die er zijn bij mij terecht?’. Anders heeft de ondernemer nog niet goed nagedacht over de propositie en dus over de markt, de doelgroep en afzetkanalen. Daar wordt vaak te gemakkelijk over gedacht. Vervolgens, en dat is ook een veel gestelde en goede vraag, draait het om het behouden van klanten. De mooiste marketingstrategie is dat als klanten ambassadeurs worden; over je praten. Hoe je dat kan aanpakken, daar helpen we mee.''

Social media

,,Ook over social media krijgen we veel vragen. Welk kanaal dan ook, je hebt het als ondernemer anno nu nodig. Maar: inzetten ervan is één, onderhouden is twee. Besteed dus vooral voldoende tijd aan het opzetten van je social media-strategie én het handhaven daarvan. Want er is niks zo funest voor je bedrijf iets te beloven wat je niet nakomt. Aan de andere kant, als je social media-kennis beperkt is, volg dan een training of workshop om stapsgewijs de online wereld te leren kennen. Je kan het natuurlijk ook uitbesteden. Het is net als met boekhouden, besteed het uit als het je interesse niet heeft. Stop vervolgens die uren in bedrijfsonderdelen waar je wel goed in bent. Dat levert gegarandeerd meer efficiëntie op en geeft een beter gevoel.”

,,We promoten ondernemerschap en helpen aan alle kanten, maar willen mensen ook behoeden voor fouten die ze kunnen maken. Ondernemer of ondernemend zijn, dat is echt een verschil.”

Het KVK Adviesteam is op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur bereikbaar via 0800-2117.