Nieuws Actueel
Kwestie-Van Veen nog pijnpunt Hanzetracé Deventer
Van Veen Plaatwerk moet wijken om de nieuwe weginrichting van het Hanzetracé mogelijk te maken. Vooralsnog zitten de onderhandelingen echter vast, tot spijt van Gerbert van Veen. ,,De tijd begint te dringen'', erkent Van Veen. ,,Wij willen best vertrekken, maar onder goede voorwaarden. Voorlopig liggen die er nog niet. Die onzekerheid is wel vervelend voor onze bedrijfsvoering, je wilt weten waar je aan toe bent. Zowel voor onszelf als voor onze klanten. Maar de kans bestaat dat we er nog zitten als het werk begint. Nu al zijn er voorbereidende werkzaamheden, die overlast geven.''

Wethouder Frits Rorink (CDA) erkent dat partijen er nog niet uit zijn, maar houdt goede hoop. ,,We vinden dat Van Veen een hele stevige prijs vraagt'', zegt Rorink.
De tijd lijkt te dringen; zonder een vertrek van Van Veen is het de vraag of de verbreding van het Hanzetracé wel uit te voeren is, in ieder geval volgens de huidige plannen. Rorink wil daar nog niet op vooruitlopen en wijst erop dat de gesprekken nog lopen. Rorink bemoeide zichzelf nog niet met de gesprekken. Hij vindt dat niet vreemd? Rorink: ,,Nee. Van Van Veen heb ik nog geen signalen gehad dat daar behoefte aan is en van onze ambtenaren ook niet.''
De buren van het Groenbedrijf vertrekken wel. De nieuwe locatie is nog onbekend, aldus directeur JanJette Donker.
BereikbaarheidMet andere ondernemers is de gemeente er inmiddels ook uit. Bijvoorbeeld met Matz Carwash en Stamacon. Die bedrijven aan de westkant van de Hanzeweg vreesden in het oorspronkelijke plan voor de bereikbaarheid. Via een nieuwe parallelweg waren die bedrijven nog wel te bereiken.
Fatsoenlijk wegkomen was een probleem, omdat bezoekers helemaal de parallelweg zouden moeten volgen, via de Hanzebrug en dan pas achter het tankstation aan de Zutphenseweg weer de hoofdweg konden opdraaien.
Moniek Zomermaand van Stamacon: ,,Gelukkig is de gemeente ingegaan op ons verzoek om een extra ontsluiting van de parallelweg naar de Hanzeweg. Dat wilde men eerst niet vanwege de doorstroming op de Hanzeweg.''
Stroef beginMaarten Streppel, voorzitter van de ondernemersvereniging Bergweide, is ook tevreden. ,,De start was stroef'', blikt Streppel terug. ,,Aanvankelijk wilde de gemeente de aansluiting met de Gotlandstraat schrappen en het onmogelijk maken dat je vanaf de Zutphenseweg, vanaf de sluizen, linksaf het Hanzetracé op kon draaien. Dat zou ondernemers duperen. We hebben goede gesprekken gevoerd en konden bijsturen. Een pluim aan de gemeente.''
Liever niet over sluizenDe verbreding en herinrichting van de Hanzeweg moet de doorstroming verbeteren. Door de capaciteit te vergroten kunnen er meer voertuigen over die verkeersas rijden, zodat minder auto's vanaf de A1 rechtdoor rijden via de Zutphenseweg naar de sluizen.
Verkeer vanuit de richting A1 naar de Hanzeweg krijgt er straks een rijbaan bij. Voor rechtdoor over de Zutphenseweg vervalt de tweede rijbaan. Bovendien zorgt de weginrichting ervoor dat rechtsaf de Hanzeweg opslaan de logische route is. De bedoeling is dat het Hanzetracé 2.0 18.000 voertuigen per dag verwerkt, in plaats van de 14.000 nu per etmaal.
Foto: Pixabay