Nieuws Actueel

Leegverkoop V&D: 'De klant zal de winkel niet terug kennen'

Hij voelde zich afgelopen tijd soms een soort begrafenisondernemer, die de uitvaart van een geliefde moet verzorgen. Vanaf morgen leidt V&D-bedrijfsleider Hans Gennotte (43) de opheffingsverkoop in Leiden. ,,Ik blijf professioneel", zegt hij tegen het AD.

David Bremmer | Foto: Marco Okhuizen 23 maart 2016

Vend leegverkoop leiden filiaalmanager 1065

Lees ook: Het grootste prijzencircus ooit

De afgelopen maand werkte Hans Gennotte in een desolaat filiaal met een handjevol collega's aan de inventarisatie van de resterende voorraden en het teruggeven van artikelen aan leveranciers. Nu kan hij toch nog één keer vol aan de slag.

,,Momenteel werk ik hard aan de etalering en presentatie van alle artikelen,'' vertelt de 43-jarige filiaalmanager vanuit de V&D in Leiden. De etalering gebeurt op de begane grond en eerste etage. De overige etages blijven leeg, zegt Gennotte, lang niet het gehele assortiment is immers beschikbaar. Als de deuren opengaan, zullen V&D klanten moeite hebben hun warenhuis nog te herkennen. Zeker nu La Place gesloten blijft. ,,Het inspireren van de klant zal totaal verdwenen zijn. Het is een prijsagressieve manier van presenteren, waarbij de opbrengst centraal staat.'' Zelfs een toiletbezoekje is niet mogelijk. ,,Alles is er op gericht om de boel in 3, 4 weken geheel leeg te verkopen.''

TassenOndanks dat niet alle items beschikbaar zijn, is er volgens Gennotte veel voorraad die de curatoren te gelde kunnen maken. ,,Zoals kinderkleding, herenkostuums, tassen, reisbagage, kantoorartikelen, een deel van de huishoudwaren.'' Horloges en sieraden zijn er eveneens, hoewel sommige fabrikanten hun producten hebben weggehaald.

Heel veel plezier beleeft manager Gennotte niet aan komende uitverkoop, die klanten kortingen van 20 tot 60 procent zal bieden. Met het leger raken van de schappen voelde hij zich afgelopen maanden soms eerder een soort begrafenisondernemer. ,,Ik heb er gemengde gevoelens over, maar blijf professioneel.''

Voor de opheffingsuitverkoop krijgt de bedrijfsleider van curatoren Kees van de Meent en Hanneke de Coninck-Smolders dagelijks circa 25 personeelsleden. ,,Ik moet ervoor zorgen dat de goederen goed zijn uitgestald. Als er gaten vallen, dien ik die snel op te vangen.'' Zijn werk is daarmee geheel anders dan toen V&D nog volledig draaide. ,,Mijn job draaide om het volwaardig presenteren van artikelen, het leveren van service en personeel coachen.''

Al met al spreekt Gennotte van een emotionele tijd waarin hij zichzelf wegcijferde. ,,Ik moest er constant voor mijn mensen zijn, de troepen toespreken. Dan zet je jezelf op het tweede plan.'' De druiven lijken zuur voor hem. Na een kwart eeuw bij C&A stapte hij 4 jaar terug over naar V&D. ,,Met de kennis van nu was dat niet wijs,'' lacht hij. Toch kent hij geen spijt. ,,Als jongetje zag ik de rijkgevulde etalages van V&D. Het speelgoed, de schoolcampus. Daar wilde ik ooit werken, wist ik.''

ZwartepietDe zwartepiet schuift Gennotte niemand toe voor V&D's teloorgang. Zuur noemt hij het wel, ook voor de trouwe medewerkers. ,,Wij in Leiden trokken 1,5 miljoen bezoekers per jaar en waren winstgevend. Was er een doorstart gekomen, dan waren wij daar zeker bij geweest.''

Nu is het monumentale Leidse V&D-pand wellicht het mooiste van Nederland. Leiden was een flagshipstore, waar de directie in 2014 een nieuw concept lanceerde met meer beleving en shop-in-shops. ,,Plan was alle vestigingen naar ons voorbeeld om te bouwen. Als dat was gebeurd, had V&D het wellicht gered, want er blijft behoefte aan een warenhuis met een ander concept dan de Bijenkorf. Veel warenhuizen hebben nu dringend groot onderhoud nodig. Maar om één of andere reden bleek daar geen geld voor.''

Het mocht niet zo zijn. Uiterlijk 1 mei wacht nu Gennotte de WW. ,,Ook ik moet weer solliciteren." Hij blijft positief. ,,Ik ben pas 43 en heb ontzettend veel ervaring. Ik hoop snel werk te vinden.''