ICT

Leen Bakker aangeklaagd om fout in productprijs: zo verklein je je risico

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Meer dan duizend consumenten stappen naar de rechter om een hoogslaper voor 24 euro te kunnen kopen bij Leen Bakker. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen per ongeluk het meubelstuk voor het lage bedrag in de webshop gezet. Om die korting alsnog te krijgen stappen de kopers naar de rechter. Wat zijn je rechten als ondernemer in zo’n geval en hoe kun je de situatie voorkomen?

Lees verder onder de advertentie

De bewuste hoogslaper stond eind vorige maand voor 24 euro op de website van Leen Bakker, in plaats van de oorspronkelijke 319 euro. Vele consumenten kochten het meubel daarop. Het bedrijf wil het bed niet verkopen voor de 24 euro, maar heeft de bewuste kopers al wel een korting van 40 procent aangeboden. Die gaan niet akkoord en hopen via een kort geding alsnog de volledige korting af te dwingen.

Advocaat ondernemingsrecht Onno Hennis van AMS Advocaten schat in dat de consumenten weinig kans maken. “De korting is zo substantieel dat een gemiddelde consument het aan zijn water moet voelen dat er iets niet klopt. Op andere websites kijkt (zoals Wehkamp en OTTO) wordt dezelfde hoogslaper aangeboden vanaf 340 euro.”

De afweging die een rechter maakt is of de consument erop mocht vertrouwen dat de korting de bedoeling was. In het geval van de hoogslaper is 92 procent korting buitensporig. Het wordt lastiger als het verschil tussen de oorspronkelijke prijs en aangeboden prijs kleiner is.

Lees verder onder de advertentie

Desgevraagd zegt Hennis dat bij een korting van 40, 50 procent hij het aannemelijker vindt dat een rechter met de klanten meegaat. “Zeker als je als bedrijf vaker dat soort kortingen toepast, zal het moeilijk zijn om onder je verplichting uit te komen.”

Voorkomen

Om uit te sluiten dat jouw bedrijf per ongeluk grote kortingen weggeeft is het vooral belangrijk om de eigen systemen op orde te hebben volgens Hennis. “Laat bijvoorbeeld een tool ontwikkelen dat als een product 100 of 1.000 keer binnen een kwartier wordt verkocht dat deze niet meer te bestellen is en de directie automatisch een melding krijgt.”

In de algemene voorwaarden uitsluiten dat er een leveringsverplichting is wanneer per ongeluk een korting is aangeboden zou volgens Hennis wellicht mogelijk zijn. “In Nederland hebben we hele strenge regels wat wel en niet in de voorwaarden mag worden opgenomen.” De toets is of de voorschriften in de algemene voorwaarden niet ‘onredelijk bezwarend ‘zijn voor de consument. “Ik sluit niet uit dat je voor deze specifieke situatie een geldige beperking kunt opnemen, maar het hangt er vanaf hoe je het formuleert”, aldus Hennis.

Lees verder onder de advertentie