Nieuws Logistiek en transport
Jonge Rotterdamse ondernemer wil autodeelmarkt veroveren met Juuve
Deelauto's, deelfietsen, deelscooters en zelfs elektrische deelsteps. De reiziger kan voor zijn dagelijks portie deelvervoer kiezen uit ruim tien aanbieders met verschillende tarieven, apps en huurmogelijkheden. Niet de markt waarop je als nieuweling nog heel onderscheidend kunt zijn. Hoewel, daar is niet elke ondernemer het mee eens...

Niki Sie, eigenaar van de Rotterdamse start-up Juuve. ©Frank de Roo
Niki Sie (30), oprichter van Juuve, denkt anders over de deelmarkt, zo vertelt hij in het AD. ,,Wij doen echt een aantal dingen anders dan de andere aanbieders. Ja, het is zeker dringen. Maar ik weet zeker dat ons verhaal klopt.''
Lees ook: Duurzaam de weg op: werkgevers helpen filedruk verlichten
Stad teruggeven aan de inwoners
Het verhaal van de Rotterdamse start-up is op een aantal punten anders dan de concurrentie. Niet alleen de prijs ('een derde van de prijs van bijvoorbeeld Greenwheels') en het aanbod ('veel diverser met zo veel mogelijk elektrische auto's') zijn volgens Sie anders. ,,Bij de meeste aanbieders mogen de voertuigen overal in de stad worden geparkeerd. De focus ligt op het gebruik binnen de stad. Maar dat willen wij niet. Wij willen als Juuve juist de stad teruggeven aan de inwoners. Westerse steden zijn veel te veel in beslag genomen door de auto.''
Onmisbaar
Dat klinkt heel krom uit de mond van de oprichter van een start-up die zich volledig richt op het gebruik van auto's. ,,Ja dat klopt, de auto is onmisbaar. Alleen niet voor de korte ritjes binnen de stad. Ons doel is auto's in de stad zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Niet iedereen heeft een eigen auto nodig.'' De voertuigen van Juuve zijn daarom verbonden aan bepaalde zones en moeten daar na gebruik altijd terugkeren.
Net als bij de concurrentie huur je het voertuig via een app. ,,Onze klanten gebruiken onze auto's buiten de stad. Voor de onvermijdelijke ritjes naar bijvoorbeeld familie of het werk. Wij hebben geen gereserveerde parkeerplekken die permanent ruimte in beslag nemen. Alles moet zo efficiënt mogelijk.''
''Onze auto's moeten vaker verhuurd worden dan bij andere aanbieders. Daar zorgt onze techniek voor''
Geen eigen parkeerplekken met naambordjes, lagere prijzen, een diverser aanbod. Sie geeft meteen toe dat de bedrijfsmatige keuzes van zijn bedrijf niet altijd goed voor de portemonnee zijn geweest. ,,Nee, economisch zijn dat niet de beste keuzes. Maar wij denken op deze manier onze auto's het efficiëntst te kunnen gebruiken. Hoe we dan toch rendabel zijn? Onze auto's moeten vaker verhuurd worden dan bij andere aanbieders. Daar zorgt onze techniek voor.''
Testen in Rotterdam
De komende weken worden misschien wel de spannendste in de geschiedenis van het bedrijf. Voor het einde van de maand verviervoudigt namelijk het aantal Juuve-auto's in Rotterdam. ,,Dan zijn er in totaal 100 beschikbaar in de stad.''
Lees ook: Hobnow: jonge ondernemers maken online groepsreservering uitjes gemakkelijk
,,Dan kunnen we pas echt gaan testen en kijken of ons idee werkt. Als dat het geval is, gaan we uitrollen naar andere grote steden in Nederland. Maar ik weet zeker dat wij een meerwaarde kunnen zijn.''
De nominatie voor de Nieuwe Helden Prijs, een prijs voor ondernemers die zich onderscheiden op bijvoorbeeld milieugebied, laat zien dat niet alleen Sie en zijn collega's in het idee geloven. ,,Het is heel fijn wanneer een onafhankelijke jury het eens is met jouw idee. Dat geeft veel vertrouwen voor de toekomst.''