Nieuws Logistiek en transport

"Transportsector nog lang niet klaar voor Europese CO2-norm"

Transportondernemers zijn helemaal niet voorbereid op de CO2-normen die in het Europees Parlement en de Europese Commissie zijn overeengekomen. Dat zegt truck- en transportspecialist Iep van der Meer. “Transportondernemers kunnen niet veel meer doen dan afwachten.”

Vincent Krijtenburg | Foto: ANP 19 februari 2019

Electrische vrachtwagen

De EU-landen, het Europees Parlement en de Europese Commissie zijn overeengekomen dat nieuwe vrachtwagens in 2025 15 procent minder CO2 mogen uitstoten vergeleken met 2019 en zelfs 30 procent minder in 2030. Ook bussen vallen onder de nieuwe norm die nodig is om de klimaatdoelen halen die in het akkoord van Parijs zijn vastgelegd.“Er wordt al langer over gesproken maar nu is de lat dus echt hooggelegd door de EU. De vraag is of de industrie hier al klaar voor is, en het antwoord is nee”, zegt Van der Meer, die ook regelmatig columns schrijft voor De Ondernemer. Volgens hem is het probleem dat de truck zelf slechts een deel is van de voertuigcombinatie. “Op de stroomlijn en rolweerstand van een oplegger of aanhangwagen heeft de truckproducent bijvoorbeeld geen invloed, maar die hebben wel een grote impact op de CO2-uitstoot.” Ondertussen komt alle verantwoordelijkheid op de schouders van de truckproducent te liggen.

Oplaad- of tankinfrastructuur

Transportbedrijven kunnen niet veel meer doen dan afwachten waar de industrie mee komt. “Ze maken tenslotte niet zelf hun voertuigen, maar die kopen ze”, zegt Van der Meer. De industrie maakt zich zorgen, zo blijkt uit de reactie van de Europese Federatie van Autoproducenten (ACEA). In een verklaring roept ACEA-secretaris-generaal, Erik Jonnaert, de lidstaten op om in ieder geval de infrastructuur die nodig is voor het laden en tanken van de vrachtwagens met alternatieve aandrijving fors te verbeteren. De benodigde openbare oplaad- of tankinfrastructuur voor elektrische of waterstofauto’s ontbreekt momenteel. ”Zelfs in het geval van specifieke tankstations voor aardgas (CNG en LNG) blijft de beschikbaarheid erg laag en fragmentarisch in heel Europa”, aldus ACEA.

Elektrisch, gas en waterstof

Het transport in stedelijk gebied kan al vrij snel elektrisch of op gas plaatsvinden volgens Van der Meer. “Vloeibaar aardgas (LNG) en aardgas onder druk (CNG) zorgen voor een verlaging van de CO2-uitstoot tot 50 procent, zeker als het gaat om biogas. Maar voor het merendeel van het Europese Internationale beroepsgoederenvervoer vormen gas en elektriciteit nog geen goed alternatief”, aldus Van der Meer. Ook waterstof biedt op dit moment nog geen goed alternatief omdat de ontwikkelingen nog te pril zijn.

Oplossing

De oplossing om de normen te halen is volgens Van der Meer het op grote schaal inzetten van Ecocombi of LZV-vrachtwagens. De Langere en Zwaardere Vrachtwagen (25,25 meter) is 6,5 meter langer dan een standaard vrachtwagencombinatie. “Het is een heel simpel principe. Neem meer spullen mee per vrachtwagen, waardoor een derde van de trucks thuis kan blijven. Die belasten dan niet het milieu, maar ook niet het wegdek met hun eigen gewicht. Het Europees toelaten van deze zogenaamde Ecocombi of LZV met 60 ton zou vandaag al kunnen zorgen voor een reductie van 30 procent CO2-uitstoot, maar dat wordt tegengewerkt door landen als Duitsland en Frankrijk”, zegt hij.

Naast de nieuwe normen komt er een systeem om fabrikanten te stimuleren vrachtwagens zonder uitstoot of een heel lage CO2-uitstoot op de markt te brengen. Van der Meer: “Er is een nieuw Europees testsysteem genaamd Vecto waarin door middel van simulatie de CO2-uitstoot van trucks gemeten wordt. Dat systeem staat aan de basis van de handhaving voor de nieuwe CO2-normen. Hoe de stimuleringsmaatregels eruit gaan zien is niet bekend, maar te denken valt aan belastingtechnische voordelen en lagere tolkosten.”

Neem meer spullen mee per vrachtwagen waardoor een derde van de trucks thuis kan blijven

Iep van der Meer, truck en transportspecialist