,,Het liefst ben ik op een festival om lekker te dansen”, begint Laura Melenhorst. ,,Het viel me op hoe lang de rij bij een verkooppunt van lolly’s was. Mensen vonden het niet erg om in de rij te staan voor een Chupa Chups-lolly van zo’n twee euro. Eromheen lagen helaas heel veel stokjes en plastic verpakkingen. Dat zette mijn ondernemersbrein aan.” Ze vroeg de organisatie van diverse festivals naar de lolly’s. Als antwoord kreeg ze: ze gaan als een speer, maar alle omzet gaat op aan het schoonmaken.
Dat kon dus beter. Laura ging op zoek naar een fabriek die eetbare lollystokjes kon maken, want dat zou een hoop afval schelen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. ,,Ik heb ruim tweehonderd fabrieken gebeld in heel Europa, overal kreeg ik een ‘nee’. Ze zeiden: als het had gekund, dan had het al bestaan.” Ja, daar raakte ze best wel een beetje ontmoedigd door. ,,Maar ik kreeg ook weer energie om door te pakken.”
Ik heb ruim tweehonderd fabrieken gebeld in heel Europa, overal kreeg ik een ‘nee’
Uiteindelijk kwam ze bij een fabriek in Spanje terecht, daar werd gewerkt met vegan alternatieven voor gelatine. ,,Met deze partij ben ik het product gaan doorontwikkelen tot de eetbare stokjes. Laura zocht naar een partner in Nederland waar ze haar snoepjes kon onderbrengen. ,,Eigenlijk lukte dat nergens. Toen heb ik besloten om niet alleen een merk op te richten, maar ook een fabriek waar het geproduceerd kon worden.” En zo werd Suckers een feit.
Voor wie niet weet waarom lolly’s populair zijn op festivals: mensen met een pilletje op hebben vaak zin in iets zoets. Ook helpt het om hun kaak los te krijgen, door de drugs zit die vaak vast. Laura lacht: ,,Dat is het eerlijke antwoord ja. Het diplomatieke antwoord is dat het mensen terugbrengt naar hun jeugd. En nu brengen we de magie van een lolly naar een festival, zonder dat de natuur daar schade van ondervindt.”
Laura werkte vanaf dat moment samen met haar zakenpartner Jochem. ,,Hij zei dat we het over een andere boeg moesten gooien: koop die machines gewoon zelf. ,,We werken nu aan het ophalen van funding voor het aanschaffen van een stokjesmachine, een verpakkingsmachine en een grote heksenketel om de lolly’s te maken.”
Lees ook: Dropmakers Klepper & Klepper laten zich inspireren door versmarkt: ‘Try before you buy’
Er zijn momenteel twee smaken ontwikkeld, aan de derde wordt nog hard gewerkt. De Suckers zijn in een opvallende discobal-vorm. Voor het lollyrecept ging Laura aan de slag met een pannetje thuis in de keuken. ,,Ik heb heel veel gelezen over hoe dat moet. Ik wil lolly’s zonder suiker, dus dan moet je met zoetstoffen werken. Je komt erachter dat daar veel zooi in omgaat.” De lolly’s heeft ze zelf getest en is ook met haar snoepjes naar festivals gegaan om te kijken wat haar doelgroep ervan vindt. ,,De doelgroep moet het lekker vinden. Wat vinden ze van de smaak, van de vorm en van de grootte? Het moet helemaal kloppen.”
Op festivals willen we een echte experience neerzetten, niet zomaar een foodtruck
De planning is om de lolly’s begin 2025 op de markt te brengen. Het eerste jaar zijn ze alleen verkrijgbaar op festivals en in de Suckers-webshop. ,,Op festivals willen we een echte experience neerzetten, niet zomaar een foodtruck. We maken mooie lounges, waar mensen kunnen chillen. Onze doelgroep zijn volwassenen met drugs op, die houden van zo’n bijzondere plek op een festival. Het wordt keihard werken, maar dan hebben we cijfers om te laten zien en dan is het plan om de retail in gaan.”
De lolly’s kosten op een festival 2,50 euro, en voor twee betaal je 4,50 euro. Als je er vier koopt, krijg je de vijfde gratis. Zodra de lolly’s ook in de supermarkt komen, zal de prijs hier lager liggen. Via de website zijn de Suckers overigens ook te koop.
Suckers start een fundingronde voor 500.000 euro
Laura onderzocht dat één op de zes mensen op een festival een lolly eet, dat wordt één op de tien als het slecht weer is. ,,We willen het eerste jaar dus alleen op festivals staan om te verkopen, maar ook om naamsbekendheid te krijgen. We maken onderscheid tussen kleine, middelgrote, grote en extreem grote festivals. Het idee is natuurlijk dat we onszelf zo veel mogelijk kunnen laten zien. We hebben ingecalculeerd dat we de eerste twee jaar geen winst maken.”
We hebben ingecalculeerd dat we de eerste twee jaar geen winst maken
Voor de financiering hebben Laura en Jochem hun eigen geld gebruikt. Een ronde langs familie en vrienden leverde nog eens 45 duizend euro op. ,,We zijn nu bezig met een investeringsronde waarmee we vijfhonderdduizend euro willen ophalen. We hebben contact met diverse bedrijven. Drie weken geleden begonnen we ermee, ik heb er alle vertrouwen in om het geld op te halen.”
Lees ook: Waarom deze foodtruck-ondernemer grote festivals mijdt: ‘8,50 voor frietje met is te veel geld’
Die half miljoen is nodig om de machines te bestellen, ingrediënten in te kopen, personeel aan te nemen en hunzelf salaris uit te betalen. ,,We gaan vanaf eind dit jaar op zoek naar een operationeel manager, een sales manager en natuurlijk productiemedewerkers. Voor de distributie kijken we nog of we dit met een partner willen doen of dat we het zelf regelen. Ik houd me zelf bezig met de visie, marketing en ontwikkeling van het merk.”
Laura opent haar lolly-fabriek in Nieuwegein
De sleutels voor de fabriek krijgen ze 1 augustus. Het betreft een fabriekshal van 900 m2 in Nieuwegein. ,,We gaan het eerst voedselveilig maken, rond november verwachten we de machines te krijgen en dan kunnen we in februari gaan beginnen. Vanaf dat moment beginnen we ook met online adverteren. Dat heeft nu nog geen zin, het product is er immers nog niet.”
Dat kinderen straks onze suikervrije lolly’s ook lekker vinden is een bijkomend voordeel
Suikervrije lolly’s met vitamines, dat klinkt vast voor veel ouders van kinderen ook als muziek in de oren. ,,Dat is een interessante opmerking. We richten ons echt alleen op volwassenen, onze sexy branding is daarop gericht. Dat kinderen straks onze lolly’s ook lekker vinden is een bijkomend voordeel.”
Ook eetbare rietjes van Suckers
Naast de lolly’s brengt Laura ook eetbare rietjes op de markt. Dat klinkt als iets heel anders, maar eigenlijk lijken de lollystokjes heel erg op de rietjes. ,,Dat wordt een b2b-product. Ik plaatste een bericht op LinkedIn over de eetbare rietjes, en kreeg zoveel reacties. We zijn met grote organisaties in gesprek die interesse hebben. Want even eerlijk: die papieren rietjes werken natuurlijk helemaal niet.” Deze rietjes komen ook in diverse smaken. Best lekker, een glaasje cola met een rietje in citroensmaak.
In 2026 kunnen we nog meer producten uit de fabriek van Laura verwachten. ,,Ik kan er nog niet meer over vertellen, maar wel dat we in de snoepwereld blijven hangen.”
Lees ook: My Jewellery breidt uit naar Parijs: met deze strategie wil Sharon Hilgers Frankrijk veroveren