Het is snel gegaan sinds ze amper drie jaar geleden haar bedrijf startte, vertelt Evita Logtenberg in haar kantoor in Ommen aan de Stentor. Ze is gehuld in een eigen fitnessoutfit, zoals wel vaker op een werkdag. De vraag van haar - veelal jonge - volgers op sociale media.
Met haar sportkledingmerk ging ze in drie jaar van de slaapkamer in Dedemsvaart, naar een kantoor, magazijn en opnamestudio in Ommen. Tientallen winkels verkopen haar outfits. En daar spelen TikTok en Instagram een grote rol in.
Ze heeft niet alleen magazijn vol sportkleding te waarde van meerdere tonnen. Ze heeft inmiddels ook meerdere personeelsleden en een stagiair. Evita Logtenberg is kersvers ‘studentondernemer van het jaar Regio Zwolle’. Haar merk Fittastic Sportswear heeft op TikTok bijna veertigduizend volgers. De kleding ligt in 35 winkels.
Dit is het geheim van haar succes:
1. Evita Logtenberg begon jong
,,Ik fitneste veel tijdens corona en had moeite om leuke, betaalbare outfits te vinden. Ik dacht: dat kan ik beter.” Vanaf haar 12de zoekt de telg van een ondernemersfamilie naar een gat in de markt. Met een bijbaantje spaart ze 10.000 euro. ,,Aan mijn ouders pitchte of ik mijn geld mocht gebruiken voor mijn bedrijf.” Ze begint een webshop, na het vinden van een leverancier en het testen van haar ontwerpen.
2. De gunfactor
Bij elke bestelling gaat Evita aanvankelijk ‘live’ op TikTok. Ze bedankt klanten voor een aankoop. ,,Mijn volgers vinden het leuk om alle ontwikkelingen te volgen. De gunfactor is in het begin belangrijk. En goede service: vandaag bestellen, morgen in huis. Gratis verzending. Daarom heb ik een grote voorraad nodig.”
Begin 2023 komt de eerste samenwerking met een fysieke winkel tot stand: Prins Sport in Hardenberg. Evita's assortiment voegt wat toe en ze heeft zijn sympathie als startende ondernemer, vertelt eigenaar Robert Prins in die periode. Al snel volgt uitbreiding naar sportzaken in onder andere Ommen, Kampen, Hattem en Urk.
Lees ook: My Jewellery breidt uit naar Parijs: met deze strategie wil Sharon Hilgers Frankrijk veroveren
3. Fittastic Sportswear én winkels promoten
Evita en haar medewerkers - andere jonge vrouwen - poseren op TikTok en Instagram niet alleen in de fitnesskleding ter promotie. De overstap naar een nieuw kantoor, verhuizen naar Ommen, een volgende winkel die haar kleding verkoopt: alles komt op de socialemediakanalen.
Voor sportkledingwinkels wordt het zo extra interessant. De doelgroep van Fittastic Sportswear bestaat grotendeels uit meiden tussen 14 en 20 jaar. ,,‘Die komen toch niet bij ons’, zeiden eigenaren eerst.” Evita's boodschap tijdens haar pitches: wacht maar af.
Het bedrijf maakt grappige video’s in de winkels, houdt straatinterviews met jongeren en adverteert op die manier zowel voor het kledingmerk als de betrokken winkels. ,,Ik word nu vaak benaderd door eigenaren.” Op die manier belandt haar kleding zelfs in een zaak op Bonaire. En ook de aanmeldingen van jonge meiden om voor haar te komen werken stromen binnen.
4. Steun van omgeving
Geregeld krijgt ze de vraag of haar vader, die ook ondernemer is, haar helpt. ,,Hij kijkt soms over mijn schouder mee, hielp bij de eerste btw-aangifte. Maar het is echt mijn bedrijf, van mijn eigen geld. Alles dat ik kan missen, stop ik in Fittastic. Verder kan ik goed leven van de inkomsten.”
Wat helpt: haar kosten zijn in het begin laag. Ze start op haar slaapkamer in Dedemsvaart en adverteert voor haar eigen merk. Ze werkt daarna een tijd vanuit het Startershuis in Hardenberg, waar ze hulp krijgt van andere beginnende ondernemers voor bijvoorbeeld haar website.
Evita krijgt op haar hbo-studie een status als topondernemer, waardoor ze mag stagelopen bij haar bedrijf. Ook haar scriptie doet ze over Fittastic Sportswear. ,,Het voordeel van ondernemen tijdens je studie: je hebt relatief weinig te verliezen zonder gezin of eigen koophuis.”
Lees ook: Esther en Anne Vedder: ‘Mensen denken nog steeds dat succes ons is komen aanwaaien’
5. Blik vooruit
Fittastic verkoopt inmiddels meer in winkels dan online. Evita kijkt vooruit. Ze gaat minder zelf voor de camera staan, om zo de groei van haar bedrijf te begeleiden. Het vizier van de twintiger is daarnaast gericht op België en Duitsland. Haar ambitie? ,,Ik wil marktleider van Nederland worden.”