Sharon boekt met My Jewellery het ene na het andere succes. Na groei in Nederland en later de Benelux, Duitsland en nu opent de eerste winkel in Frankrijk. Voor de uitbreiding in Frankrijk werkte Sharon met een makelaarskantoor dat bureaus in diverse landen heeft en laat zich adviseren door iemand met ervaring in het winkels openen in het buitenland. ,,Het verschil tussen Nederland en Frankrijk is dat we hier bijna geen naamsbekendheid hebben. Online werd er al wat gekocht door Françaises. We merken wel dat er interesse uit de buurt is.”
Strategie Sharon Hilgers
Er wordt gewerkt met een pr-bureau om magazines te bereiken in Frankrijk, een social media-bureau legt contact met relevante influencers en de eigen marketingafdeling van My Jewellery gaat aan de slag met reclames. ,,We proberen via een b2b-campagne bovendien bij grote ketens binnen te komen.”
Lees ook: Van docent naar sieradentycoon: het succes van Sharon Hilgers (My Jewellery)
Meterslange rij bij winkelopening van My Jewellery
Onlangs werd er ook in Keulen een winkel geopend en een vestiging in Berlijn staat nog voor augustus op de planning. ,,Elke stad is weer anders. Het is geen kwestie van hetzelfde kunstje ergens anders doen. In Brussel zitten we op een specifieke plek en hadden we even opstarttijd nodig, dat calculeren we in. In Nederland staat er bij elke winkelopening een meterslange rij, dat hopen we ook in het buitenland na te streven. Parijs is heel groot en daar is al heel veel aanbod, dus dat is opnieuw spannend. Per stad passen we ons aan de consument aan. We moeten balans houden. Het succes dat we hebben opgebouwd, mag niet vertroebelen als het even minder gaat in een nieuwe stad. Het stelt je scherp en dat is heel leerzaam.”
Het is de tweede keer dat ze het in Parijs probeert. Vijftien jaar geleden reisde ze als twintiger na haar studie Frans naar de wereldstad om er met 20.000 gulden, al haar spaargeld, een pand te huren voor haar eigen sieradenwinkel. Dat was te weinig. ,,Het huren in Parijs is heel anders geregeld dan in ons land, je hebt een basis huur, sleutelgeld en nog allerlei legal kosten waardoor het allemaal heel duur wordt. Nu kunnen we gelukkig meer incasseren en kunnen we doorpakken. Ik wilde altijd al terug naar Parijs, nu gaat het eindelijk gebeuren.”
My Jewellery groeit zonder investeerders
Na dit korte avontuur in Parijs besloot ze parttime naast haar werk als docent Frans aan haar eigen bedrijf te werken. My Jewellery begon in 2011 als webshop en is flink gegroeid met 28 winkels in Nederland en 36 in totaal. In 2022 groeide het met veertig procent en was het goed voor een omzet van 72,6 miljoen euro. En dat zonder hulp van investeerders. Sharon won bovendien diverse prijzen, zoals EY Entrepreneur of the Year en ze staat in de Quote 500 als jonge miljonair.
We kijken altijd naar andere steden. In Nederland zijn we ook nog niet uitgebouwd
Zaterdag opent de winkel in Parijs, wat zijn de plannen hierna? Lacht: ,,We kijken altijd naar andere steden. In Nederland zijn we ook nog niet uitgebouwd. Ik heb nu mijn oog op Zuid-Frankrijk, My Jewellery past daar ook wel goed.” Aan haar Frans zal het in ieder geval niet liggen.
Lees ook: Zo verovert het oer-Nederlandse sieradenmerk Jéh Jewels heel Europa