,,Van Hardenberg tot Goes en van Rotterdam tot Maastricht, we gaan alle horecabeurzen in Nederland af”, vertelt Daan Gijbels, medeoprichter van L’OUI. Het bedrijf bedacht drie jaar geleden een cocktailmachine waarmee je binnen 25 seconden een cocktail kan serveren. Daarmee is de machine zes keer zo productief als een ervaren barman: 15 à 20 tegenover 120 cocktails in een uur. En het product is vrij simpel: je doet een cup, waar de cocktail in zit, in het apparaat en er komt een verse cocktail uit de machine. Vanuit het kantoor in De Pijp laat Daan zijn nieuwste aanwinst zien. ,,We hebben nu ook de L’OUI Petit Pro”, zegt hij trots.
In het vorige gesprek met De Ondernemer in november 2023 beschikte L’OUI alleen over een grote machine: de L’OUI Grand Pro. Deze was niet te koop en alleen te leasen voor 270 euro in de maand. Met de L’OUI Petit Pro stuurt Daan aan op verkoop. ,,Voor 2800 euro, is ‘ie van jou.”
Toch leaset L’OUI nog cocktailmachines. Tijdens het interview komt er een telefoontje binnen. ‘We hebben alleen een deal als ik de machine mag leasen’, hoort hij vanaf de andere kant van de lijn. ,,Dat is er weer een richting de 350 klanten”, zegt Daan met een grote grijns.
Lees ook: L’OUI wil de horeca veroveren met de Nespresso voor cocktails
Kleine cocktailmachine is een gamechanger
De L’OUI Petit Pro is een ‘gamechanger’ geweest voor het bedrijf. ,,In één jaar tijd zijn we van 70 naar 170 klanten gegaan. Dat komt vooral doordat we nu die kleine machine hebben. Aan het einde van dit jaar willen we op 350 zitten. De kleine machine is een stuk goedkoper in aanschaf en is ook bedrijfszekerder. Als we nu nog alleen de grote machine zouden hebben, dan hadden we het qua kapitaal niet gered. Ik weet niet of we dan nog zelfstandig hadden kunnen blijven. Die grote machine was ook storingsgevoelig, je moest er echt een heel servicenetwerk omheen bouwen. Het is nu veel makkelijker om buiten Amsterdam te gaan.”
Ik hoop hier nog veel iconische plekken aan toe te voegen, maar het is al heel gaaf dat we in Carré staan
Daan Gijbels
Aan een balk in het kantoor hangen tientallen polaroids met de locaties waar de machines staan. L’OUI sloeg al een aantal grote klanten aan de haak. Bij De Kroon in Amsterdam drink je een cocktail uit de machine en ook sterrenrestaurant Mos, schenkt ze. ,,Ik hoop hier nog veel iconische plekken aan toe te voegen, maar het is al heel gaaf dat we in Carré staan en binnenkort zijn we ook in Walibi te vinden.”
Lees ook: Wouter (31) begon als afwasser, nu heeft hij een miljoenenomzet met eigen cocktailmerk
De cocktailmachine moet je ervaren
De verkoop van de cocktailmachine is nog niet zo eenvoudig, vertelt Daan. ,,Onze grootste uitdaging voor verkopen is dat je bij een demo moet zijn. Je moet het zien en proeven. Je kan niet zomaar een bar inlopen en een monster aan iemand geven.” Desondanks spelen sociale media een belangrijke rol in de verkoop van het product. ,,Sociale media geven een eerste blik en gevoel. Want eigenlijk is ons verhaal een no-brainer voor de horeca. Je hebt geen barpersoneel nodig, binnen 25 seconden heb je een cocktail en je voorkomt verspilling. Cognitief is het een simpel verhaal en dat kan je op sociale media verkopen. De emotie heb je alleen als je het proeft en ervaart.”
Vorig jaar draaiden we 1,5 miljoen omzet. Ik denk dat de dit jaar verdubbelen. Bij 2,5 miljoen halen we zwarte cijfers
Daan Gijbels
Met de kleine cocktailmachine erbij hoopt Daan na ongeveer drie jaar voor het eerst zwarte cijfers te schrijven. Hopen? Ja, want de verkoop is grotendeels afhankelijk van het weer. ,,Als het goed weer is dit jaar, dan gaan we winst maken. Alle machines die er in maart staan, bepalen de omzet voor 2025. Vorig jaar was echt het allerslechtste weer qua zonuren in decennia, dus dat was onze ondergrens (2024 had de minste zonuren sinds 2013, red.). Vorig jaar draaiden we 1,5 miljoen omzet. Ik denk dat we dit jaar verdubbelen. Bij 2,5 miljoen halen we zwarte cijfers.”
Omdat het succes zo afhankelijk is van het weer, introduceert L’OUI binnenkort weeralerts. ,,Wij kunnen tot op de minuut nauwkeurig alle informatie van de machines uitlezen. Het zou zonde zijn als we daar niet meer mee zouden doen. Zodra het mooi weer is, worden er veel meer cocktails verkocht. Specifiek de pornstar martini’s en mojito’s. Van de miljoen cocktails die we verkopen, zijn er 500.000 pornstars.” Waarom? ,,Die is Instagrammable, ziet er feestelijk uit, en is zoet en zuur. Vrouwen vinden dat een aantrekkelijke smaak. 80 procent van de cocktaildrinkers is vrouw.
Cocktailmachine L’OUI gaat internationaal
Dat Nederlandse weer kan nog weleens roet in het succes van L’OUI strooien. Daarom wil Daan buiten de Nederlandse grenzen treden met L’OUI. ,,We willen overal staan waar veel mensen zijn die snel geholpen moeten worden. Engeland, Duitsland, België en hopelijk Ibiza en Frankrijk staan op de planning. We moeten daar nog wel een netwerk opbouwen. Dat is het belangrijkste om te kunnen verkopen. Ik heb daar alle vertrouwen in. De feedback die we daar van potentiële klanten krijgen, is positiever dan in Nederland. Nederlanders zijn heel kritisch, zeker Amsterdammers kunnen wel een beetje zeuren”, zegt hij lachend vanuit zijn kantoor in het centrum van Amsterdam. ,,Maar die kritische Nederlanders hebben er wel voor gezorgd dat we goed zijn gepositioneerd om succesvol te worden in het buitenland en als het ons hier lukt om te verkopen, dan lukt het overal.”
Ibiza en Dubai is het altijd feest en mooi weer. Dus daar moeten we zijn
Daan Gijbels
Want naast dat Nederlanders kritisch zijn, kent ons land nog twee andere nadelen. ,,Nederland is klein en je hebt wisselvallig weer. Als je groter wil worden, dan zal je sowieso naar andere landen moeten waar je dat probleem niet hebt. Engeland is het dan niet echt mooi weer, maar het is wel een groot land en ze drinken er heel veel. Ibiza en Dubai is het altijd feest en mooi weer. Dus daar moeten we zijn.”
Van 170 naar 350 klanten in 2025 en van 1 miljoen naar 2 miljoen verkochte cocktails, waar droomt Daan nog van? ,,Ik wil op iconische locaties staan. Waar de bekendheid of geschiedenis van afdruipt. We zijn bezig met het Tottenham Hotspur-stadion en de O2-arena in Londen. Het is gewoon gaaf dat je straks kan zeggen dat je cocktails serveert bij een concert van Beyoncé.”
Maar als Daan eerlijk is, draait het hem meer om omzet. ,,Je moet gewoon op de locaties staan waar ze veel drinken. Dat zijn juist de feestcafés in Purmerend en Almere. We hebben Rooie Sien in Purmerend. Dat is een van onze allerbeste klanten, die zorgt voor ongeveer 3 procent van onze omzet. Ik denk dat zij absoluut meer doen dan het stadion van Tottenham. Tottenham is gaaf voor je branding, maar de echte omzet en onze levensvatbaarheid komt door Rooie Sien.”
Lees ook: Daan en Nicole vallen met eigen siroop- en limonademerk Soof frisdrankschap aan