Nieuws Maakindustrie

DyeCoo: we zullen doorgaan met innovaties in de textielindustrie

Wie DyeCoo in Weesp bezoekt, heeft niet meteen in de gaten hoe internationaal de startup opereert. Het coronavirus is schrikken, maar de gevolgen zijn tot dusver beperkt, want het gaat vooral om de lange termijn. DyeCoo werkt samen met Nike en Adidas en verkoopt revolutionaire verfmachines in vooral Aziatische landen. De gebruikelijke watervervuiling maakt plaats voor een droge verfmethode die het milieu ontziet.

Ralph Rozema 19 maart 2020

Dye Coo personen

Cto Ernst Siewers en manager Femke Zijlstra van DyeCoo. Foto: DyeCoo

,,We zijn heel klein begonnen. We probeerden uit hoe je een stukje textiel zo groot als een postzegel milieuvriendelijk kan verven. We bouwden installaties in het klein. Nu hebben we grote productiemachines verspreid over de wereld staan. Een droom wordt werkelijkheid,” zegt mede-oprichter en cto Ernst Siewers van DyeCoo.

Van de maatregelen rond het coronavirus hebben ze tot dusver beperkte last. Ze draaien op een lager pitje en reizen naar Azië zijn van de baan, maar bij deze machinebouw draait het vooral om lange termijn.

Shirts voor marathon in Londen

De startup is de afgelopen jaren gegroeid mede dankzij succesvolle samenwerking met grote bedrijven als Nike en Adidas. In het kantoor valt een kleurrijk hardloopshirt van Nike op. ,,Dat was voor de marathon in Londen, daar hebben de Kenianen in gelopen. Nike is een van onze partners, ze willen graag verder met het milieuvriendelijk verven van textiel.”

,,De samenwerking met Nike heeft ons geholpen,” vult manager Femke Zijlstra aan. ,,Je moet overtuigend aantonen dat de machine werkt. Nu weten we dat het goed is. We kunnen het verder in de markt zetten.”

Circulair proces

Textielverven geldt nu als een van de meest vervuilende industrietakken ter wereld. Om een kilo textiel te verven is veertig liter water nodig. Dan heb je het nog niet eens over alle chemicaliën die in het oppervlaktewater komen.

Het verrassende bij DyeCoo is dat er geen water aan te pas komt en geen chemicaliën in het milieu komen. De verfstoffen worden opgelost in CO2 onder hoge druk die in een brede buis langs de stoffen gaat. Het proces is praktisch circulair, omdat 95 procent van de CO2 wordt opgevangen en hergebruikt. ,,We zijn een stukje CO2-opslag,” vat Siewers samen.

Operationele kosten omlaag

De aanpak heeft meer voordelen: ook het energieverbruik ligt lager, de verfstoffen trekken gelijkmatiger in de stoffen en de operationele kosten liggen lager dan bij traditionele verfmethoden. Bedrijven moeten wel overstappen op een nieuw systeem en dat vraagt investeringen.

DyeCoo heeft nu veertien machines verkocht en dat klinkt misschien niet veel, maar die gaan dus wel per stuk voor ruim twee miljoen euro weg. Er zijn er nu weer drie in aanbouw. Ze gaan vooral naar bedrijven in Azië, waar textielverven een grote industrie is. Als startup is het slim om niet alles zelf te doen, dus DyeCoo ontwerpt en verkoopt, maar besteedt de bouw uit, in dit geval aan VDL-ETG in Eindhoven.

''Voor dit vak moet je niet alleen goed zijn in techniek, maar ook in samenwerking, want je werkt nauw samen met anderen''

Femke Zijlstra, manager DyeCoo

Dye Coo machines

Nike en Adidas profileren zich met de techniek van milieuvriendelijk verven met CO2. Ze zijn partner, maar geen directe klant van DyeCoo, omdat zij het textielverven uitbesteden aan derde bedrijven. Dat zijn bedrijven waaraan DyeCoo machines levert, bijvoorbeeld in Taiwan en Vietnam. ,,We zijn een spil in een netwerk van partners,” zegt Zijlstra. ,,Voor dit vak moet je niet alleen goed zijn in techniek, maar ook in samenwerking, want je werkt nauw samen met anderen.”

World Economic Forum Davos

Belangrijk bij de internationale uitbreiding was een uitnodiging van het World Economic Forum in Davos. Naast wereldleiders als de presidenten Trump of Macron maakte ook het kleine DyeCoo zijn opwachting. ,,We waren genomineerd voor een prijs voor duurzame bedrijven. Het Forum plaatste filmpjes over ons online, zo hebben we veel aandacht gekregen. Dat heeft ons geholpen contacten te leggen.”

Een ander hoogtepunt was de verkoop van de eerste productiemachine aan een kledingbedrijf in Thailand. Dat bedrijf is aandeelhouder geworden naast onder meer Nike en Adidas. Ikea investeert via een eigen groen investeringsfonds.

Tijd nemen voor perfect ontwerp

In de begintijd kwamen overzeese klanten met kritiek vanwege kinderziektes aan de machines. ,,Daar moet je volledig vanaf, want anders raak je je klanten weer kwijt,” zegt Zijlstra. En dus dook het team opnieuw in de technische kant om een perfecte machine te ontwerpen. ,,Het werd een tijdje stil om ons heen. We waren druk om ons product te verbeteren.” Pas later trok de verkoop weer aan. ,,Het was het waard om een optimaal product te krijgen. Nu hebben we tevreden klanten.”

Niet alle kledingbedrijven willen er meteen aan, hoe enthousiast ze ook over het idee zijn. Siewers: ,,Ze zeggen dan: in ons land kost het niks om veel water te gebruiken. Ze maken een economische afweging en nemen de milieukosten niet mee. Maar anderen zeggen: behalve winst maken willen we ook iets voor de samenleving betekenen. Zulke bedrijven gaan ermee aan de gang. En als ze duurzaam verven kunnen ze het in ook hun marketing gebruiken.”

Niet bang voor concurrentie

Siewers is niet bang dat concurrenten met hun idee weglopen, sterker nog, van hem mag de concurrentie best een beetje toenemen. “,,Er is ruimte genoeg op de markt. Als het gemeengoed wordt, krijgen ook wij meer aanvragen. We willen dat verfbedrijven overal op duurzaam overstappen.”

Vanaf het begin richt DyeCoo zich op polyester, maar er zijn natuurlijk ook andere kledingstoffen. Denk aan nylon of acryl. Ikea wil graag dat DyeCoo ook machines kan leveren voor katoen. Het bedrijf is ermee bezig. ,,We hebben ervoor gekozen het eerst voor polyester perfect te krijgen,” zegt Siewers. ,,Nu kunnen we het gaan aanpassen voor andere stoffen. We zijn zeker van plan dat uit te breiden.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.