Nieuws Actueel

Utrechtse horeca: 'Mag ik even checken?'

De Utrechtse horeca erkent dat het veel beter kan met de naleving van de leeftijdsgrenzen bij de verkoop van alcohol. Maar ze kan het niet alleen, benadrukt ze. "Het ligt niet alleen bij ons. Het is een gemeenschappelijk probleem.''

RENÉ CAZANDER 18 februari 2016

Kroeg Horeca Concurrentie

Het is het voor de kroegbazen het ideale scenario. Wie een biertje bestelt, zou automatisch zijn ID-kaart moeten tonen, zoals de Drank- en Horecawet voorschijft. Kan de barkeeper in een oogopslag zien dat de klant ouder is dan 18. De praktijk is weerbarstiger: de barmedewerkers moeten om het identiteitsbewijs vragen wanneer ze twijfelen aan de leeftijd van de besteller. Het verzoek om het ID-bewijs schiet er echter vaak bij in, blijkt uit onderzoek van de gemeente. Vooral in cafés en restaurants. Aangedragen redenen: het personeel denkt er niet altijd aan, de controle kost te veel tijd (vooral wanneer het druk is in de kroeg) en het is lastig uitvoerbaar. Ook staan de klanten er zelf ook niet om te springen, leert de ervaring.

Bovendien: waarom zou je aan een vaste klant van wie je zeker weet dat ie ouder is dan 18 jaar, bij elk biertje om zijn ID vragen? De cafébaas die in de fout gaat - en gepakt wordt door een controleur van de gemeente - krijgt eerst een schriftelijke waarschuwing. Bij een tweede overtreding volgt een boete van 1360 euro. Hans Pieters, mede-eigenaar van de restaurants Broers, Zussen en de Rechtbank, kan erover meepraten. Hij moest na een waarschuwing de 1360 euro betalen, omdat een van zijn personeelsleden op een drukke zaterdagavond vergeten was om een ID-kaart te vragen. "Ik ben er heel ziek van.''

Pieters begrijpt dat er moet worden gecontroleerd om te voorkomen dat jongeren onder de 18 jaar alcohol drinken. Daarop blijven hij en zijn collega's hameren bij het personeel. Maar Pieters benadrukt dat dit niet alleen de verantwoordelijk van hem en de andere collega's in de horeca is. "Wij moeten niet alleen agent gaan spelen. Het is een gemeenschappelijk probleem. Er moet een bewustwordingsproces op gang komen. Het tonen van een ID moet ook een automatisme worden bij de klanten, zoals je dat ook bij supermarkten al ziet. Jonger dan 25? Laat dan standaard je ID-kaart zien.''

Zijn collega Daphne van Hintum van Le Journal op de Neude kreeg eveneens een controleur van de gemeente over de vloer, maar bij haar bleef het bij een waarschuwing. De Utrechtse horeca wijst er op dat ze in goede samenwerking met de gemeente bezig is het in de toekomst beter te doen.