Nieuws Actueel

Marco Aarnink (oprichter Drukwerkdeal): ‘Er is een war on talent aan de gang’

Marco Aarnink (32) verkocht in 2014 zijn bedrijf Drukwerkdeal.nl. Nu zoekt hij opnieuw een gat in de markt. ‘Als je echt iets wilt en je werkt er hard genoeg voor, komt daar iets goeds uit.’ Deel 5 in de serie De Ondernemer Eregalerij ter gelegenheid van de Week van de Ondernemer die op 9, 10 en 11 mei wordt gehouden. In de serie praten prominenten over hun ondernemerschap en dragen ze drie ondernemers aan die zij bewonderen.

Helga Warmels | Foto's: Marco Bakker 20 mei 2017

Marco Aarnink Headerfoto 1

,,In 2014 heb ik Drukwerkdeal verkocht, in 2015 ben ik er vertrokken. Van de ene op de andere dag hoefde ik niet meer naar mijn werk en had ik geen collega’s meer. Dat voelde als een zwart gat. Niet dat ik in een sociaal isolement terechtkwam, maar ik was in één klap een hoop kwijt. Het is het welbekende verhaal van ondernemers die hun bedrijf hebben verkocht. Ik nam wat rust en ben toen vanuit emotie veel gaan investeren, want dan hoorde ik weer ergens bij”.

Investeerder

,,Na verloop van tijd werd mijn mailbox overspoeld en stond mijn telefoon roodgloeiend. Dat waren de ondernemers van de bedrijven waarin ik had geïnvesteerd. Ik was constant voor andere mensen door Nederland en Duitsland aan het rijden. Al snel merkte ik dat ik eigenlijk geen investeerder ben. Het kostte me alleen maar energie; ik had het gevoel dat ik werd leeggezogen. Mijn hart gaat sneller kloppen van zelf ondernemen, ik houd van pionieren. Toen heb ik de knoop doorgehakt en afscheid genomen van een aantal bedrijven. Ik zit nog wel onder meer in drie participatiefondsen. Dat vind ik leuk, want daar doen anderen het rekenwerk en het strategische werk".

Magnetisch

,,Nu kijk ik weer vooruit. Ik heb het oude pand van Drukwerkdeal gekocht. In Deventer, ja. Ik vind het leuk bij te dragen aan de werkgelegenheid in mijn eigen gemeente. Daarbij vind ik de nuchterheid in het Oosten prettig. Niet lullen maar poetsen. Ik werk nu nog alleen, maar straks moet ik mensen zien te vinden die goed zijn. Er is een war for talent aan de gang; je moet van goeden huize komen om de echte talenten aan te trekken, zeker in deze omgeving. We zitten hier nou eenmaal niet op een plek waar programmeurs massaal naartoe trekken.

Met Drukwerkdeal op mijn naam heb ik heb wel een trackrecord dat magnetisch werkt. Ik hoop dat er straks mensen zijn die denken: voor hem wil ik wel werken als hij weer zo’n mooi avontuur aangaat. Zelf ben ik gek met studenten. Die hebben nog een droom. Handen uit de mouwen en gáán, zonder op een paar uur te kijken of het alleen maar over vergoedingen te hebben.

Twee verdiepingen hier zijn voor mezelf, de rest is voor Rhinetex, een van de bedrijven waarin ik investeer, een stoffengroothandel. Dat klinkt misschien gek voor de buitenwereld, maar ik kom uit de stoffenmarkt. Ik heb acht jaar met gordijnen op de markt gestaan. Ik zoek met de ondernemers van Rhinetex naar een nieuw businessmodel waarin we de totale keten, dus ook de klanten van onze klanten, willen inspireren. We ontwikkelen een platform waarop onze 1.700 retailers gemakkelijk het contact met hun klanten kunnen opbouwen. Het is lekker bij elkaar in het pand te zitten. Je loopt snel even bij elkaar naar binnen."

Gat in de markt

,,En zelf ben ik dus ook weer aan het kijken waar er een gat in de markt zit. Ik wed graag op meerdere paarden tegelijk. Met een van die paarden gaat het sowieso lukken. Dat klinkt misschien arrogant, maar ik ben ervan overtuigd: als je echt iets wilt en je werkt er hard genoeg voor, komt daar iets goeds uit. Ik ben onder meer bezig met een app die het moment van salarisbetaling gaat veranderen. Er is enorm veel roodstand, niet omdat mensen geen geld hebben, maar omdat ze onvoldoende zicht hebben op hun inkomsten en uitgaven. Dan krijg je dus te maken met een kluwen aan instanties en een moloch aan regelgeving. Je kunt je alleen op Nederland richten, maar dat is niet het doel. Eind dit jaar moet het testproduct klaar zijn.

Verder denk ik na over het bestelproces in webshops. Waarom moet je keer op keer een bestelformulier door? Waarom niet klikken en klaar? Met andere woorden: hoe kun je bestelprocessen optimaliseren en daarmee de offlinemarkt binnenhalen? Ik ga weer de drukwerkhoek in, want ik heb daar tien jaar netwerk liggen. Moet ik dan opnieuw tien jaar netwerk opbouwen in een nieuwe markt? Niet om weer hetzelfde te doen, maar om vernieuwend te zijn in aanpak. Sinds ik hiermee bezig ben, heb ik weer energie. Als je hart ergens voor klopt, ga je automatisch in standje tien.”

Welke drie ondernemers bewondert Marco Aarnink?

Michiel Muller
,,Met Picnic weet Michiel Muller voor de derde keer een succes te maken van een traditionele business. In zijn concepten staan gebruikersgemak, klantvoordeel en klanttevredenheid voorop. Lees: drie keer klant. Zoals het hoort!”

Atilay Uslu
,,Een selfmade man die zijn dromen heeft waargemaakt. Corendon heeft nu zelfs eigen hotels. Massa is kassa, dat geldt in de reisbranche misschien nog meer dan in de drukwerkbranche. Zelf wilde ik vroeger piloot of ondernemer worden. Atilay heeft en een onderneming en gewoon eigen vliegtuigen! Hoe mooi is dat?”

Mark de Lange
,,Van het brillenmerk Ace&Tate. Als investeerder in dit merk kan ik het toch niet laten Mark te noemen. Omdat hij een markt die op slot leek te zitten, wist te veranderen met goed design, onlinetools en vooral een eerlijke prijs.”

Ik wed graag op meerdere paarden tegelijk

Marco Aarnink