De Ondernemer blikt terug op de coronapandemie
Vijf jaar geleden ging de eerste coronalockdown in. Het land lag plat. Voor de ene mkb’er een ramp, voor de ander een gouden tijd. De Ondernemer kijkt met ondernemers terug, vijf jaar na de lockdown.
Toen Mark Wagemakers en zijn partner Marlon Treep in maart 2014 startten met hun onderneming MetOlijf.nl, was er een belangrijke ambitie: de cosmeticaproducten op basis van Griekse olijven moesten op een zo duurzaam mogelijke manier geproduceerd, verpakt en verstuurd worden.
We wilden iets doen waar we nog gelukkiger van zouden kunnen worden. Dat is online ondernemen
Mark Wagemakers
De online aanbieder heeft zich gespecialiseerd in het optimaliseren van duurzaamheidsprocessen binnen webshops in het mkb. Daar plukken de ondernemers de olijven, pardon, druiven van. Zo won MetOlijf.nl in 2024 de DS Smith Sustainability Award. Kortom, het gaat erg lekker met het bedrijf.
Hoe het allemaal begon in een Grieks winkeltje
Terug naar de start: Mark was met Marlon op vakantie in Griekenland. Daar liepen ze in een klein winkeltje tegen een merk aan dat nu ook door MetOlijf.nl wordt verkocht. ,,We hadden al bedacht om samen een bedrijf te beginnen. Zonder er al te diep over na te denken, hebben we het Griekse bedrijf achter de cosmeticaproducten aangeschreven. We wilden het graag online verkopen. Dat kon en dat was de start van de webshop.’’
Marlon heeft een achtergrond in de finance, Mark in copywriting. Iets dat helpt in de bedrijfsvoering. ,,We wilden iets doen waar we nog gelukkiger van zouden worden. Dat is online ondernemen. E-commerce had in 2014 echt nog niet zo’n grote rol in ons leven vergeleken met vandaag de dag. De meeste mensen gingen nog gewoon naar de winkelstraat en haalden hun huidverzorgingsproducten bij de drogisterij. We investeerden in het begin weinig in marketing, stonden af en toe met een kraampje op markten en hadden een spa waar mensen werden behandeld met onze producten. Het heeft uiteindelijk enorm geholpen dat ik dankzij mijn copywriting-verleden goed was in SEO-teksten schrijven.’’
Ondernemen zonder investeerders
Voor de Haarlemse ondernemers geen enorme marketingbudgetten, laat staan investeerders. Van het begin af aan een bewuste keuze. ,,We wilden op ons gemak een bedrijf starten. Vinden wij het leuk? Vindt de klant het leuk? Wat kunnen we ervan leren?’’, vertelt Mark.
,,Duurzaam? Absoluut. Maar blijf wel eerlijk en realistisch. Ik geloof niet in 100 procent duurzame cosmetica, de formules daarvoor groeien niet aan een boom. We kijken wel hoe we elke stap op een zo duurzaam mogelijke manier kunnen zetten. Zo hebben we nooit plastic in onze verpakking gehad en doen we niet aan een ‘niet goed, geld terug-garantie’.’’
Ik ben in Brabant opgegroeid. Mensen leerden mij er dat je gewoon je zooi achter je moet opruimen
Mark Wagemakers
MetOlijf.nl had online primeur met shampoobars
MetOlijf.nl was in ons land de eerste online aanbieder van shampoobars. ,,We hebben laatst een nieuwe lijn ontwikkeld en weten zo precies wat er wel en wat er niet in zo’n shampoobar zit. Kijk, alles moet zo duurzaam en natuurlijk mogelijk zijn, zo min mogelijk belastend voor de natuur en afbreekbaar. Maar nogmaals, blijf wel eerlijk. Ook naar je klant toe. Zeg geen dingen die niet kloppen, doe geen valse beloftes als het op duurzaamheid aankomt.’’
Mark: ,,Wanneer een product enorm milieuvriendelijk is, maar het brandt op de huid van de gebruiker, dan ben je nog ver van huis. Allereerst moet het veilig in gebruik zijn, het gaat bijvoorbeeld ook om zonnebrandcrèmes of producten voor mensen met een ernstige vorm van eczeem. Duurzaamheid is voor ons geen speelbal of marketingmachine. Ik ben in Brabant opgegroeid. Mensen leerden mij er dat je gewoon je zooi achter je moet opruimen. Dat is het beginsel van duurzaamheid. Daar draait het om in ons bedrijf en het zal altijd zo blijven. We draaien er niet in door.’’
Lees ook: Webshop starten: hoe start je jouw succesvolle online business?
Hoe corona de cijfers liet exploderen
Die manier van werken heeft geleid tot elf jaar lang groei van MetOlijf.nl. Met altijd weer de klant in het achterhoofd. Bij elk stukje tekst voor alle 1.110 producten, met de hand geschreven door Mark Wagemakers (‘Iedereen moet zich aangesproken voelen, zonder dat het generiek overkomt’.). Een andere boost kwam van de coronapandemie die zes jaar na de start losbarstte.
Alleen maar investeren in allerlei software, coaches en whatever: nooit doen! Begin gewoon
Mark Wagemakers
,,We hebben door corona een gigantische groei doorgemaakt’’, aldus de ondernemer die dit jaar ook op de Webwinkel Vakdagen te vinden is. ,,We hebben het niet aan zien komen. Het explodeerde! Van de een op de andere dag. Kort na de eerste besmettingen in Tilburg was het al een gekkenhuis. Weet je waarom? We waren nog één van de weinige webshops die handgel verkochten. Daar hadden we nog heel veel van omdat het voor de pandemie voor geen meter verkocht. Plots wilde iedereen de handgel maar al te graag hebben.’’
De juiste klantenservice en -binding
In een periode van twee weken tot de jaren erna groeide de online winkel met 300 procent. ,,We gingen in die tijd mensen aannemen, we pakten tot corona alles zelf nog in. We moesten daarom snel schakelen. Waar wilden we naar toe en waar zat onze kracht? Het mooie is, bijna al de nieuwe klanten uit de coronapandemie zijn klant gebleven.’’
,,Hoe we dat doen? Door de juiste klantservice en -binding. Het gaat om de persoonlijke benadering. Dat doen we bijvoorbeeld door middel van een handgeschreven kaartje dat de mensen sinds het begin bij hun bestelling krijgen. Ik zal je dit vertellen, ik kreeg net nog een kaartje terug van een oudere dame. Superlief. Ze was ons ontzettend dankbaar voor het kaartje. Dat is voor ons pas echt ondernemen. De mensen blij maken.’’
En dat alles met nog steeds een zeer bescheiden team. Mark: ,,Marlon en ik zijn de enige fulltimers. Dat er andere bedrijven zijn die nog sneller groeien? Ach, so be it! We zijn gelukkig en aan niemand verantwoording schuldig. Dat is voor velen ook een zeer belangrijke reden om te gaan ondernemen. Geen verantwoording, behalve aan jezelf. Dat is de grootste verantwoording die je moet afleggen.’’
Rozemarijnolie enorme hype op TikTok
Ook mooi: nog bijna elke dag komt de ondernemer voor mooie verrassingen te staan. ,,Ineens werd er ontzettend veel rozemarijnolie bij ons gekocht. We stonden op nummer 1 op Google. Ik zit niet op TikTok, maar wat bleek? Die oliën bleken een enorme hype op social media. Sommige van de hypes kan je van tevoren echt niet verwachten, dan heb je niets aan data. Voor mij het bewijs dat je als ondernemer net zo goed op je gevoel moet afgaan’’, aldus de mede-eigenaar van MetOlijf.nl.
Kleed het mooi aan, wacht tot het gaat lopen, luister goed naar de reacties van de eerste klanten
Mark Wagemakers
Mark zijn advies voor startende online ondernemers
Mark zijn advies voor startende online ondernemers? ,,Loop niet in de val van mooie praatjes. Alleen maar investeren in allerlei software, coaches en whatever: nooit doen! Begin gewoon. Onze les? In de ochtend wakker worden met de gedachte ‘We gaan er een mooie dag van maken’ en ‘s avonds naar bed met het gevoel van ‘We hebben het goed gedaan’. Is dat niet gelukt, dan probeer je het morgen opnieuw. Daar heb je geen coaches of investeringen voor nodig.’’
,,Koop een paar dozen van een product dat je online in je webshop wilt aanbieden, kleed het mooi aan, wacht tot het gaat lopen, luister goed naar de reacties van de eerste klanten… Pas aan de hand daarvan je product eventueel aan en dan ga je pas aan de slag om er een verkoopsucces van te maken. Mijn laatste tip: je kan beter een zaadje planten in een voedingsrijke bodem dan dat je een boom plant en de wortels gaan snel dood.’’
Lees ook: ‘Kabinet laat miljarden liggen en 150.000 ondernemers met coronaschulden blijven in onzekerheid’