Actueel

Jouw horecatent wél vol met kerst: marketingexpert Sabine deelt tips

Online marketingexpert Sabine Gaastra. Online marketingexpert Sabine Gaastra. Foto: Raisa Zwart
Online marketingexpert Sabine Gaastra. Foto: Raisa Zwart
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Eten en horeca hebben altijd een speciale plek in mijn leven gehad”, begint Sabine Gaastra (30) in gesprek met De Ondernemer. Haar carrière begon dan ook niet in marketing, maar in food. ,,Ik heb vroeger zelfs taarten en stroopwafels verkocht in Thailand. Een half jaartje, maar het was een intensieve periode waarin ik leerde wat ondernemerschap echt inhoudt. Het gaf me zoveel energie om iets neer te zetten in een totaal andere omgeving.”

Het hoeft niet perfect, maar het laat zien wie je bent en wat je zaak bijzonder maakt

Sabine Gaastra

Na haar tijd in Thailand werkte Sabine bij Smulweb en Jumbo Supermarkten, waar ze haar liefde voor eten combineerde met marketingstrategieën. ,,Ik ontdekte hoe belangrijk het is om bedrijven een gezicht te geven”, vertelt ze. ,,Het draait niet alleen om wat je verkoopt, maar ook om hoe je dat verhaal vertelt.”

Roze koffietentje

Sabine besloot in 2021 voor zichzelf te beginnen als online marketingexpert, waarbij ze haar kennis, maar ook eerdere horeca-ervaringen, inzet om horecazaken en bedrijven in de food te helpen. ,,Veel ondernemers worstelen met hun online zichtbaarheid. Ze weten niet waar ze moeten beginnen of zijn bang om zichzelf te laten zien. Daar probeer ik ze tips in te geven. Het ondernemen zit in mijn bloed, mijn missie is om andere ondernemers te helpen hun passie te delen.”

Lees verder onder de advertentie

Authenticiteit is volgens Sabine dé weg naar succes. ,,Ik geef vaak het voorbeeld van een roze koffietentje. Misschien hou je zelf niet van roze, maar als het echt bij die ondernemer past, trekt het toch je aandacht. Het is uniek en vertelt een verhaal. Dat is precies wat gasten zoeken.”

Lees ook: 98 procent van jouw online bezoekers koopt niet bij je: zo verander je dat

Ze ziet te vaak dat ondernemers zichzelf tekortdoen uit angst een deel van hun publiek af te stoten. ,,Je kunt niet iedereen tevreden stellen, en dat hoeft ook niet. Mensen waarderen passie en echtheid, zelfs als ze niet alles persoonlijk leuk vinden.”

Lees verder onder de advertentie

10-dagen-tips op LinkedIn en Instagram

Sabine vervolgt: ,,Kerst bijvoorbeeld, is voor veel horecaondernemers niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Mensen koken vaker thuis, zeker sinds corona. Dat maakt het extra belangrijk om op te vallen”, legt ze uit. ,,Ondernemers moeten iets unieks bieden om gasten naar hun zaak te trekken.”

Haar adviezen zijn gericht op eenvoud en zichtbaarheid. ,,Je hoeft geen grote budgetten te hebben. Laat je chef of gastheer, of iemand in de bediening, enthousiast vertellen over het menu in een korte video. Het hoeft niet perfect, maar het laat zien wie je bent en wat je zaak bijzonder maakt. Dat geldt ook in andere branches, bijvoorbeeld ondernemers met een kledingzaak.”

Online marketingexpert Sabine Gaastra. Raisa Zwart | Online marketingexpert Sabine Gaastra.
Raisa Zwart | Online marketingexpert Sabine Gaastra.
Lees verder onder de advertentie

In aanloop naar de feestdagen deelt Sabine via LinkedIn en Instagram een serie ’10-dagen-tips’ in aanloop naar de feestdagen, waarmee ze ondernemers elke dag een beetje hoopt te inspireren. ,,Ik probeer altijd praktische, haalbare ideeën te delen. Begin klein, test wat werkt en wees consistent. Online marketing gaat snel, maar je kunt veel bereiken door gewoon te beginnen.”

Persoonlijke missie voor Sabine

Voor Sabine is dit tegelijkertijd een persoonlijke missie. ,,Ik wil iets teruggeven aan de horeca, een branche die me zoveel heeft gebracht. Mijn ervaring in zowel de praktijk als de marketingwereld helpt me de juiste brug te slaan tussen ondernemers en hun klanten.”

Begin klein, test wat werkt en wees consistent

Sabine Gaastra

,,Mijn brede kennis - van horeca tot marketing - geeft me een unieke invalshoek, ook. Dat weet ik nu, na zelf opzoek te zijn geweest naar de juiste positionering.’’ Die overtuiging is haar drijvende kracht. ,,Ik wil ook altijd blijven leren, groeien en inspireren. Voor mij draait alles om verbinding, tussen mensen en bedrijven.”

Lees verder onder de advertentie

3 Horecatips voor een volle tent

Tip 1. Laat de chef of gastheer/vrouw live gaan op Instagram om heel enthousiast te vertellen over het menu. Zo simpel kan het zijn. Heeft geen edit werk nodig maar is wel heel leuk. Sowieso het laten zien van het menu is heel leuk en trekt aan. Daarna kan je de video direct posten op je tijdlijn.

Tip 2. Laat je gasten zien in welke sfeer ze welkom zijn. Wees niet bang om los te gaan met de special effects. Denk aan een gebaar voor welkom aan het begin van de ‘rondleiding’, nepsneeuw, een regelelf? Ga los!

Tip 3. Bel je vaste gasten op en vertel over het menu en bedank ze voor het afgelopen jaar. Vraag of je ze een glas bubbels van het huis kan aanbieden om samen te proosten.

Meer tips? Volg de komende dagen de LinkedIn van Sabine.

Bekijk hier de voorwaarden.

Lees verder onder de advertentie