Nieuws Actueel
Meer beginnende bedrijven succesvol in Rotterdam
De hulp die jonge veelbelovende ondernemingen in Rotterdam krijgen, werpt zijn vruchten af. Dat concludeert de Rotterdamse hoogleraar Justin Jansen. Vandaag presenteert hij een onderzoek waaruit blijkt dat 'veel meer startups uitgroeien tot scale-ups', schrijft het AD.

,,Er is discussie over de miljoenen die de overheid steekt in het koesteren van startups'', zegt Jansen. ,,Maar het betaalt zich dus wel uit.''
Rotterdam lokte met een lening van 10 miljoen euro het Cambridge Innovation Center, een prestigieuze Amerikaanse kantoorruimteverhuurder voor uitvindersbedrijven. Daarnaast steekt de gemeente 3 miljoen euro in het Venture Café, een netwerkborrel met gratis bier voor ondernemers en investeerders.
Scale-ups
,,Behalve investeerders krijgen jonge ondernemers daar sneller adviezen.'' Volgens Jansen is het geen toeval dat prompt meer van die uitvindersbedrijven succesvol zijn en uitgroeien tot volwassen ondernemingen, zogeheten scale-ups. Hij presenteert vandaag in Den Haag tijdens het innovatiefestival How To Get There Summit zijn jaarlijkse ScaleUp Dashboard, een overzicht van groei bij bedrijven.
Nederland telde in 2015 3.070 snelgroeiende bedrijven, volgens de definitie van de professor aan de Erasmus Universiteit zijn dit bedrijven die drie jaar achter elkaar met 20 procent groeien. Eén op de twintig van die snelgroeiende bedrijven bestaat nog geen vijf jaar. ,,Nog nooit was het percentage startups onder snelle groeiers zo hoog. De aantrekkende economie speelt een rol, maar zeker ook de begeleiding die startups krijgen.''
Koesteren
Ook al gaat het maar om ruim 5 procent van de snelgroeiende bedrijven, Jansen vindt dat die startups nog meer gekoesterd moeten worden. ,,Zij leveren het verse bloed voor de economie. Zij komen met nieuwe producten en nieuwe manieren om geld te verdienen. Hier profiteert het bedrijfsleven in z'n geheel van.''
Tegelijkertijd ziet hij ook wel dat nog steeds 95 van de snelle groeiers het zonder die extra steun goed doen. ,,Die hebben op eigen kracht een nieuwe technologieën geïntroduceerd, hun businessmodel veranderd of zijn met hun bedrijf de grens over gegaan.'' Niet zelden doen ze dat met kennis die ze van een startup hebben overgenomen, stelt hij. ,,Of ze hebben als startup een goede basis gelegd waarop ze kunnen blijven doorgroeien als zij die focus vasthouden.'' Hij noemt als voorbeeld de Rotterdamse elektronicawinkel CoolBlue dat, ondanks jarenlange onstuimige groei, goed georganiseerd blijft.