Nieuws Actueel

Met recepten van oma de wereld in

Veel streekgenoten slagen in het buitenland. Zo ook Winooht Raghoober uit Alphen aan den Rijn. Met levensmiddelenmerk Chan's verovert hij het buitenland.

Bert van den Hoogen | Foto: Peter Franken 1 oktober 2016

Chans alphen grenzeloos

Zeven ingrediënten verwerkt Winooht Raghoober in zijn succesvolle Chan's Masala. Onder meer het beste komijnzaad uit Syrië en de beste geelwortel uit India. Het recept is gebaseerd op het recept dat zijn moeder ruim veertig jaar geleden in haar keuken in Suriname uitdacht. ,,De kerriepoeder ging eerst naar familie, buren en de rest van de straat. Uiteindelijk besloot mijn vader het bedrijfsmatig op te pakken. Hij bouwde een loodsje achter ons huis en zette er twee machines neer.''

2.000 familierecepten

Nu heeft het Alphense bedrijf tweeduizend levensmiddelen in zijn assortiment. ,,We malen, mengen en verpakken producten, van rijst, bonen en specerijen tot sauzen en marinades.'' Alle producten zijn gebaseerd op familierecepten.

Uitbreiden

,,Lange tijd was de Nederlandse markt voor ons groot genoeg. Het begon met de toko's. Erna kwamen de supermarkten, de groothandels en uiteindelijk de voedselindustrie. In 2007 leverden we aan alle facetten van de Nederlandse markt en werd het tijd om naar het buitenland uit te breiden.''

Vier talen

Na België en Frankrijk was Duitsland aan de beurt. ,,Duitsland is voor Nederland het grootste exportland, dus leek het eenvoudig zaken met ons buurland te gaan doen. Maar in de foodsector is dat toch lastiger dan je denkt.'' Allereerst liet Winooht alle teksten in brochures en op sites en verpakkingen vertalen in vier talen. ,,Voordat je ook maar iets probeert te verkopen, moet je je producten en organisatie hebben voorbereid op de nieuwe markt.''

Marktverkenning

De marktverkenning van Winooht was simpel en effectief. ,,Ik reed naar Duitsland, waar ik in de supermarkten niks aan etnische producten vond, terwijl in Nederland de schappen er vol mee liggen. De Duitse consument kent ons type product dus nog niet. We zijn daarom begonnen met de verkoop van goede Indiase rijst aan etnische winkels. Daarnaast stonden we op beurzen, waar we veel samples weggaven. Pas toen de consument bekend was met ons merk, konden we aan supermarkten gaan leveren.''

Supermarkt

Winooht is ervan overtuigd dat hij alleen succesvol kan worden in een land door er zelf naartoe te gaan. ,,Bij levensmiddelen is het ontzettend belangrijk dat je de culinaire cultuur kent. Waar leven de mensen van, wat eten ze en hoe komen ze aan die producten? Voor mij zegt een supermarkt veel over de cultuur van het land."

Handen vol

Chan's probeert nu ook voorzichtig de markten van Italië, Noorwegen en Zweden te betreden. ,,Maar voorlopig focussen we op Duitsland. Die markt is zo groot, dat we daar onze handen nu wel even vol aan hebben.''

Tips van de exporteur

Ons buurland lijkt een makkelijk te betreden markt. Winooht Raghoober heeft enkele punten om in de Duitse foodsector rekening mee te houden.

FormeelDuitsers blijven zakelijk en verwachten van jou hetzelfde. Ze spreken je aan met u, gebruiken in mails formele titels en gaan keurig gekleed. Geen koffieVerwacht geen koffie, ook niet als je na acht uur rijden aankomt. Zelfs een glaasje water zit er niet in. Bereid je voorHoe denk je dat je iets kunt verkopen, als de klant niet weet wat het is? Doe je huiswerk: vertaal alle informatie in de juiste taal en regel binnen je organisatie mensen die de klanten te woord kunnen staan. Laat proevenWat de boer niet kent, eet hij niet. Als je met een nieuw product komt, zorg er dan voor dat mensen het leren kennen. Zoek je de doelgroep op en neem gericht actie.

Gerelateerde artikelen:Internationaal ondernemen: Ticketswap bedient heel Europa Zeeuwse export nog fors na Brexit