Video Actueel
Michiel Muller (Picnic): 'We gaan stevig uitbreiden in Duitsland'
Of Picnic in 2020 winstgevend is? Dat lijkt af te gaan hangen van de investeringen in Duitsland. Ceo Michiel Muller: ‘We zitten er nu in tien steden vanuit vier hubs, dat gaan we enorm uitbreiden. Maar ook in Nordrhein-Westfalen, ongeveer even groot als Nederland in oppervlakte en aantal mensen, gaan we dat dit jaar doen.’ Kijk mee met de video 'Werkverkeer': over succes en groei van Picnic, de plannen in Duitsland én over personeel en een mogelijk nieuwe cao.

( tekst loopt door onder de video! )
In de nieuwste aflevering van de videoserie 'Werkverkeer' vertelt Michiel Muller presentator Roland Tameling dat de razendsnelle groei van Picnic hem heeft verrast. ,,Zeker. We hebben een behoorlijk ambitieus plan neergelegd toen we startten. Maar als je een nieuwe supermarkt gaat bouwen en ook de hele infrastructuur zelf bouwt, dan heb je natuurlijk al behoorlijk ambitie maar het succes is wel een stuk groter dan we gedacht hadden.’’
,,We hebben nog provincies waar we nog niet zitten. Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel, althans weinig. In Duitsland zitten we nu in tien steden vanuit vier hubs en daar willen we ook enorm gaan uitbreiden. Nordrhein-Westfalen is ongeveer even groot als Nederland in oppervlakte en aantal mensen, dat gaan we dit jaar daar ook doen, enorm uitbreiden. We hebben gezien dat de snelste hub in Mönchengladbach sneller groeit dan de Nederlandse.’’
Groei in Duitsland
,,Groei heeft heel veel te maken met je ambitie, hoe snel wil je gaan, en dat betekent ook dat je kosten enorm voor de baten uit gaat. Het verlies van vandaag is de winst van morgen.'' Muller stelde eerder te verwachten met Picnic 2020 winstgevend te zijn.
,,Dat hangt dus heel erg af van hoe we het gaspedaal in drukken. Toen we dat zeiden waren we met Duitsland nog een beetje bezig met de schermutselingen van de pilot, nu blijkt Duitsland minstens zo hard te gaan als Nederland. Dan hebben we dus de keus: gaan we ons richten op winstgevendheid door wat we nu hebben niet meer verder uit te bouwen of denken we, Duitsland is zes keer zo groot als Nederland misschien moeten we een beetje gas bij geven. Er ligt een gigantische markt.”
Lees ook: Marco Aarnink (Print.com) in Werkverkeer: 'Businessmodel samen met 100 klanten gemaakt'
FNV en CAO
Over de recente kritiek van onder meer FNV op Picnic zegt Michiel Muller in de video onder meer: ,,We zijn niet perfect, kunnen allerlei dingen nog verbeteren. Er is een enorm veiligheidsprogramma opgestart waarvoor ook veel meer vanuit de werkvloer meegedacht wordt. Er zijn dialoogsessies, we hebben vanuit onze organisatie verticaal en horizontaal een selectie hebben gemaakt van mensen om mee te denken van ‘wij zijn met z’n allen Picnic, groeien enorm hard, iedereen vindt het waanzinnig gaaf om mee te werken aan zo’n bedrijf, hoe kunnen we dat vasthouden?’
,,Wat ik moeilijk vind in de kritiek is dat die soms een beetje nuance mist, ook in de berichten die FNV naar buiten heeft gebracht. Als je zegt dat er bij ons niks aan veiligheid wordt gedaan en er continu mensen flauwvallen, dan denk ik, dat lijkt me niet helemaal de nuance die juist is. Wat ik moeilijker vind is dat mensen die een heel extreem oordeel hebben gewoon niet de moeite nemen om, ondanks dat wij daar super open voor staan, langs te komen. Natuurlijk willen zij zichzelf profileren, maar ik zou zeggen: doe dat niet over de hoofden van ons als bedrijf en ons als medewerkers heen.’’
In eerdere interviews gaf Muller aan niet tegen een cao te zijn, maar de supermarkt-cao niet te zien zitten.
,,Dat is een oude jas die stamt uit 1970 en die past ons niet. Wij staan er honderd procent voor open om een cao te maken voor e-commerce''. Ook in in deze Werkverkeer-video bevestigde hij dat. ,,Die cao is gemaakt voor supermarkten waar je onder meer caissières hebt en vakkenvullers. Nou, dat zijn wij niet, we hebben niet eens supermarkten, we zijn een e-commerce bedrijf en daar zijn er wel veel meer van. Met sociale partners, met de industrie, met brancheverenigingen - laten we samen een cao maken die past bij e-commerce.''