Nieuws Actueel
Michiel Muller kan met Picnic niet sneller groeien dan nu
Met ‘zijn’ Picnic is Michiel Muller druk bezig om de supermarkt-wereld aan te vallen. De online grootgrutter met gratis bezorging is in hoog tempo bezig om te groeien. Sneller dan nu kan het niet: zodra er nieuwe bezorgbusjes zijn geleverd, breidt het bedrijf uit.

Een belangrijke vraag omtrent de groei van Picnic, is wanneer de online supermarkt winstgevend is. Zou dit in 2020 al het geval kunnen zijn? CEO Muller vertelt dat dat lijkt af te hangen van de investeringen in Duitsland. ‘We zitten er nu in tien steden vanuit vier hubs, dat gaan we enorm uitbreiden. Maar ook in Nordrhein-Westfalen, ongeveer even groot als Nederland in oppervlakte en aantal mensen, gaan we dat dit jaar doen.’
Kijk mee met de video 'Werkverkeer': over succes en groei van Picnic, de plannen in Duitsland én over personeel en een mogelijk nieuwe cao.
Picnic door barrières laten groeien
Even terug in de tijd. Naar het moment waarop Muller op de hoogte werd gebracht van de plannen omtrent Picnic. Toen mede-oprichters Joris Beckers en Frederick Nieuwenhuys hem in de aanloop naar 2015 vroegen om mee te doen met Picnic, waren er eerst nog wat twijfels.
Toch volgde al snel de overtuiging van de grote hoeveelheid kansen. ,,Vanzelfsprekend waren er vragen genoeg, maar ik dacht ook: het is vreemd dat in sommige sectoren het aandeel online verkoop richting de dertig procent ging, terwijl het online aandeel van dagelijkse boodschappen rond de anderhalf procent bleef hangen. En ik kan me niet voorstellen dat je voor je lol elke week een paar uur aan het kopen van altijd dezelfde boodschappen besteedt. We besloten de keten echt helemaal opnieuw te ontwikkelen en dus vooral niet vanuit de bestaande business te gaan denken. Onze uitdaging was: door welke barrières moeten we om de consument te helpen wel online boodschappen te gaan doen?’’
Lees ook: Marco Aarnink: 'benader klantrelatie als liefdesrelatie'
Picnic-olievlek blijft maar groeien
De oplossing bleek in de wachtijd en bezorgkosten te zitten. Of beter gezegd, het wegnemen daarvan. Het had de inmiddels zeer bekende Picnic-wagens met hun vaste rondjes als gevolg. De roodwitte olievlek vloeit nog altijd uit over Nederland en langzaam maar zeker dus ook over het buitenland.
'Bepaalt soort medewerkers' om Picnic te laten groeien
In een eerder interview met De Ondernemer sprak Muller ook over de rol van geschikte medewerkers. Hoe Picnic met hen de gewenste groei kan realiseren. 'Je hebt een bepaalt soort medewerkers nodig. Ervaring is fijn, maar het kan ook belemmeren. Het voordeel van jonge mensen is dat ze nog niet geconditioneerd zijn. Wie net van de universiteit komt en de wereld wil veroveren heeft nog geen last van vastgeroeste ideeën.'