Nieuws Mode

Deze Rotterdamse producent van laptop- en telefoon-hoesjes wil een fashionmerk worden

Decoded De leren laptop- en telefoon-hoesjes liggen wereldwijd in bijna 500 Apple Stores, maar dat is niet genoeg. Decoded wil een merk worden, schrijft AD Rotterdams Dagblad.

Jasper Monster | Foto: Frank de Roo 10 oktober 2017

Opdezaaktassen2909 FDR1 decoded frankderoo

Terug op het hoofdkantoor in het Amerikaanse Cupertino wordt er contact opgenomen met de fabrikant. ,,Dat waren wij'', zegt de nog steeds trotse Sven Beckers (37), commercieel directeur en mede-eigenaar van Decoded. ,,Inmiddels liggen onze laptop- en telefoonhoezen wereldwijd in bijna vijfhonderd Apple Stores. Het is als een spits die tijdens een voetbalwedstrijd vijf minuten voor tijd invalt en de winnende goal maakt. Een gezonde dosis geluk, maar dat dwing je ook wel af. We moesten onszelf bewijzen en hebben de kans gegrepen.''

Erik van Dalen en zijn zus Kristel begonnen Decoded in 2010 omdat zij vonden dat alles wat je meeneemt op reis, zo goed mogelijk en tegelijkertijd ook zo modieus mogelijk beschermd moet worden. Van T-shirt tot telefoon. ,,Er zijn natuurlijk meer merken die dat doen, maar wij proberen de combinatie met fashion heel sterk te leggen. Zo zijn al onze producten van echt leer. Daardoor bevinden wij ons niet alleen in een hoger segment, maar kunnen wij onszelf ook onderscheiden.'' Die combinatie viel dus in Amerika in de smaak. Dat betekent niet dat er rustig achterover kan worden geleund. Je wordt en blijft volgens Beckers niet zomaar het enige bedrijf in Nederland van wie de accessoires wereldwijd door Apple worden verkocht. ,,Belangrijkste voorwaarde is dat jouw product geen negatief effect heeft op de prestaties van de telefoon of de laptop. Voor elk model moeten de hoezen opnieuw strenge testen ondergaan. We zijn nu druk bezig met de producten voor de modellen die twee weken geleden gepresenteerd zijn."

Maar Decoded is meer dan alleen de spullen voor Apple. ,,Het zou mij niet verbazen als ze over een jaar al die accessoires zelf maken en dan houden ze echt geen rekening met een klein Nederlands bedrijfje. Daar kunnen we niet op blijven bouwen.''

Mode

Naast de varianten (het mogen van de Amerikanen niet dezelfde hoesjes zijn) die het bedrijf voor andere (online)winkels maakt, wordt er een andere belangrijke tak opgezet: de modekant. ,,Mensen moeten Decoded als een merk gaan zien. Daarom wilden we graag een speciale lijn ontwikkelen. Nog steeds de combinatie van reizen en leer, maar dan ook met grotere producten. Naast een hoesje voor de telefoon ook een grote reistas.''

Voor de eerste collectie ging het bedrijf een samenwerking met BNN-presentatrice Geraldine Kemper (van onder andere het reisprogramma 3 op Reis) aan. ,,Zij past perfect bij Decoded door haar connectie met reizen en haar ervaring op modegebied.'' De collectie is vorige week gelanceerd, maar de voortekenen zijn positief.

,,Het is heel spannend, omdat het een hele andere tak van sport is. Maar de reserveringen vooraf waren hoopgevend.'' Maar wat het resultaat ook gaat worden van de eerste collectie, Decoded gaat door op de ingeslagen weg. ,,Volgende week onthullen we de samenwerking met een bekende Nederlandse dj. Mensen moeten dadelijk echt voor Decoded als merk gaan kiezen. Niet meer alle ballen op Apple.''

BNN-presentatrice Geraldine Kemper past perfect bij Decoded door haar connectie met reizen en haar ervaring op modegebied

Sven Beckers, commercieel directeur en mede-eigenaar van Decoded