Nieuws Mode
'Ik kan geen honderden klanten aan'
De jeans van Paul Kruize gaan de hele wereld over, ondanks een vanafprijs van 800 euro. Interview met de kleermaker. ,,Ik kan maar twee broeken in een week maken.''

Vraag Paul Kruize (56) niet wat de trends in jeans zijn. ,,Wat ik doe, gaat meer over stijl dan over mode. Het is zoals Oscar Wilde zei: 'Mode is een vorm van lelijkheid die zo ontoelaatbaar is dat we die elke zes maanden moeten veranderen'.'' Vijf jaar geleden begon Kruize zijn eenmansbedrijf op de bovenverdieping van zijn woning in Enschede. Hij was meubel- en interieurontwerper, maar wilde weer maken. ,,Ik wilde de diepte in, mij beperken en iets maken wat duurzaam is. Kostuums zijn te ingewikkeld; het zou jaren kosten voordat ik er heel goed in zou worden. Ik ben altijd een liefhebber van jeans geweest, heb altijd jeans gedragen. Ik vond het mooi om mij daarop te richten.''
Hoe wist je dat er een markt was voor maatjeans?
,,Je kunt wel aan een vraag voldoen, maar welke vraag dan? Een merk heeft honderdduizenden klanten nodig om te kunnen bestaan. Ik ben gewoon begonnen, kleinschalig en hoogwaardig. Je moet je onderscheiden, de beste in je vak worden.''
Lees ook: OppoSuits: Hoe een pak van oude gordijnenstof uitmondde in een lucratieve onderneming
En, is dat gelukt?
,,Na vijf jaar kan ik zeggen: het gaat goed. 2017 was een lekker jaar, 2018 zat daarboven en nu gaat het nóg beter. Ik ben continu aan het werk. Ik kan maar twee broeken in een week maken; ik kan geen honderden klanten aan.''
Hoelang moet iemand wachten op een spijkerbroek?
,,Een week of zes. Tot nu toe heeft niemand haast gehad. Als ik sneller en meer zou willen, moet er iemand bij komen en dat wil ik niet. Ik wil het hele proces zelf doen. Er is maar één manier om meer te verdienen en dat is de prijs verhogen. Dat heb ik ook wel gedaan.''
Lees ook: Leaseconcept maakt spijkerbroekenmerk MUD Jeans duurzame business
Een spijkerbroek van jouw hand is niet goedkoop.
,,800 euro. Ik zeg er altijd bij: vanaf. Maar toch, ik heb liever dat iemand een broek van 30 euro koopt bij H&M en die tot in den treure draagt, dan dat hij iets bij mij laat maken en het maar één keer aantrekt. Denk na over hoe je je geld besteedt. Daar zit inderdaad mijn levensfilosofie in. Hier staat geen vieze diesel voor de deur. Jassen maak ik niet, maar de jassen die ik draag zijn vintage. Vintage is gelijkwaardig aan maatwerk en duurzaam. Niet alles kan verantwoord, maar áls je zondigt, besef dat dan.''
Je maakt sinds kort ook jasjes en T-shirts.
,,Als ik het even rustig heb, maak ik iets voor mijzelf. Dan probeer ik iets uit, zoals de afgelopen twee jaar T-shirts en workerjasjes. Ik heb het patroon nu onder de knie en post het online. Dan zijn er klanten die zeggen: dat wil ik ook.''
Een T-shirt is goedkoper dan een broek, maar er zit evenveel werk in.
,,Groei zit bij mij niet in méér, maar in ontwikkeling. Het is leuk om variatie te hebben. Ik heb een klant voor wie ik in vier jaar tijd wel 35 dingen hebt gemaakt. Hij woont in New York. Ik weet niet eens hoe hij eruitziet, hij zit ook niet op sociale media. Maar we kennen elkaar goed, je bouwt iets op samen. Het is leuk om één broek voor iemand te maken, maar de tweede en de derde zitten altijd beter. Deze man draagt al zijn hele leven maatwerk. Hij daagt mij uit. Hij wilde een broek in geruite tweed en dat had ik nog nooit gedaan. Hij wilde een jeans met dubbele zakken, zodat als je er iets in stopt, de zichtbare zak minder wordt belast. Hij wilde een laptoptas, precies zus en zo. Inhoudelijk is dat interessant voor mij. Een heel leuke klant, omdat hij mij nieuwe dingen laat proberen.''
Waar gaat het heen met Paul Kruize?
,,Da's een goeie. Ik zit aan mijn tax. Ik heb een mooi palet aan dingen die ik doe. Maar toch... Een trunkshow, ken je die term? In Napels zitten veel kleermakers die over de wereld reizen. Dan gaan ze een week naar een hotel in Londen en komen de Engelse klanten daar om te meten en later komen ze terug om te passen. Een trunkshow kan interessant zijn om nieuwe vaste klanten te krijgen. Maar dan moet ik eerst iets bedenken om dat te bekostigen. Een week New York: je betaalt je blauw aan overnachtingen.''
Groei zit bij mij niet in méér, maar in ontwikkeling