Nieuws Mode
Mannenlabel Tratlehner heeft zichzelf opnieuw uitgevonden
Jeugdvrienden Freddy Tratlehner (De Jeugd van Tegenwoordig) en Perre van den Brink (Vice) begonnen in 2013 mannenlabel Tratlehner. Dat bleek pittiger dan gedacht. Na een lange radiostilte is er nu de herlancering, schrijft het Parool.

Bomvol met bekend en minder bekend hip Amsterdam was het woensdagavond in Gallery Gabriel Rolt. De eigenaar van de galerie, een vriend van Freddy Tratlehner en Perre van den Brink, vertegenwoordigt er grote namen als de Chapman Brothers en Ryan McGinley. Daar hing nu dan ook Tratlehner, het modemerk van de mannen. "We zijn blij dat de kleren er überhaupt zíjn," zegt Tratlehner relaxt met een biertje in de hand. "Een gedóé om een productie uit het niets op te zetten. Ook omdat het niet de makkelijkste kledingstukken zijn."
Terug naar het begin. In maart 2013 lanceerden Tratlehner en Van den Brink hun mannenlabel. Kwalitatief hoogwaardige stoffen, subtiele, originele details, met de hand vervaardigd in het atelier van Freddy, de ingewikkeldere stuks door lokale kleermakers. "We hebben nog een tweede capsulecollectie gemaakt," zegt Tratlehner. "Die hing bij Sprmrkt, was uitverkocht, maar we maakten ook domme fouten." Zo haalden ze dure stoffen uit Japan zonder zich te realiseren dat daarover hoge invoerrechten betaald moesten worden. Van den Brink: "Soms bleken de DHL-kosten hoger dan de order. Ach, het was gewoon klooien en uitvinden hoe het moest, ook de organisatorische kant."
Ze besloten een time-out in te lassen om een stevig businessplan op te zetten. Van den Brink: "Dat heeft best lang geduurd, maar we stuitten op diverse uitdagingen en wilden geen compromissen sluiten. Wilden we het merk opnieuw lanceren, dan moesten we het goed doen, je krijgt niet nóg een kans.'
Nu zijn ze terug, en hoe! Woensdag in de galerie was hun zomercollectie - T-shirts, sweaters en een trenchcoat - meteen te koop. Slim, met zoveel interessante en potentiële klanten binnen handbereik, waarmee het merk meteen de coole identiteit krijgt die ze voor ogen hebben. De verkoop van de wintercollectie aan winkels is in gang gezet, die voor volgend jaar zomer is af. Kortom, dit keer loopt alles op rolletjes.
Machovliegtuig
De heren lieten zich inspireren door futuristische auto's met lompe, hoekige vormen, sciencefictionfilms en de Concorde. Tratlehner: "Vooral de neus van dat machovliegtuig vonden we vet, maar ook best lelijk, dus tof. We hebben 'm verwerkt in ons logo." De hoekige vormen zie je terug in de T-shirts en sweaters, mooi met een zijdeachtige sublimatieprint en borduursels. Tratlehners vakantiefoto's uit Japan en het lijnenspel van tatami, Japanse vloermatten, zijn terug te vinden op de sweaters. Ook zijn er logo-T-shirts met een extra stoflaag vol gaatjes, wat het 'minder cheapie' maakt.
Lang werd gezocht naar een mooie waxed cotton, die ze uiteindelijk in Schotland vonden bij een bedrijfje dat ook aan Burberry levert. Voor de zomercollectie maakten ze er een jas van met verrassende capuchon van siliconenrubber. Een eenvoudige trui komt op 150 euro, een sweater op 190 en de jas op 370.
Tratlehner studeerde af aan de Rietveld Academie. Op zijn veertiende begon hij te experimenteren met de naaimachine van zijn moeder. Net als Van den Brink was hij in zijn jeugd obsessief met kleding bezig. "Ik droeg Donna Karan met een skibril schuin op mijn hoofd, naar school, ja. En veel Jean Paul Gaultier, D&G en Aesthetic Terrorist van Walter Van Beirendonck met wilde prints. Dat was zéker merkengeilheid, maar ook gewoon een stijltje." Al het geld van Van den Brinks bijbaantje bij een callcenter ging op aan merkkleding, 'plus fluor rave-dingen'. Uitgaan was gelukkig goedkoop. Hij organiseerde housefeesten in Rotterdam. "Freddy had een keer een shirt voor me gemaakt, we moesten weg, maar het was nog nat van de verf. Toen heeft hij het in de magnetron gestopt, vloog dat hele ding in de fik. De allerdomste actie ooit. Maar wel vet, dat nu toch is gelukt waar we toen al vaak over fantaseerden."
Ze hopen in de toekomst te hangen naast merken als Neighborhood, Yeezy, Acne Studios, Yamamoto, Dries Van Noten, Prada en de jonge Brit Craig Green. Ze hebben de tijd mee: detaillisten zijn op zoek naar originele labels.
Paul Smith
Tratlehner werkt momenteel met De Jeugd aan een nieuw album en is in oktober vader geworden van een zoon. "Dat is leuk, maar pittig. Alles valt samen, huis verbouwen, studio, Tratlehner, dat ben ik nu allemaal aan het jongleren.
Van den Brink, ook een drukke baan, werd vijftien maanden geleden eveneens vader van een zoon. "We hopen dat ze vrienden worden, dat moet maar gewoon."
In dat beetje vrije tijd dat rest, doet Tratlehner interviews voor Vogue Man. Met Paul Smith bijvoorbeeld, aan wie hij meteen een sweater verkocht. En laatst aan rapper Young Thug. "Hij droeg 'm in The O2 Arena in Londen in het voorprogramma van Drake. En op Instagram zag ik 'm laatst in een jas van ons. Super dat híj het draagt, hij heeft niet de beste smaak, maar wel een eigen smaak. Toppromotie voor ons label dus."
Ach, het was gewoon klooien en uitvinden hoe het moest, ook de organisatorische kant