Nieuws Mode
Jonge ondernemers Noëlle (26) en Yanissa (26) gaan voor revolutie in modeland met zelfontworpen lingerie
Noëlle Weering (26) en Yanissa van den Eng (26) kennen elkaar al heel lang en wilden graag samen een eigen bedrijf starten. ,,Onze ondernemende families spoorden ons beiden aan om nu eindelijk door te pakken en ons kledingmerk te starten.''

Noëlle en Yanissa ontwerpen en verkopen lingerie. Foto: indebuurt
,,We waren al een tijdje bezig iets voor onszelf te beginnen”, vervolgt Noëlle in het AD. ,,Bovendien was mijn vader mijn maandenlange gezeik zat over dat ik een eigen onderneming wilde starten. Ik moest van hem een plan schrijven. Dat heb ik vervolgens met Yanissa gedaan. Ik was overigens geobsedeerd door lingerie vroeger”, zegt Noëlle. ,,Mijn oma werkte vroeger in een lingeriezaak en ik kwam daar op jonge leeftijd om lingerie te passen en te kopen.”
Beide dames vinden dat lingerie wel meer pit mag hebben. ,,Mijn oma verkocht destijds verschillende setjes, maar had maar twee verschillende kleuren: zwart en grijs. Dat zijn saaie kleuren”, zegt Noëlle. Yanissa knikt en vult haar aan. ,,De fashionindustrie ontwikkelt zich snel, alleen lingerie bleef wat achter qua trend. Daarom verkopen wij lingeriesetjes met opvallende kleuren of met printjes erop. Bij onderbroeken voor mannen zie je dat ook, dus waarom niet bij lingerie? Deze combi overtuigde ons om een lingeriemerk te starten.”
''De kern van ons merk is om lingerie als onderdeel van je outfit te laten zien, in plaats van als iets dat verborgen moet worden onder je outfitkleding''
Lingerie als inspiratiebron
De ondernemers begonnen in september 2020 aan hun plan en drie maanden later pitchten ze hun idee. Ze willen trendy lingerie verkopen. ,,Veel vrouwen hebben geen zin om lingerie te kopen en hebben er niet veel mee”, geeft Yanissa aan. ,,Het is veel gedoe en bovendien vinden ze het vaak saai. Het is bijvoorbeeld zwart of grijs en niet echt modern. Daarom verkopen we het kledingstuk met wat meer kleur. Wat denk je van lingerie met chilipepers erop? Stuk leuker, toch?”
Toen de plannen waren gemaakt gingen Noëlle en Yanissa op zoek naar partners en fabrikanten. Ook zijn ze bezig geweest met het vinden van de juiste pasvorm. Na tweeënhalf jaar voorbereiden is de webshop NO_YA nu live. ,,De webshop bestaat nu drie maanden en het loopt gelukkig goed. Daar zijn we heel blij mee. Onze onderneming heet NO_YA, een combinatie van onze eerste voorletters.”
Noëlle en Yanissa ontwerpen lingerie met chilipepers. Foto: NO-YA
Lingerie dragen op festivals
Het duo werkt op dit moment vooral vanuit het huis van Noëlle. ,,Onze opslag ligt in een pand in Etten-Leur, maar we doen veel vanuit huis. Zo bedenken we samen producten en houden we onze sociale media bij”, zegt Noëlle.
De dames willen wel dat hun lingerie gezien wordt. ,,De kern van ons merk is om lingerie als onderdeel van je outfit te laten zien. In plaats van als iets dat verborgen moet worden onder je outfitkleding. Onze artikelen worden als onderdeel van je outfit gedragen onder anderen op festival By the Creek, omdat op dat soort festivals onze doelgroep staat. Wel met broek aan hoor, haha. Maar we kregen complimenten dat het goed stond en er leuk uitzag. Dat was heel fijn om te horen. Naast By the Creek hebben we het ook gespot bij het Bredase festival Vieze Anita.”
,,Onze droom is om lingerie fun te maken en zo veel mogelijk vrouwen blij te maken met leuke lingerie en hen uit te dagen het te showen”, besluit Yanissa.
Lees ook: Ondernemer Floor van de Pavert opent derde SuperBra-winkel