Nieuws Mode

Schoenenretailer maakt stap naar fashionwereld: Omoda start met online kledingverkoop

Het Zeeuwse familiebedrijf Omoda heeft een nieuwe stap gezet: de succesvolle retailer verkoopt nu ook online dames- en herenkleding. Maandenlang werd in het geheim gewerkt aan het ombouwen van de webshop, vergroten van het distributiecentrum en een collectie van de kledingtak.

Van onze redactie 17 augustus 2021

Omoda familiebedrijf online verkoop kleding mode fashion webwinkel

De collectie van Omoda bestaat uit items van meer dan honderd kledingmerken en is online verkrijgbaar in binnen- en buitenland. Foto: Omoda

De collectie, die bestaat uit items van meer dan honderd kledingmerken, is online verkrijgbaar in binnen- en buitenland. ,,Wij gaan het verschil maken door klanten te verrassen met eindeloze en uitzonderlijke inspiratie, een unieke collectie en een hoop shopplezier", belooft Jan Baan, coo bij Omoda.

Klanten kunnen op één plek terecht voor volledige outfit

Omoda, met 26 winkels in Nederland en 1 in Antwerpen, ziet een gat tussen het gemak van online shoppen en de charme van offline winkelen. ,,Die twee werelden staan nog te ver van elkaar af, terwijl het een perfect huwelijk zou kunnen zijn”, aldus Baan. ,,Het is de kracht van persoonlijke én menselijke service die het verschil maakt, of je het nou over online of offline hebt. Terwijl het gevoel, het speciale de afgelopen jaren volgens ons best wel op de achtergrond is geraakt in de online fashionmarkt."

,,Het draait niet alleen om het product, maar om wat je ermee kúnt. Hoe je het stylet. Wij vinden het daarom tijd om dat terug te brengen. We zetten met kleding de volgende stap voor onze klanten, zodat zij op één plek terechtkunnen voor hun volledige outfit, op een manier die raakt en verrast.”

"Offline en online shoppen, twee werelden die nog te ver van elkaar af staan terwijl het een perfect huwelijk zou kunnen zijn"

Jan Baan, coo bij Omoda

Altijd stapje extra zetten voor shopbeleving

Het is Omoda’s ambitie zich te onderscheiden van andere fashionretailers door techniek en een persoonlijke touch samen te brengen. Het is bij het bedrijf eenvoudig volledige looks te shoppen, van shirt tot schoen waarbij verschillende merken en prijscategorieën worden gecombineerd. Ieder kledingstuk wordt op drie verschillende manieren in een complete outfit verwerkt. Omoda laat drie stylingopties zien van één artikel, om zoveel mogelijk kwalitatieve outfitinspiratie te bieden; voor iedere gelegenheid en stijl.

Door de drie looks per artikel tevens op drie verschillende modellen te fotograferen, krijgt de klant een representatiever beeld van hoe een item staat bij bijvoorbeeld een bepaalde lengte of huidtint.

Baan: ,,Een enorme klus voor ons fotografie- en styling-team, maar wel nodig volgens ons om écht waarde toe te voegen voor de consument aan het digitale winkelaanbod. Als de bijna 150 jaar ervaring die we hebben in schoenen ons iets heeft geleerd, dan is het dat je altijd een stapje extra moet zetten voor de shopbeleving van je klant. Dat denken wij heel goed naar mode te kunnen vertalen.”

Lees ook: Jan Baan (coo, 27): van Amerikaanse bankenwereld naar Zeeuwse Omoda Schoenen

Boetiekgevoel met de schaalvoordelen van een ervaren onlineshop

Die shopbeleving valt of staat uiteraard met de collectie. Op dit gebied wil Omoda het anders doen. ,,De afgelopen maanden is ons inkoopteam versterkt met ervaren fashion-inkopers, die zorgvuldig en met liefde een prachtige eerste collectie hebben samengesteld voor dames en heren”, vertelt Baan. Caroline van Kooten-Klein, hoofd van dit nieuwe kleding-inkoopteam bij het bedrijf, licht toe: ,,De collecties van andere aanbieders zijn zó gigantisch, dat een klant vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Omoda’s collectie is weloverwogen, met de hand samengesteld en opgebouwd met een bepaald concept in gedachten. Goede én betaalbare basics, key pieces die niet mogen ontbreken in iedere garderobe en natuurlijk de bijzondere items die de show stelen; we hebben het allemaal langs de Omoda-meetlat gelegd: 'waar voelen mensen zich speciaal in?'

,,Eigenlijk is het een soort curated by-idee: de klant hoeft de beste items niet te filteren uit duizenden soortgelijke opties, dat hebben wij al gedaan.” Op deze manier combineert Omoda als fashionstore het boetiekgevoel als het gaat om hoe de collecties worden bepaald, met de schaalvoordelen van een ervaren onlineshop, zoals snelle levertijd en gratis verzending."

Omoda jan baan coo ecommerce

Jan Baan: 'Onze collectie is weloverwogen, met de hand samengesteld en opgebouwd met een bepaald concept in gedachten.'

"De weg die we op gebied van duurzaamheid hebben ingeslagen en de rest van onze groene ambities zetten we onverminderd voort, ook als fashionretailer"

Jan Baan, coo bij Omoda

Duurzaamheid en groene ambities wijken niet

Duurzaamheid een belangrijk thema. Hoe is dat te rijmen met de stap richting kleding, een productcategorie die per definitie omstreden is vanwege de milieu-impact? Baan: ,,Als schoenenretailer zijn we de afgelopen jaren serieus aan de slag gegaan met onze verantwoordelijkheid op dit gebied. Naast innoveren en verduurzamen denken wij dat bewustwording creëren onder consumenten erg belangrijk is. Dit doen we bijvoorbeeld door in de afronding van een bestelling inzichtelijk te maken wat de milieu-impact is van een specifieke verzendmethode."

,,De weg die we op dit gebied hebben ingeslagen en de rest van onze groene ambities zetten we onverminderd voort, ook als fashionretailer. Concrete voorbeelden wat betreft kleding zijn dat we geen onverantwoord dons of bont inkopen, onze verzendzakken voor 70 procent uit gerecycled materiaal bestaan en we ernaar streven dat voor 2025 het overgrote deel van de collectie uit duurzame materialen bestaat", aldus Baan.

Lees ook: Hinke (12) timmert aan de weg met eigen kleding- en sieradenwebshop: 'Mijn verjaardagswens was een KVK-nummer'

De kleding is verkrijgbaar in alle de landen waar Omoda actief is met een webshop. Voorlopig blijven de fysieke schoenenwinkels zoals ze zijn, maar wellicht tovert de modewinkel die bij succes ook om. ,,Wie weet. We denken graag in mogelijkheden en verrassingen", besluit Baan.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws