Nieuws Mode

Ondernemer Rutger Vlaming loopt binnen met maatpakken aan huis

Dat de boodschappen worden bezorgd en dat je sushi haalt bij een foodtruck zijn we wel gewend. Ook de traveling tailor die je een pak komt aanmeten is niet nieuw. Rutger Vlaming (38) combineert het beste van deze werelden in het Suittruck-concept. Wij spraken ‘de traveling tailor van de nieuwe generatie’ over zijn bedrijf en groeiambities.

Vincent Krijtenburg 5 april 2018

2018 vincentk ond suittruck04

Op een zonnige middag komt de donkergrijze Suittruck-bestelwagen het parkeerterrein van de redactie in Amsterdam-Noord op gereden. De goedlachse ondernemer die uit de cabine stapt, werd in 2012 bij het grote publiek bekend dankzij zijn deelname aan Net5-programma De Bachelor. Na de opnames richtte hij het lifestylemerk Frederik George op, het (maatpakken en schoenen-)merk dat ten grondslag ligt aan de Suittruck. “Nadat de productiekant op orde was ging ik op zoek naar de juiste manier van verkoop. In 2015 startte ik een pop-upstore in Amsterdam Oost”, zegt Vlaming. In de tijdelijke winkel kwam hij al snel tot de conclusie dat het wachten op klanten niet aan hem was besteed. “Ik wilde liever de klanten opzoeken. Maar alles in je Smart gooien en de klant bezoeken was ook niet de oplossing.”

Nostalgisch

Het kwartje valt bij Vlaming een jaar later als hij met zijn vriendin op foodtruckfestival ‘De Rollende Keukens’ is. “Ter hoogte van de Sushitruck kregen we het idee om een truck in te richten als herenkamer, paskamer, werkplek, rijdend atelier en verkoopwagen. De Suittruck!” Geïnspireerd door de mooie oldtimer foodtrucks op het festival, ontstaat een romantisch beeld in zijn hoofd van een oude UPS-truck met een schuifdeur en een nostalgische look. “Klinkt allemaal heel romantisch, maar dat heeft toch veel nadelen. Denk maar aan het rijcomfort, het verbruik en de uitstoot waardoor je de grote steden niet in mag”, somt Vlaming op.

Inrichting

Via een oude bekende komt Vlaming bij een bestelwagenproducent terecht. Samen met hen ontwikkelt hij de moderne bestelwagen, waar er nu twee van rondrijden. De binnenruimte van de op maat gemaakte opbouw is grofweg 2 bij 4 meter. Aan de wand hangen rekken met pakken, broeken en jassen. De zithoek is voorzien van een houten tafel, zachte bankjes, en espressomachine en een koelkast. Mappen met daarin stoffen en knopen en een beeldscherm aan de wand moeten de klant helpen om tot een stijlvolle keuze te komen.

Voordeel

Vlaming neemt plaats op het bruinlederen bankje en vertelt over het Suittruck-concept. Hij komt bij mensen en bedrijven thuis, zonder binnen te hoeven komen. Dat laatste is een groot voordeel, zegt Vlaming. “De huidige traveling tailer moet een vergaderruimte boeken. Als je opgemeten wordt gaan collega’s toch even spieken en lachen. Voor je het weet is een hele afdeling ontregelt. Ik kom gewoon voorrijden, heb alles bij de hand, en ben na afloop zo weer weg.” Nadat het maatpak in het atelier is gemaakt, komt de Suittruck nog een keer voorrijden voor een pasronde. Eventueel worden er nog laatste aanpassingen gedaan in het atelier in Amsterdam, waarna het pak voor de klant perfect op maat is.

https://www.youtube.com/watch?v=H3XEIangg14

Groei

Nu rijden Vlaming en zijn medewerker nog dagelijks naar bestemmingen in het hele land. Volgend jaar hoopt Vlaming nog zes soortgelijke trucks (á 75.000 euro) op de weg te hebben, wat voor landelijke dekking zorgt. De financiering van de bussen heeft hij geregeld middels een financial leaseconstructie met Iveco. Voor de landelijk uitrol wil hij gebruikmaken van een franchiseformule. Op de langere termijn wil Vlaming elektrische bestelbussen, in plaats van bussen die op diesel rijden.

Omzet

Vlaming hoopt dit jaar een omzet van 200.000 tot 300.000 euro te realiseren, en volgend jaar in de zwarte cijfers te komen. Zelf formuleert hij de doelstellingen liever in het aantal te verkopen pakken. “Praten in tonnen zegt niks over wat je feitelijk moet doen. Ik heb nu al een kleine honderd pakken verkocht en wil dit jaar op 500 pakken uitkomen”, zegt de ondernemer die trots is op wat hij in vijf maanden heeft bereikt. De pakken die hij in de truck aanbiedt kosten tussen de 450 en 1700 euro.

De ambities van Vlaming houden niet op bij de binnenlandse doelstellingen. Binnen twee jaar wil hij actief zijn in meerdere Europese landen en binnen vijf jaar wil hij in Amerika actief zijn. “Mijn ultieme droom is om tien trucks in New York te hebben rijden.”

2018 vincentk ond suittruck01
2018 vincentk ond suittruck03
2018 vincentk ond suittruck02

Mijn ultieme droom is om tien trucks in New York te hebben rijden

Rutger Vlaming, eigenaar Suittruck