Nieuws Mode

Haagse ondernemers succesvol met duurzame kledingbieb Masterpiece

De deeleconomie is een groeiend fenomeen. We delen steeds vaker een auto, huis of ander gebruiksvoorwerp. En ook kleding blijkt een dankbaar deelproduct, met de kledingbibliotheek als belangrijkste verstrekker. Masterpiece uit Den Haag is zo’n kledingbieb, waar de mooiste outfits gehuurd kunnen worden.

Till Behne 4 januari 2020

Kledingverhuur duurzaam bieb retail kleding

Suzanne Vermet-Reijgersberg (groene jurk) Lieke van Schouwenburg (zwarte glitterjurk) en twee van hun klanten Marieke van Doorn (gouden jurk) en Marjolein Fabri (roze jurk). (Foto: Frank Jansen)

Lieke van Schouwenburg en Suzanne Vermet-Reijgersberg zijn de bedenkers van Masterpiece. In plaats van kledingbibliotheek noemen ze het liever een ‘luxe designer rental service’. Masterpiece moet ‘prachtige kledingmerken’ bereikbaar maken voor een groter publiek, maar ook bijdragen aan een meer duurzame mode-industrie. De mode-industrie is namelijk een van de meest vervuilende industrieën te wereld.

Het idee is simpel: gebruiken in plaats van bezitten. Hierdoor wordt er minder gekocht en dus minder geproduceerd. De meeste kleding ligt namelijk toch de meeste tijd ongebruikt in de kast. Masterpiece richt zich, zoals de naam al doet vermoeden, op het hogere segment. Luxe designerkleding, die door veel mensen wordt begeerd, maar lang niet voor iedereen bereikbaar is. Daarnaast is deze kleding vaak van uitstekende kwaliteit en is daarmee zeer geschikt voor langdurig gebruik en verhuur.

Fashionista's

Masterpiece richt zich in eerste instantie op drie doelgroepen van vrouwen. Allereerst jonge, merkbewust vrouwen, zogeheten fashionista’s. Vrouwen die waarde hechten aan bepaalde merken en kwaliteit, maar zich deze luxe niet altijd kunnen veroorloven. Een tweede doelgroep is de urban professional; werkende vrouwen van 25 tot 45 die er voor hun baan op verschillende gelegenheden representatief uit moeten zien. ,,Met Masterpiece kunnen ze op een duurzame en betaalbare manier elke keer weer uniek en stijlvol voor de dag komen’’, legt Vermet-Reijgersberg in het AD uit.

De derde doelgroep is de topvrouw, of bijvoorbeeld de BN’er die veel in het openbaar of de publiciteit verschijnt. Ook zij kunnen op deze manier, zonder de kledingkast te vullen met items die ze maar één keer zullen dragen, elke keer de show stelen.

''We hebben veel geleerd door te praten met ontwerpers en klanten, zodat we nu ook heel gericht kunnen inkopen''

Suzanne Vermet-Reijgersberg, ondernemer

Concept

De ondernemers bedachten het concept zo’n twee jaar geleden. Lange tijd werd er geschaafd aan het idee, mei vorig jaar werd het bedrijf officieel gelanceerd. ,,We hebben meegedaan aan Climate KIC, een programma voor duurzame start ups’’, vertelt Van Schouwenburg. ,,Van hun kregen we advies en begeleiding en een klein startkapitaaltje. We hebben allebei niet per se een mode-achtergrond, mode was altijd meer een hobby.’’

,,Wat we wel allebei heel sterk hadden, is dat ons werk enigszins zinvol moest zijn’’, gaat Vermet-Reijgersberg verder. ,,De mode-industrie stond ons eigenlijk tegen, maar dat betekent tegelijkertijd dat er een hoop te verbeteren valt.’’

Binnen Masterpiece zijn de twee behoorlijk complementair: Lieke is de kenner wat betreft de merken en Vermet-Reijgersberg weet een hoop van duurzaamheid. ,,Verder hebben we veel geleerd door te praten met ontwerpers en klanten, zodat we nu ook heel gericht kunnen inkopen.’’

Inkopen gebeurt rechtstreeks bij ontwerpers, bij groothandels en bij stock- en samplesales. Collecties die door overproductie in magazijnen blijven liggen. ,,Ook dat is duurzaam’’, legt Van Schouwenburg uit. ,,We gaan bewust niet voor de nieuwste collecties. Oudere collecties worden te vaak vernietigd en meestal zijn ze hartstikke tijdloos.’’

De kleding van Masterpiece wordt in twee verschillende abonnementen aangeboden. Ook is losse verhuur mogelijk. De kleding kan gewoon in de webshop besteld worden, wordt netjes opgestuurd en na afloop door Masterpiece gereinigd.

Dries van Noten en Vivienne Westwood

Allereerst is er het fashionista-abonnement. Voor 90 euro kun je drie items per maand huren uit de mid-end collectie. Je mag de kleding vier weken houden. Tussendoor een keer wisselen mag, verzendkosten zijn dan voor eigen rekening. Merken die in de mid-end collectie vallen zijn onder andere: Monique van Heist, Closed, Ted Baker, By Sanne Jansen en Samsoe Samsoe. Dan is er het connaisseur-abonnement. Voor 130 euro kun je drie items per maand huren uit zowel de mid-end als de high-end collectie. Merken uit de high-end collectie zijn onder meer Lanvin, Dries van Noten, Mooiloop, Max Mara en Vivienne Westwood. De losse verhuur is per week en ieder kledingstuk heeft dan een vaste prijs. Dat is ideaal voor dat ene feest, die bruiloft waar je geen jurk voor hebt of een belangrijke presentatie, borrel of televisieoptreden.

Een klant die dankbaar gebruik maakt van de diensten van Masterpiece is Marieke van Doorn (42). Als raadslid van de gemeente Den Haag (D66) moet Van Doorn vaak representatief voor de dag komen. ,,Dan is dit ideaal. Met het connaisseur-abonnement heb ik iedere maand drie bijzondere kledingstukken die normaal gesproken buiten bereik zijn. Tegelijkertijd vind ik het gaaf dat ze hiermee de kledingindustrie bewegen duurzamer te produceren. Mode is een plofindustrie geworden en dat moet gewoon veranderen.’’

''Het leuke is dat Masterpiece kledingstukken die zijn afgeschreven, voor een zacht prijsje aan huurders verkopen''

Marjolein Fabri-Oud, klant

Formeel

Van Doorn is klant van het eerste uur, misschien wel de eerste van Masterpiece. ,,Ik was al klant van een andere Haagse kledingbieb en hoorde van Lieke, die bij mij in de buurt woont, van dit initiatief. Vroeger was het soms best wel een drama. Wat moet ik nu weer aan naar die formele gelegenheid? Zo mocht ik in september tijdens Prinsjesdag naar de Ridderzaal. Via Masterpiece huurde ik een prachtige blauwe, Maxima-achtige jurk. Ik zat tussen de koninklijke familie en de complete regering. Maar ik was door die jurk totaal op mijn gemak. Ik ben een groot fan van de deeleconomie, dat is echt de toekomst. We gaan betalen voor gebruik, niet meer voor bezit.’’

Ook Marjolein Fabri-Oud (33) is een enthousiaste klant van Masterpiece. Vooral omdat het mes aan twee kanten snijdt. Het is duurzaam en ze wordt er zelf beter (gekleed) van. ,,Ik probeer minder vlees te eten, de auto wat vaker te laten staan. En dit is ook een goede manier een steentje bij te dragen. Het grappige is dat ik dit vroeger al met mijn tweelingzus deed. Kochten we allebei iets en dat deelden we dan. Hetzelfde deed ik met vriendinnen in het studentenhuis. Met Masterpiece zet ik die traditie voort.’’

Afgeschreven kledingstukken

Fabri-Oud is docent aan een hogeschool en dan zijn er ook legio gelegenheden om zich mooi te kleden. Congressen, feestjes en borrels. ,,Laats organiseerde ik een studiedag in het Verzetsmuseum in Amsterdam. Daarvoor had ik een hele mooie Dries van Noten-broek en een geweldige top gehuurd. Zoveel complimenten heb ik nog nooit gekregen. Ik heb mezelf die dag echt optimaal gepresenteerd. Het fijne aan Masterpiece is ook dat ze met je meedenken. Ze geven geweldig stijladvies en leveren fantastische service. Ik merk nu al dat dit mijn koopgedrag positief beïnvloedt. Aan de andere kant word je wel hebberig van al dit mooie kleding, haha. Na een maand huren, wil je soms dingen gewoon houden. Het leuke is dat Masterpiece kledingstukken die zijn afgeschreven, voor een zacht prijsje aan huurders verkopen. Een mooie duurzame oplossing. Ik ga die Dries van Noten-broek zeker in de gaten houden.’’