Nieuws Mode
Weg met de wegwerpmentaliteit: Fabienne Chapot lanceert circulair kledingplatform RELOVE
Fabienne Chapot zet een nieuwe stap in haar streven naar een duurzame toekomst voor mode, met de introductie van RELOVE, een gebruiksvriendelijk circulair platform voor de verkoop en aankoop van kledingontwerpen. Het platform, dat op 22 juni met een speciale website wordt gelanceerd, is bedoeld om bewust winkelen aan te moedigen en de levensduur van kledingstukken te verlengen.

Beeld: Fabienne Chapot
Fabienne Chapot, oprichter en ceo van het gelijknamige kledingmerk, benadrukt dat dit initiatief past binnen de innovatieve aanpak van het bedrijf om de ecologische voetafdruk te verminderen en hergebruik van kledingstukken te stimuleren. ,,RELOVE vormt een cruciale stap in onze reis naar een meer verantwoordelijk merk. Door de levenscyclus van producten te verlengen en circulariteit te bevorderen, helpen we mee aan de bescherming van onze planeet," aldus Chapot.
Lees ook: Christina Hadinoto (Contour Lab): zo draagt haar startup met AI bij aan een duurzamere modesector
Bestrijding van de wegwerpmentaliteit
Het verkoopproces via RELOVE is ontworpen om eenvoudig en snel te zijn. Verkopers beantwoorden een paar vragen over het kledingstuk dat ze willen verkopen. Als het artikel aan de eisen voldoet, ontvangen ze een label voor gratis verzending naar Fabienne Chapot. Na inspectie krijgen ze direct een tegoed bij Fabienne Chapot om te gebruiken voor een RELOVE-aankoop of voor de aankoop van een nieuw item.
RELOVE wil de wegwerpmentaliteit in de mode-industrie tegengaan, door het stimuleren van hergebruik en het in de kringloop houden van kledingstukken. Dit sluit aan bij het commitment van Fabienne Chapot om kleding te ontwerpen die lang meegaan, vervaardigd met hoogwaardige materialen. Door deze benadering promoot het merk circulair denken, tweedehands aankopen en transparantie als katalysatoren voor verandering in de mode-industrie.
Fabienne Chapot
Bekijk hieronder het eerdere interview van Roelof Hemmen met Fabienne Chapot voor het programma Selfmade in Holland, een productie van De Ondernemer en ondernemersnetwerk Webhelden over het leven als topondernemer.