Nieuws Actueel
Na veertig jaar nog lang niet klaar met de tapijtwinkel
Het kan: succesvol ondernemen in de binnenstad. Ondanks de grote leegstand houden er ook genoeg ondernemers stand, waaronder Van Gils-de Wit.
Veertig jaar geleden begonen Bert en Gusta van Gils met de tapijtwinkel en klaar zijn ze nog lang niet. Integendeel: Van Gils heeft de smaak te pakken. "Tapijt wordt weer hip", concludeert hij in BN/De Stem, terwijl hij tussen grote lappen stof staat. Een toelichting op de goede resultaten van zijn winkel volgt. "Het succes van een winkel hangt af van hoe je als ondernemer omgaat met trends. Doe je dat goed, dan lukt het om het hoofd boven water te houden. Om maar een voorbeeld te geven: Perzisch tapijt is een tijdlang heel populair geweest en daarna weer niet. Dat moet ik echt volgen, anders lig ik eruit."
SnellerEen winkelier moet volgens Van Gils niet alleen de trends in producten, maar ook die in koopgedrag tijdig signaleren. "Het is essentieel de veranderende manier van kopen bij de consument in de gaten te houden. In de huidige tijd is men niet meer bezig met een tapijt dat voor de rest van het leven in diezelfde woonkamer zal liggen, zoals onze grootouders dat waren. Nu is het een paar jaar het een, een paar jaar het ander."
Dat betekent ook dat mensen er in de regel minder geld aan willen besteden dan vroeger. "De kunst is om daar als verkoper een balans in te vinden. De kwaliteit die ik biedt moet immers wel hetzelfde blijven." Van Gils benadrukt het belang van een gezicht achter een winkel. "Je bent niet ineens succesvol, daar gaat een periode van jezelf bewijzen en investeren aan vooraf. Inmiddels heb ik een aantal tevreden mensen om me heen die andere mensen wijzen op mijn voorraad en kwaliteit. Onze naam wordt genoemd, men krijgt er een gezicht bij."
Webshops"Dat had men niet bij een grote keten als V&D. Die naam was te groot om het specifiek aan een ander aan te raden. Misschien is het juist daar misgegaan: het was niet speciaal genoeg. De klant wil tegenwoordig steeds beter en unieker. Producten van grote ketens zijn te normaal geworden voor de consument." Een webshop heeft Van Gils wel, al dient deze meer voor de bekendheid van zijn producten dan voor de verkoop. "Wat ik zie is dat mensen zich in de huidige tijd bij het kopen van prijzige producten, zoals onze vloerkleden, eerst oriënteren op het internet. Uiteindelijk wil de koper dit product wel met eigen ogen zien en voelen en dus wordt het vaak toch in de winkel gekocht. Een webshop is vooral belangrijk om jezelf en je producten zichtbaar te maken."