Actueel

Natascha te Nijenhuis: ‘Met The Brownie Box bakken we 12.500 brownies per dag’

Leiderschap
Natascha te Nijenhuis, oprichter van The Brownie Box. The Brownie Box
The Brownie Box
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Natascha (35) werkte zich vanaf het vmbo op naar de universiteit om haar droomcarrière achterna te jagen: inspecteur bij de Belastingdienst. Maar met haar eerste stappen op de arbeidsmarkt realiseerde ze zich dat ze het vak helemaal niet leuk vond. ,,Ik vond het niks, de hele dag achter mijn computer zitten. Ik zat wel bij heel leuke collega’s, zij zijn nu mijn accountants!”

Lees ook: Lingerie-startup Savara Intimates gaat voor een positieve impact op de wereld

Alles overboord voor brownies

Bakken was haar grote hobby. Eerder had Natascha foodtrucks. Haar man is mede-eigenaar van Bar Company, een bedrijf in de evenementenbranche. ,,Via het bedrijf van mijn man verkocht ik mijn baksels. Ik kreeg veel lovende reacties over mijn brownies, die bestellingen kwamen altijd terug. Hij zei tegen mij: ‘Tas, je moet er echt iets mee gaan doen.’ Maar ik heb tot mijn 28e gestudeerd, had allemaal dingen geprobeerd. Ga ik dat dan allemaal overboord gooien om brownies te gaan bakken?”

Lees verder onder de advertentie

Ja dus. ,,Toen ik het besluit eenmaal genomen had, ging ik er ook echt voor. Dat was in 2018. Ik nam ontslag. Ik wilde het er niet een beetje bij gaan doen, maar echt een merk neerzetten.” Natascha werkte een half jaar aan het businessplan en de website. ,,Toen was het wachten tot de eerste bestelling binnen kwam. The Brownie Box begon al snel te groeien. Bij vijf, zes orders op een dag dacht ik: holy shit, dit gaat echt door het dak.”

Bij vijf, zes orders op een dag dacht ik: holy shit, dit gaat echt door het dak

Natascha te Nijenhuis

Brownies voor bol

Die zes bestellingen op een dag zouden al snel in het niet vallen. ,,Ik heb best wat ondernemers in mijn netwerk, dus al snel kwamen de eerste orders voor relatiegeschenken binnen. Ik was veel aan het bakken, deed alles zelf. Ik wilde de buren niet storen met mijn brownielucht, dus ik hield de deuren en ramen dicht.” Lachend: ,,Mijn huis stonk enorm.”

Nog geen jaar na de start van The Brownie Box had Natascha een gemiste oproep. ,,Het was bol.com, die wilde mijn brownies gaan inzetten als cadeautje vanuit de klantenservice voor wanneer er bij hen iets mis ging. Maar dat kon ik niet bolwerken met mijn eigen keuken.” Ze maakte afspraken met bol voor een periode van negen maanden. Hierdoor kon Natascha keukenapparatuur aanschaffen én twee werknemers aannemen. ,,Ik heb toen heel duidelijk gezegd tegen de werknemers dat dit tijdelijk kan zijn. Ik weet niet of The Brownie Box hierna verder kan gaan.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Sonja Meijerink: ‘Wanneer je bedrijf heel hard groeit, moet je jezelf ook voorbereiden op hele harde groeipijnen’

Groeien tijdens corona

Maar de loods die ze had omgebouwd tot keukentje was al snel te klein om alle bestellingen te verwerken. Toen corona begin 2020 alles platlegde, ‘stond het vliegtuigje stevig voor die windvlaag’. Sterker nog: het liep bij The Brownie Box storm. ,,Het was een gekkenhuis. Iedereen werkte natuurlijk thuis, dus thuisbezorgen was booming. In die tijd heb ik meer personeel aangenomen. We hebben samen alle kansen aangegrepen om maximaal te kunnen groeien.”

Leidinggeven gaat haar goed af, en groeien brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. ,,Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel mensen zijn die slimmer zijn dan ik. Dus ik luister graag naar mijn team. Daardoor merk je dat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn. Mijn motto is: fouten maken mag, je leert er alleen maar van en het maakt groei mogelijk. Maar ik ben wel een people pleaser: ik wil iedereen tevreden houden. Hoe meer werknemers je hebt, hoe uitdagender dat wordt. Je komt toch wat meer van je personeel af te staan.”

Lees verder onder de advertentie

Elke keer als ik plannen maak, hebben we ze binnen een jaar al uitgevoerd. Dus ik moet groter gaan denken

Natascha te Nijenhuis

3 miljoen brownies per jaar

Inmiddels heeft Natascha 30 werknemers in dienst en verkoopt ze 3 miljoen brownies per jaar. ,,Dat zijn 12.500 brownies per dag die we bakken. We hebben inmiddels 2 panden, het derde komt er eind dit jaar bij. Dat wordt een distributiecentrum.” The Brownie Box gaat zich meer focussen op cadeaupakketten. ,,We gaan de bakkerij verder uitbreiden, daarvoor heb ik al een aantal ervaren banketbakkers aangenomen.”

Of ze nog andere toekomstplannen heeft? Natascha lacht: ,,Elke keer als ik plannen maak, hebben we ze binnen een jaar al uitgevoerd. Dus ik moet groter gaan denken.” Wel heeft ze nog één laatste tip voor medeondernemers: ,,Als ik het allemaal over zou doen, zou ik in één keer een groter pand kopen. Dan had ik niet elk jaar een nieuwe hoeven kopen.”

Lees ook: Julia (25) was acné zat, dus begon ze beautylijn Clay and Glow: 10 miljoen euro omzet over vijf jaar

Lees verder onder de advertentie