Nieuws Actueel

Op deze manier wekt Nederlands bedrijf Adyen internationaal verbazing

Het AD schrijft dat Persbureau Bloomberg van een 'Silicon Valley Moment' spreekt nadat de koers van het Nederlandse Adyen afgelopen woensdag in een dag verdubbelde. Het bedrijf in online betalingsverwerking is in één klap 14 miljard euro waard.

Sander van Mersbergen, Peter de waard | Foto: Adyen 14 juni 2018

Adyen beurs Nederlands fintechbedrijf

Daarmee is het jonge bedrijf -virtueel - nu al meer waard dan een grote, traditionele bank als het Duitse Commerzbank, dat bijna 50.000 mensen in dienst heeft. Adyen doet het met minder dan duizend. Maar beleggers zien dat bepaald niet als een belemmering, zo bleek donderdag. Ze geloven in de potentie van het fintechbedrijf, dat betalingen verwerkt voor onder meer Netflix en Spotify en binnenkort ook Ebay tot zijn klantenkring mag rekenen.

,,Een techbedrijf dat door het dak knalt op zijn eerste handelsdag, zijn oprichter miljardair maakt en winsten uitsrooit over zijn vroege investeerders: het is stuff waar dromen in Silicon Valley van gemaakt zijn", schrijft Bloomberg. ,,Maar woensdag was het geen Californische startup die de jackpot pakte. Het was Adyen, een voorheen obscuur Nederlands fintechbedrijf."

Euforie in Europa

De beursgang leidt tot euforie in Europa, dat sinds de dotcom-bubbel van begin deze eeuw weinig techbedrijven op deze manier zag ontbolsteren. ,,Europese bedrijven die zelf naar de beurs gaan, in plaats van hun missie op te geven en zichzelf te verkopen aan Amerikaanse bedrijven: dat hebben we nodig," zegt analist Michael Jackson van Mangrove Capital Partners uit Luxembourg tegen het persbureau. ,,Dit bewijst dat het kan."

Dat Adyen bij Ebay zijn Amerikaanse concurrent Paypal - de trendsetter op het gebied van online betalen - eruit heeft gewerkt, versterkt het zelfvertrouwen aan deze kant van de oceaan. Toch zijn er ook wel wat zorgen. Het aandeel Adyen sloot vandaag op 455 euro. Daarmee is de waarde van het bedrijf bijna 100 keer zo hoog als de winst die het maakt. Dat is een verhouding die zelden vertoond wordt. Het betekent dat beleggers vooral gokken op winst in de toekomst. Maar die moet Adyen dan nog wel even maken.

Meer speculeren dan investeren

,,Dit is meer speculeren dan investeren", zegt beursanalist Jos Versteegh van InsingerGielissen. ,,Iedereen denkt dat dit de grote winnaar in de fintech wordt, dus daar betalen mensen voor. Maar om de huidige waardering waar te maken, zal Adyen heel snel moeten groeien. Als de kwartaalwinst een keer tegenvalt, zal de koers onmiddelijk dalen."

Her en der valt het woord bubbel al. Volgens Dieter Neirinck van ING België doet de koersontwikkeling er 'stevig aan denken'. Laurent Nizri, van het Paris Fintech Forum, stelt dat voorzichtigheid op zijn plaats is. Critici wijzen er ook op dat de koers zo hoog oploopt omdat er relatief weinig aandelen zijn uitgegeven.

Uitstekend businessmodel

Corné van Zeijl, beursanalist van Actiam, is minder stellig. ,,Het is verdomd moeilijk om de waarde van zo'n bedrijf in te schatten. Dat kun je nu eigenlijk nog niet doen, en over één of twee jaar ook niet. Feitelijk kun je het over vijf jaar pas een beetje zien." Adyen heeft in elk geval een uitstekend bedrijfsmodel om op terug te vallen, zegt hij. ,,Het model staat, ze hebben bijna alleen maar vaste kosten. Dat betekent dat ze extra klanten kunnen bedienen, zonder dat ze daar veel extra kosten voor hoeven te maken. Als je dan een bedrijf als Ebay binnenhaalt, dan gaat het natuurlijk hard."

Zilvervloot

Hoe het ook zij: bij de oprichters van Adyen is de zilvervloot binnengevaren. Het aandelenpakket dat medeoprichter Arnout Schuijff nog in handen heeft, was bij de aandelenkoers van woensdagmiddag meer dan 819 miljoen euro waard. De bestuurder en eindverantwoordelijke voor de techniek verkocht voor 62 miljoen euro aan aandelen.

Het belang van zijn medebestuurslid, topman Pieter van der Does, was ruim 614 miljoen euro waard. Van der Does verkocht vlak voor de beursgang aandelen ter waarde van een kleine 41 miljoen euro. Ook prinses Mabel van Oranje spint garen bij de beursgang: zij verkocht voor 43 miljoen euro en haar resterende aandelenpakket is nu zo'n 160 miljoen euro waard.

Over Adyen

Adyen – Surinaams voor ‘opnieuw beginnen’ – is een zogenoemd betaalplatform, schrijft de Volkskrant. Adyen faciliteert en stroomlijnt betalingen die wereldwijd op de meest verschillende manieren worden gedaan zoals met creditcards, iDeal, Paypal en consumentenkaarten. Tot nu toe gaat het daarbij vaak mis en worden klanten die wereldwijd wat kopen met onjuiste afschrijvingen geconfronteerd, wat tot veel irritatie leidt. Adyen stemt die systemen op elkaar af en probeert fraude te voorkomen.

Het bedrijf werd in 2006 in Amsterdam opgericht door Pieter van den Does en de hierboven genoemde Arnout Schuijff en is van plan uit te groeien tot een grote financiële instelling die ook kredieten gaat verlenen. Het bedrijf wordt wel als een concurrent van de banken gezien. Door de koersstijging van gisteren is het hele bedrijf al 14 miljard euro waard. Dat is meer dan Aegon of Nationale-Nederlanden, en zelfs meer dan ABN Amro: dat heeft een beurswaarde van 11 miljard euro.

Reden van beursgang

Geld heeft Adyen niet nodig. Er zit 300 miljoen euro in de kas. Maar de aandeelhouders willen cashen: een klein deel van hun bezit te gelde maken. Tenslotte wil je niet al je geld op één paard verwedden. Als het in de toekomst ooit helemaal mis gaat met het bedrijf, zijn ze toch multimiljonair. Deze aandeelhouders zijn onder meer de oprichters Pieter van den Does en de broers Arnout en Joost Schuijff. Maar ook beleggingsmaatschappijen van onder meer Mark Zuckerberg (Facebook) en Jack Dorsey (Twitter) hebben aandelen.

Een dergelijke koersstijging die Adyen kende is indrukwekkend, maar niet uitzonderlijk. Het gebeurt maar al te vaak dat een koers door het dak gaat na de beursintroductie. Er zijn aandelen die de eerste dag meer dan verdubbelden. Reden van die koersstijgingen is wat banken 'strategische underpricing' noemen. Ze verkopen de aandelen onder de verwachte marktprijs omdat een koersstijging goede reclame is voor het bedrijf, en voor de bank die de beursintroductie begeleidt.

Lucratief

Veel professionele beleggers weten allang dat het lucratief is in te schrijven op aandelen van een bedrijf dat naar de beurs gaat. En om als ze die aandelen dan krijgen toegewezen, ze meteen te verkopen. ‘Flipping’ wordt dat genoemd. Wie dat consequent doet, haalt een rendement van 14,5 procent, zo rekende de Vereniging van Effectenbezitters drie jaar geleden uit. Wie de aandelen van nieuwe fondsen drie jaar houdt, is aanzienlijk slechter uit. Dan blijft er bij Nederlandse beursintroducties nog maar een miniem rendement van 0,34 procent over.

Concurrent van banken

Vorig jaar voerde Adyen 3,7 miljard betalingen uit. Dat leverde Adyen een omzet op van 218,3 miljoen euro en een winst van 71,3 miljoen. Het bedrijf is met 14 miljard euro nu 200 keer deze winst waard. Dat is heel hoog, maar niet uitzonderlijk voor een bedrijf dat spectaculair groeit. Adyen is van plan uit te groeien tot een grote financiële instelling die concurrent kan worden van de banken, zonder dat het een duur kantorennet in stand hoeft te houden.

Maar er zijn ook twijfels. Volgens sommige analisten zijn er kapers op de kust, die het trucje van Adyen kunnen overnemen. Toch zullen veel particuliere beleggers tandenknarsend naar de beursgang hebben gekeken. Zij waren door Adyen niet in de gelegenheid gesteld op de aandelen in te schrijven, en konden ze alleen gisteren op de beurs tegen een twee keer zo hoge prijs kopen. De helft van de aandelen was geplaatst bij tien grote institutionele beleggers. Zij beleefden woensdag tijdens de beursgang een prachtdag.