Nieuws Actueel
Nederlandse ondernemers scoren miljoenenomzet bij Disneyland Parijs
Disneyland Parijs bestaat 25 jaar. Al minstens net zo lang doet het park goede zaken met Nederlandse bedrijven. Uit de laatste cijfers blijkt dat in 2016 63 van de 490 Europese leveranciers uit ons land komen: bijna 13 procent. Qua omzet gaat het nog beter: zo’n 20 procent van de investeringsbedragen wordt uitgegeven in Nederland: 15,5 miljoen euro. Twee ondernemers over hun samenwerking met Disney.

Van decoratiebedrijven en de logistieksector tot bloembollen en kroonluchters, de Nederlandse bedrijven die zakendoen met Disney zijn divers. Het begon in de jaren negentig met de Limburgse firma Vekoma die de achtbanen Space Mountain en Big Thunder Mountain bouwde.
Het pretparkresort wil dat de sprookjeswereld van Walt Disney tot in de kleinste details klopt. De Nederlandse degelijkheid is daarom heel belangrijk. Wie tijdens een bezoek aan Disneyland Parijs de bloembedden heeft bewonderd, kan zomaar getuige zijn geweest van Nederlandse trots: de bloembollen komen al 10 jaar via Verver Export uit Ursem.
Bloembollen
“Onlangs hebben we nog een bloembed van 3000 vierkante meter verzorgd”, zegt woordvoerster Linda Groot. “In 2007 was er een groot evenement ter gelegenheid van het 15-jarige bestaan. Daar hebben wij toen heel veel verschillende bloembollen voor geleverd. Sindsdien zijn wij een vaste leverancier geworden en zorgen wij jaarrond voor de bloembollen die Disneyland nodig heeft. Die 1500 evenementgasten van destijds zorgen tot op de dag van vandaag voor goede publiciteit. Op die partij kwamen professionals uit heel Frankrijk af, waardoor dit voor ons een geweldige manier was om onze zichtbaarheid te vergroten!”
Eigen tulp
Met het vorige Disney-lustrum, in 2012, kreeg Disneyland Parijs een eigen tulp. Deze oranje tulp, die uitvoerig in de media kwam, werd door Verver Export in Nederland gekweekt en gepresenteerd. En voor het huidige verjaardagsfeest worden voor het park 120.000 bloembollen van Verver Export machinaal geplant: de ‘Kit Flora Disney 25 Ans’. Een paars-wit-blauwe samenstelling die in de volgende jaren op andere locaties in Disneyland Parijs wordt uitgerold.
“We richten ons op de hoogste kwaliteit bollen, en dat betekent in dit geval de hoogste bolmaat”, legt Groot uit. “Die zijn ook het duurste, maar je hebt er het langste plezier van. Er zijn ook andere aanbieders die meer op de prijs zitten, maar die leveren dus ook kleinere bolletjes, en dat betekent minder kwaliteit in het voorjaar. Gelukkig kiest Disney voor de kwaliteit die Nederlandse bedrijven bieden. In Nederland zijn we gewend aan heldere samenwerkingen en doen we wat we beloven.”
Lees ook: 'Nederland is het Silicon Valley van de bloemenindustrie'
Kroonluchters en hanglampen
Dat Disneyland voor kwaliteit kiest, kan Thomas Kikkert beamen. Bij zijn bedrijf Rentalamp uit Wormerveer huurt Disneyland al zo’n tien jaar de bijzonderste verlichting voor allerhande feesten en partijen. “Dat kan in het park zijn, maar ook in de hotels. Want niet alleen de parken, maar ook ieder hotel heeft één of meerdere evenementenlocaties. Er zijn daar zoveel feesten! Enkele keren per maand gaan er lampen van ons naar Disneyland. Dat kunnen staanders zijn, maar we hebben ook kroonluchters van ruim 5 meter doorsnee. Bij het twintigjarige bestaan hebben we drie vrachtwagens met kroonluchters geleverd. En dan te bedenken dat ik ooit ‘gewoon’ ben begonnen als een antiekwinkel die als specialiteit plafonnières had.”
Assemblage
Niet alleen levert de deal met Disney werk op voor de transportsector in ons land, maar ook voor onze assemblageketens en reparateurs. En er werken 120 Nederlandse fulltimers voor Disney in Parijs.
Veel van de Disney-lampen worden in elkaar gezet in de vrouwengevangenis in Nieuwersluis. “En na de verhuurperiode worden ze weer opgeknapt. Dat gebeurt ook allemaal in Nederland”, zegt de trotse directeur.
Het lijkt niet op te kunnen in Disneyland. “Disney is een echt grote organisatie. Regelmatig zijn er twee partijen naast elkaar waar we allebei lampen voor leveren. Eigenlijk is het gewoon een stad met meerdere locaties. Wat evenementen betreft is het absoluut een van de grotere. Disneyland is ook het enige themapark waarmee we werken. Bij een evenement zijn alle lampen eigenlijk wel van mij. En als ik als bezoeker in de parken loop, herken ik mijn lampen ook direct.”
Dutch Garden 1.0 – Disneyland Parijs
In 2017 komt er een door Jacqueline van der Kloet en Manon Hazebroucq ontworpen kleurentuin in Disneyland, recht tegenover het Newport Bay Club Hotel. Nederlandse bedrijven en organisaties promoten in samenwerking met de Nederlandse ambassade bloemen en planten in deze Dutch Garden van 3000 vierkante meter. Het is een pilot, die in de jaren daarna op andere locaties in Disneyland Paris wordt uitgerold.
De producten worden geleverd door Verver Export, al jaren leverancier van bloembollen en plantconcepten aan Disneyland Paris. Namens het consortium van bedrijven en organisaties coördineert en stimuleert Blooming Breeders de samenwerking in de Dutch Garden.
Enkele keren per maand gaan er lampen van ons naar Disneyland