Nieuws Actueel
Netwerkvlogger Rob B. Tol over visitekaartjes en sociale media
DeOndernemer.nl wordt regelmatig verrijkt met de kennis van diverse bloggers en vloggers. Deze maand stellen we vlogger Rob B. Tol aan je voor. Hij is specialist op het gebied van zakelijk netwerken via zijn NetwerkAcademie.

Na een carrière bij ABB en de Siemens Groep startte Rob Tol in 1999 zijn TOL Marketing & Communicatie Bureau. “Mijn netwerk was mijn kapitaal. Dit sociale kapitaal bleek een solide langzaam groeiende belegging toen ik zelfstandig ondernemer werd.” Tol werd in 2007 uitgeroepen tot Netwerker van het jaar. Hij greep dit als een kans om de NetwerkAcademie op te richten. Tegenwoordig schrijft hij boeken en geeft hij presentaties en trainingen over zakelijk netwerken. Zijn visie: netwerken is de meest efficiënte, minst kostbare en ook nog de leukste manier om je doel te bereiken.
Leuk? Vinden veel ondernemers het niet vooral lastig om te netwerken?
“De meeste ondernemers hebben het druk, gunnen zich geen tijd en vinden het niet zo leuk zichzelf te presenteren. Geef aandacht aan je doelgroep en je netwerk gaat voor je werken. Uit onderzoek blijkt dat zo’n zeventig procent van de nieuwe klanten in zakelijke markten inmiddels komt uit een of andere vorm van netwerken.”
Lees ook: Startup Shake-on: digitaal gegevens uitwisselen via een handdruk
Is netwerken voor iedereen weggelegd?
“Netwerken gaat niet iedereen makkelijk af, maar iedereen heeft wel zijn eigen kracht. Extraverte mensen en alfa’s hebben doorgaans geen moeite. Introverte mensen en bèta’s hebben dat wel. Zij zien netwerken als een noodzakelijk kwaad en vinden het opdringerig. Ze missen een paar vaardigheden, maar hun kracht is dat ze goed kunnen luisteren.“
Hoe kwam het (e)boek tot stand?
“Ik werd steeds meer gevraagd om lezingen te geven over succesvol netwerken. Daarom heb ik als ondernemer mijn ervaringen ook gepubliceerd als 50 Do’s & Don’ts in (e)boekvorm, nu ook in het Engels zelfs. De meeste tips spreken voor zich, het zijn soms net tegeltjeswaarheden. Maar het gaat erom dat je ze ook in de praktijk brengt.”
Is netwerken voor iedereen weggelegd?
“Netwerken gaat niet iedereen makkelijk af, maar iedereen heeft wel zijn eigen kracht. Extraverte mensen en alfa’s hebben doorgaans geen moeite. Introverte mensen en bèta’s hebben dat wel. Zij zien netwerken als een noodzakelijk kwaad en vinden het opdringerig. Ze missen een paar vaardigheden, maar hun kracht is dat ze goed kunnen luisteren.“
Hoe kwam het (e)boek tot stand?
“Ik werd steeds meer gevraagd om lezingen te geven over succesvol netwerken. Daarom heb ik als ondernemer mijn ervaringen ook gepubliceerd als 50 Do’s & Don’ts in (e)boekvorm, nu ook in het Engels zelfs. De meeste tips spreken voor zich, het zijn soms net tegeltjeswaarheden. Maar het gaat erom dat je ze ook in de praktijk brengt.”
Zijn visitekaartjes nog van deze tijd?
“Persoonlijk vind ik het nog steeds een mooi middel om – als iemand er om vraagt – je gegevens te overhandigen. Het zegt immers iets over jou en je onderneming, het is belangrijk dat het er verzorgd uitziet. Wel wordt er steeds meer ter plaatse gelinkt via LinkedIn.”
Maar alleen als iemand er naar vraagt?
“Ja, je moet niet met visitekaartjes gaan strooien. Vraag altijd om een kaartje, doorgaans vraagt iemand dan ook een kaartje terug. Komt veel sympathieker over!”
Tot slot, heb je een goede tip om je netwerk te onderhouden?
“Door regelmatig iets van je te laten horen en niet alleen als je iets van iemand nodig hebt of als je sales pipe line is opgedroogd, want dan ben je te laat.”
Netwerken gaat niet iedereen makkelijk af, maar iedereen heeft wel zijn eigen kracht