Nieuws Actueel
Nieuwe winkel, tegen de stroom in
In anderhalf jaar tijd opende Judith Romme drie kledingwinkels. Fysieke winkels, van bakstenen en met kledingrekken. Daarmee zwemt ze hard tegen de digitale stroom in, aldus het Brabants Dagblad.

'Zou je dat nou wel doen?' Die vraag krijgt Judith Romme regelmatig nu ze weer een nieuwe winkel opent. "Ja, ik doe het gewoon", antwoordt ze dan. Ze heeft volop vertrouwen in de kracht van fysieke winkels, compleet tegen de trend van de toenemende internetverkoop in. Het bewijs staat vanaf vandaag in de voormalige Mitra in Schijndel: na Boxtel en Oirschot de derde vestiging van haar kledingketen Bij Juud. In anderhalf jaar tijd.
Zelfs haar leveranciers kijken op van de expansiedrift van de Boxtelse. Steeds meer van hun klanten stoppen, of hebben het moeilijk. Vooral verkopers van het middensegment, met kleding tussen de veertig en honderd euro, hebben het zwaar. Precies het segment van Romme, maar zij lijkt er geen last van te hebben. "Ik merk helemaal niets van dat online gebeuren", zegt ze terwijl de laatste kleding in de nieuwe rekken wordt gehangen. Met persoonlijk contact en een bakje koffie probeert ze een huiselijke sfeer in haar drie winkels neer te zetten. "Ik merk dat klanten dat als prettig ervaren. Ze merken dat je aandacht aan ze besteedt."
Ze maakt de vergelijking met de ervaring die ze zelf opdoet als ze gaat shoppen. "Je ziet vaak personeel met een telefoon in de hand. Dat komt zo ongeïnteresseerd over. Of je hebt van die winkeliers die al jaren een kledingwinkeltje runnen. Die zitten achter de toonbank en denken: hier is te weinig aanloop. Ik moet naar de stad", zegt Romme, die zich meer ondernemer dan winkelier voelt. Daar zit verschil in. "Je moet actief blijven, dingen blijven veranderen." Ze heeft dat van haar vorige baan: projectleider bij Heijmans. Ze bracht grote bouwprojecten aan de man. "Daar leer je wel commercieel denken."
Nooit naar de stadZe garandeert zelf nooit een vestiging in de stad te beginnen. De onderneemster zweert bij het dorpse karakter van haar winkels. "Mensen komen speciaal voor jou. Ik heb weleens in de stad gestaan. 'We kijken nog even ergens anders', hoor je daar vaak. Terwijl ik hier aan negentien van de twintig klanten wat verkoop."
Ook de stap naar internet maakt ze niet. Al is ze er wel veel online te vinden. Haar doelgroep, vrouwen van boven de dertig, zijn bijzonder actief op Facebook, en daar profiteert Bij Juud van. "Toen ik aankondigde dat ik naar Schijndel zou komen, kreeg ik er direct zevenhonderd likes bij", zegt ze. Online verkopen wil ze ook wel overwegen, al is het dan alleen bij merken die ze in grote hoeveelheden inkoopt.
Het liefst houdt ze het bij de fysieke winkels. Daar is haar 'hobby' tenslotte mee begonnen. "Ik geloop hier heilig in."