Nieuws Actueel

Nijmeegs bedrijfsleven profiteert van student

Herrie maken ze, ja. En ook troep, soms. Maar zonder studenten zou Nijmegen een kleine, suffe en bovendien arme stad zijn. Want elke student zorgt voor kennis, omzet en is op jaarbasis 28.500 euro waard, schrijft de Gelderlander.

ANNE NIJTMANS| FOTO PAUL RAPP 29 augustus 2017

PR 2017 08 28 2242

Nijmegen stroomt weer vol met nieuwe studenten. In groepjes fietsen ze opgewonden pratend door de stad. 's Nachts is het lawaaierig in het centrum. Soms maken ze rommel en blokkeren hun fietsen de stoep. Er zijn wijken waar bewoners klagen over de toename van studentenhuizen en de daarbij horende overlast.

Profijt

Er kleven wat nadelen aan een studentenstad, maar het profijt is immens veel groter. Een aanzienlijk deel van de welvaart is te danken aan de aanwezigheid van studenten in Nijmegen. Kennisinstituut TNO heeft in 2009 onderzoek gedaan naar het ruimtelijk en economisch effect van hoger onderwijs. De conclusie is dat de universiteit en hogescholen een belangrijke aanjager zijn van de regionale economie. Dit onderzoek is nog steeds actueel, zegt economisch geograaf Walter Manshanden van het Netherlands Economic Observatory in Rotterdam die indertijd het onderzoek van TNO leidde ,,Er is niet alleen de economische factor. Studenten houden een stad levendig en vitaal.''

Levendig centrum

Een studentenstad heeft een bloeiend uitgaansleven. Er zijn veel kroegjes en eetcafés, festivals en andere evenementen en er is een uitgebreid cultuuraanbod. ,,Dat zorgt voor een levendige sfeer en dat is aantrekkelijk'', zegt Manshanden. ,,Niet alleen voor de studenten, ook voor de rest van het uitgaanspubliek. Een stad met een gezellig centrum trekt bezoekers. Die brengen geld in het laatje.'' Al die studenten moeten worden opgeleid door leraren en onderzoekers. De Radboud Universiteit, het Radboudumc en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen zijn grote werkgevers.

Particulieren

Daarnaast trekt de universiteit particuliere onderzoeks- en ontwikkelcentra aan. Samen zijn zij goed voor ruim 21 procent van de arbeidsmarkt in Nijmegen. Deze organisaties zorgen bovendien voor afgeleide werkgelegenheid. De gebouwen moeten schoongemaakt en geschilderd worden, de kantines bevoorraad en er zijn congressen en symposia waar cateraars nodig zijn. Als je dat allemaal meetelt, gaat het om 25 procent van de arbeidsmarkt. Manshanden: ,,Al die kenniswerkers hebben een mooi salaris. Zij gaan winkelen, uit eten en naar de schouwburg. Dat zorgt voor kwalitatief goede detailhandel, restaurants en culturele voorzieningen. Dat levert werk op en een prettig woonklimaat waar mensen zich graag vestigen.''

Kenniscluster

Door de universiteiten en hogescholen zitten er veel goed opgeleide mensen in de stad. Nijmegen telt 50 procent hoger opgeleiden (hbo of wo) terwijl landelijk 31 procent van de beroepsbevolking hoger opgeleid is. ,,De aanwezigheid van professoren, wetenschappers, studenten en onderzoeksinstellingen maakt het makkelijker om kennis uit te wisselen'', zegt Manshanden. ,,Dit noemen we een kenniscluster en dat is een economische motor voor de regio. Bedrijven die goed opgeleid personeel nodig hebben, vestigen zich eerder in een stad als Nijmegen.''

Waarde

,,In het onderzoek bepaalden we een toegevoegde waarde van 25.000 euro per student'', zegt Walter Manshanden. ,,Dat bedrag is gebaseerd op cijfers van 2005, omgerekend is dat nu ongeveer 28.500 euro. Het vloeit voort uit de bestedingen van de studenten, de salarissen die worden verdiend op universiteit en hogescholen en indirecte werkgelegenheid die deze instituten opleveren. De plaatselijke bakker, boekhandel en aannemer verdienen aan de kennisbranche. De hele regio heeft er voordeel van.''

Drukke tijd

Bij de textieldrukkerij Kwestie van Lef in het centrum van Nijmegen hebben ze het deze weken druk, in verband met de introductietijd. Veel mentorgroepen dragen tijdens de introductie een eigen T-shirt met daarop de naam van de studie en vaak ook een sponsorend café uit de stad. Eigenaar Paul Beckers (foto): ,,Die shirts hebben we in de zomer gedrukt. Meteen na de introductieperiode komen veel studentenverenigingen, disputen en sportclubs die hun eigen shirts willen.'' Hoewel er een piek is aan het begin van het studiejaar, heeft Kwestie van Lef ook door het jaar heen klandizie van veel studenten. Bijvoorbeeld sportgroepjes en studieverenigingen die er hetzelfde uit willen zien. Beckers: ,,Iets meer dan 10 procent van de omzet komt van studenten. We drukken voor iedereen. Veel bestellingen komen van buiten de regio, die komen online binnen.''

Voordelen

Mise en Place is een uitzendbureau voor horecapersoneel. Nagenoeg alle medewerkers van dit bureau voor tijdelijk werk zijn student. ,,Dat levert voordelen op, omdat studenten slim zijn en flexibel", zegt Stijn Nuijten (foto). ,,Maar vooral omdat ze horen bij de identiteit van onze organisatie." Nuijten is commercieel manager bij de vestiging in Nijmegen. ,,We zenden jonge mensen uit. Ze studeren bijna allemaal op hbo of wo-niveau. We leiden onze mensen zelf op en ze kunnen opklimmen en coördinerende taken krijgen. Het staat goed op je cv als je hebt geleerd teams aan te sturen." Het uitzendbureau levert personeel op trouwlocaties en bij evenementen zoals festivals en grote popconcerten. Volgens Nuijten lijkt de sfeer in de teams wel wat op een studentenvereniging. ,,Samen een klus klaren en daarna nog een drankje pakken. Er zijn hier al heel wat relaties ontstaan."