Maandag 5 december om 12 uur schrokken veel ondernemers van hun telefoon. NL-Alert stuurde een controlebericht uit in heel Nederland om te checken of mobieltjes juist zijn ingesteld om NL-Alert te ontvangen.
Alarm
NL-Alert is een alarmmiddel van de overheid, waarmee ze mensen heel gericht alarmeert en informeert tijdens een ramp bij hen in de buurt. In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. Bijvoorbeeld dat je bij een brand ramen en deuren moet sluiten, of dat je bij een terroristische aanslag uit het gebied moet blijven. Alle providers zenden NL-Alert uit via al hun netwerken. En je ontvangt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is.
NL-Alert is al meer dan 130 keer ingezet. Met name bij grote branden is NL-Alert veelvuldig gebruikt, maar ook bij explosiegevaar en onverwacht noodweer.
NL-Alert
In het geval je in je onderneming te maken krijgt met levens- en gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand, een terroristische aanslag, of noodweer, kun je niet direct zelf contact opnemen met NL-Alert. Volgens de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) die verantwoordelijk is voor het alarmmiddel: “Stel dat je een chemisch bedrijf hebt waar een brand uitbreekt, dan handel je volgens het rampenplan van je bedrijf. Daarin staat wie je moet waarschuwen. De melding komt terecht bij de nooddiensten. Als er een NL-Alert nodig is, wordt dat geactiveerd door de burgemeester.”
Crisiscommunicatie
Meer specifiek: het besluit om een NL-Alert in te zetten bij bijvoorbeeld een grote brand wordt altijd ter plaatse genomen in overleg met de operationele leider van de brand, zo meldde het AD. Het is niet de gemeente die dat besluit neemt. Het is namelijk niet zomaar een besluit dat wordt genomen. Het is een gedegen afweging die wordt gemaakt. ,,Het is best een zwaar middel. Natuurlijk is het goed bewoners te waarschuwen, maar tegelijkertijd wakker je onrust aan. Mensen gaan direct bellen en twitteren en facebooken met vragen: is die rook schadelijk? Of waarom heb ik geen NL-Alert gekregen?'”, vertelde Roy Johannink, deskundige op het gebied van crisiscommunicatie en als zodanig ook adviseur van burgemeesters en gemeenteraden in maart aan het AD.
Luchtalarm
Het welbekende luchtalarm wordt vanaf 2018 niet meer gebruikt. Sociale media, NL-Alert en de website crisis.nl moeten het alarm vervangen. Tot die tijd is het zaak om eraan te werken dat de alternatieven iedereen kunnen bereiken. Nu is dat nog niet zo. Niemand luistert 24 uur per dag naar de regionale omroep. Sociale media en internetgebruik zijn zeker bij oudere mensen vaak niet ingeburgerd; dat ze in geval van nood direct de complete doelgroep bereiken is uitgesloten.
Instellen mobiel
Steeds meer mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moet je dit nog zelf doen. Met de instelhulp kun je je mobiel instellen.
Alle providers
Het NL-Alert is een tekstbericht van de overheid dat wordt gestuurd naar mobiele telefoons in de directe omgeving van een noodsituatie. Het bericht is geen sms-bericht, maar een zogeheten cell broadcastbericht. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden naar mobiele telefoons via zendmasten van de providers. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Daardoor werkt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is.
Meer informatie?
Wil je meer informatie over NL-Alert? Ga naar rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur (lokaal tarief).
Gerelateerde artikelen: