Nieuws Actueel
Nootdorps gezin bedenkt supermarkthit: boterhampasta
Bedacht aan een Nootdorpse keukentafel en nu al in 63 AH-supermarkten: boterhampasta in drie smaken.

Binnen het Nootdorpse gezin van Dennis van Helden (43) was het al enige tijd onderwerp van gesprek, schrijft het AD. Met vrouw Karina Visser en zijn dochters Annabelle (7) en Phileine (12) constateerde Van Delden dat het aanbod van zoete boterhampasta's in de supermarkt 'erg saai en beperkt was'. Talloze experimenten aan de keukentafel en gesprekken met koks en producenten later leverden drie nieuwe soorten boterhampasta op. En een nieuw bedrijf: De Blije Boterham.
Zoet broodbeleg Van Delden: ,,Ik heb in het verleden bij verschillende bedrijven gewerkt die actief waren binnen de sector zoet broodbeleg. Zo heb ik bijvoorbeeld vijf jaar Hero jam verkocht. Destijds vond ik al dat het aanbod binnen de zoete boterhampasta's erg beperkt en saai was, zeker als je dit vergelijkt met jam. Op hoofdlijnen bestaat het aanbod uit varianten chocoladepasta, pindakaas en speculoos, terwijl er zoveel verschillende smaken zijn.''
Van Delden en zijn gezin raakte deze zomer tijdens een vakantie in Italië geïnspireerd door de vele ijssmaken die er zijn. Eenmaal terug in Nederland gingen ze direct aan de slag om nieuwe smaken te verzinnen. Via YouTube werd uitgezocht hoe je boterhampasta kan maken en vervolgens gingen ze aan de slag met de keukenmachine en de blender.
Smaak,,Uiteindelijk hebben we allemaal een smaak bedacht. Ik kwam zelf met de echte Hollandse speculaas, omdat deze tenminste naar echte speculaas en kruidnootjes smaakt en niet naar een koffiekoekje. We zijn per slot van rekening Nederlanders en geen Belgen. Mijn oudste dochter Phileine stelde stroopwafelpasta voor, zij is gek op stroopwafels. Annabelle is dol op kokos. In de eerste instantie hadden we een 'kokos-choco Bounty-achtige' smaak gemaakt. Maar toen dachten we: waarom niet gewoon een kokos naturel smaak, dan kunnen de mensen zelf altijd nog kiezen om er hagelslag op te doen om het Bounty-effect te krijgen. Mijn vrouw heeft de naam bedacht: De Blije Boterham. Het geeft precies weer waar het concept voor staat: boterhampasta's maken waar je blij van wordt voor een goede start van de dag.''
PartnersNadat de smaken waren bedacht, ging Van Delden op zoek naar een goede kok, die de recepten kon verbeteren en geschikt maken voor grootschalige massaproductie. ,,Tegelijkertijd heb ik een productiepartner en een reclamebureau gezocht, die bereid waren samen met mij het avontuur aan te gaan. Dit is goed gelukt en het concept 'De Blije Boterham' was daadwerkelijk geboren. Daarna ging het snel. Ik had gelezen dat Albert Heijn op zoek was naar innovatie om het winkelaanbod in de winkels aantrekkelijker te maken. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik contact gezocht met AH. Omdat ik aan de inkoper in vijf minuten kon uitleggen waarom De Blije Boterham een aanvulling op het assortiment was, mocht ik op gesprek komen. Nadat de lepel in de potjes was gegaan waren we er eigenlijk heel snel uit. Ze vonden de smaken erg lekker en de uitstraling van de potten prima passen binnen het assortiment van AH.''
VerkopenMet als resultaat dat de aan de keukentafel in een Nootdorpse woning bedachte, drie potjes broodbeleg inmiddels in 65 AH-supermarkten in Nederland en 35 winkels in België liggen. Van Delden: ,,Zo kan De Blije Boterham zich bewijzen. Als de verkopen goed gaan, zullen we in steeds meer winkels verkrijgbaar worden. De eerste resultaten zijn overigens boven verwachting goed. Het is ook erg leuk om voor het schap te staan en te zien hoe mensen jouw potjes kopen. Het geeft een erg goed gevoel dat ze kunnen genieten van iets dat bij ons in de keuken is ontstaan.''
De Blije Boterham zorgt dus voor brood op de plank binnen het gezin Van Delden. Al blijft het bedrijfje voorlopig 'om er bij te doen'. Van Delden: ,,Het gaat er niet om met De Blije Boterham rijk te worden, maar meer om de mogelijkheid te krijgen te doen wat je leuk vindt. En als AH besluit de potjes in alle supermarkten te leggen, dan kunnen we hier prima van leven. Dit betekent overigens niet dat we dan klaar zijn, want de ideeën voor nog meer spannende smaken zijn al in de maak.''