Branded content

Ondernemer Joey Buys deelt recept snelle groei van zijn BBQ Experience Center

 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

In slechts vijf jaar tijd stampte Joey Buys samen met zijn compagnon Boy Tak een barbecue imperium uit de grond: BBQ Experience Center. Met een club van 60 mensen draaien de heren anno 2023 een jaaromzet van 14 miljoen euro, en hebben ze een leidende positie in Nederland en België veroverd. Het geheim van de online BBQ masters? Dat deelt Buys op 23 en 24 januari tijdens de 17e editie van de Webwinkel Vakdagen. In de radio-uitzending De Ondernemer Live geeft hij alvast een tipje van de sluier.

Lees verder onder de advertentie

De Webwinkel Vakdagen zijn al meer dan 16 jaar het ontmoetingsplatform voor de gehele e-commerce branche. Het is dé plek om je digitale ambities waar te maken en kennis, kunde en contacten op te doen, waar direct van geprofiteerd kan worden. Zoals van het inspirerende succesverhaal van ondernemer Joey Buys, een van de sprekers op dinsdag 23 januari. Zijn inzichten en praktische tips zullen je helpen bij het maken van de juiste beslissingen voor de toekomst van je e-commerce onderneming.

Verkoop is niet het doel

Het begon als een kleinschalig side project tussen de compagnons en tevens goede vrienden, waarbij Tak zijn horecapassie had verzilverd in de vorm van een eigen kookwinkel. Vanaf het moment dat Tak het bekende groene ei in zijn winkel had staan en hier heel enthousiast over was tegen Buys, sloeg de vonk over en besloten de twee heren dat ze meer met het product moesten doen. Ze sloegen de handen ineen om een concept te bouwen, waarmee hun enthousiasme voor de bijzondere manier van koken een nog groter publiek zou bereiken. Dit werd het BBQ Experience Center, een combinatie van een online platform, fysieke winkel (inmiddels meerdere in Nederland en België) en educatie.

En dat sloeg aan. Steeds meer mensen kwamen langs in de winkel en hun workshopruimte om kennis te maken met de wereld van barbecues en te leren hoe ze de mooiste gerechten moesten maken. De compagnons zagen hun jaaromzet in een aantal jaar groeien van 1 naar 14 miljoen euro. Het geheim achter de groeiformule? De verkoop van hun barbecues en alle toebehoren zien ze niet als doel, maar als middel om hun doel te bereiken: het bereiden van fantastische gerechten samen met hun klanten. ,,Daar doen we alles voor en stellen we centraal in alle keuzes die we maken”, aldus Buys.

Lees verder onder de advertentie

Retentie als verdienmodel

Het aangaan van een langdurige liefdevolle relatie met klanten is daar een voorbeeld van. ,,We willen jouw barbecue best friend worden”, vervolgt Buys. ,,Als je aan barbecueën denkt, dan staat het BBQ Experience Center voor je klaar om er een geweldige ervaring van te maken.” Of het nou gaat om een bepaalde barbecue techniek of een bijzonder kerstgerecht, Buys heeft chefkoks in dienst die klanten adviseren. Daarmee zet het BBQ Experience Center heel erg in op de gebruiksfase van het product in plaats van de oriënterende of koopfase, waar een traditionele retailer veelal actief in is.

We zijn voortdurend bezig mensen te inspireren en motiveren om die barbecue aan te steken. Retentie is de basis van ons verdienmodel

,,Natuurlijk zijn we actief in het promoten van onze producten, want ook wij moeten onze elektriciteitsrekening betalen. Maar we zetten met name sterk in op de fase daarna, waarin we content maken en delen. Onze video’s met recepten en tips worden heel goed bekeken. We zijn voortdurend bezig mensen te inspireren en motiveren om die barbecue aan te steken. Retentie is de basis van ons verdienmodel.”

Gezonde mix van online en offline

Het BBQ Experience Center maakt handig gebruik van hun omnichannel-strategie. Klanten ervaren geen kanalen meer, maar een bedrijf. Ze bieden klanten één ervaring: alles voor jouw outdoor cooking adventure. ,,Onze klanten kopen zowel fysiek als online bij ons. Dit heeft te maken met het moment waarop en wat iemand nodig heeft. Zo koopt een klant een zak houtskool ‘even snel’ online en een klant die inspiratie op wil doen, komt naar een van onze vestigingen om te praten met een chefkok. Vaak hebben klanten online dan al heel wat video’s bekeken en zijn ze helemaal betrokken bij ons merk; hét recept voor onze snelle groei de afgelopen jaren.”

Een snelgroeiend bedrijf kent ook de nodige valkuilen. Op de Webwinkel Vakdagen vertelt Joey Buys het eerlijke verhaal over de groei van zijn bedrijf, de uitdagingen waar hij en zijn compagnon tegenaan zijn gelopen en hoe ze daarmee zijn omgegaan. Dat wil je niet missen!

De Webwinkel Vakdagen zijn al meer dan 16 jaar hét ontmoetingsplatform voor de gehele digital commerce branche. Op 23 en 24 januari 2024 vindt alweer de 17e editie van het grootste e-commerce-event van de Benelux plaats in de Jaarbeurs Utrecht, boordevol inspirerende sprekers, relevante thema’s en exposanten over de hele breedte van de digital commerce. Het gevarieerde aanbod in lezingen en leveranciers maakt de WWV interessant voor iedere (C-level) manager of specialist die meer resultaat wil halen uit zijn of haar digitale activiteiten. Meld je hier gratis aan.