Actueel

Ondernemers liften mee op Jeroen Bosch

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het Noordbrabants Museum in Den Bosch trok meer dan vierhonderdduizend bezoekers, van wie een deel ook een kijkje nam in de vesting Heusden. Met onder meer een expositie Heusden 1516 en de belevingsroute de 7 Deugden van Heusden liftte het vestingstadje mee op het succes van Den Bosch. Blik op Bosch - de T-shirts worden in een met Boschtaferelen aangekleed conservenblik verkocht - was een succes, zegt Stoop. "Ik heb drie keer de voorraad aan moeten vullen. Het Boschjaar heeft mijn zaak een boost gegeven."

Het is de bedoeling om het succes vast te houden. Stoop: "Wat mij betreft, komen er meer boten naar Heusden. Misschien vanuit Den Bosch, je verbindt dan de ene mooie stad met de andere. Of een boottocht aanbieden vanuit Gorinchem. Het punt is dat een reder er wel brood in moet zien."

EftelingDe aandacht voor Heusden vasthouden, dat is ook het uitgangspunt van het Heusdens Buro voor Toerisme. Daarom wordt samengewerkt met partners van VisitBrabant, zoals de Efteling, Van Gogh Brabant en Libéma. Heusden wil profiteren van hun aantrekkingskracht.

Lees verder onder de advertentie

Toch valt er op regionaal vlak nog genoeg te verbeteren om Heusden in de spotlights te zetten, vindt Jos van Gorkom van Friet & Zo. "Ik sta zelf op de Kurenpolder. Wat me opvalt, is dat daar geen folders over Heusden liggen. Ook in de haven van Drimmelen vind je die niet. Je moet in de regio zichtbaar zijn, anders weten ze je niet te vinden."

Over de belangstelling van de buitenlanders vanwege Bosch? "Het was drukker, maar ik heb daar niet veel van gemerkt. De Japanner heb ik in ieder geval niet aan de frikadel gekregen."