Nieuws Actueel
Ondernemers springen met schoolcampus in gat V&D
Scholieren kopen nog altijd massaal een papieren schoolagenda. Vlak voordat het nieuwe schooljaar begint, is er een run op de vele varianten die bij tieners de voorkeur blijven genieten boven digitale alternatieven. Maar het automatisme van naar de V&D Schoolcampus voor nieuwe schoolspullen is verdwenen, zo meldt De Gelderlander.
De overige winkels die een deel van hun vloeroppervlak inruimen voor schoolassortiment spinnen daar garen bij. HEMA School, Bruna HiSchool, Primera Back to School en Action Cool2School. The Read Shop voert zelfs de merknaam Schoolcampus, al is die net als V&D, Soho, Liv en Prijzencircus opgekocht door Retail Ventures.
Uh...jaBij The Read Shop aan de Arnhemse Koningstraat is het achterste deel van de winkel voor de Schoolcampus ingeruimd. Het is er op maandagmiddag rustig. Een scholiere snuffelt wel met haar ouders tussen de agenda's. "Kijk deze is mooi!" "Is hij ook duidelijk?", vraagt haar vader. "Uh...ja", zegt het meisje, alsof dat het laatste is waar ze bij de aanschaf van een agenda aan denkt.
TopshelfOok bij Topshelf, dat in Arnhem in het voormalige V&D-pand aan het Johnny van Doornplein zit, is het rustig. De schoolspullen staan er zonder verwijzing verdeeld over twee plekken op de begane grond.
Merkagenda'sWaar al die scholieren dan wel zijn? Bij de HEMA. Zowel bij de vestiging aan de Rijnstraat in Arnhem als bij die aan de Grote Markt in Nijmegen loopt het deze maandag storm. HEMA is dan ook vol in de leegte gesprongen die V&D achterliet en heeft een hele route met pijlen uitgezet die tieners het nieuwe schooljaar in leidt. 'Eigen school, eigen ding', is de kreet waarmee de scholieren worden gelokt. Al helpt de 10 procent korting op alle merkagenda's - die HEMA dit jaar voor het eerst verkoopt - ook.
Extra ruimte"Bij ons gaan veel meer agenda's dan voorgaande jaren over de toonbank. We hebben er na het verdwijnen van V&D extra ruimte voor ingericht en ze vliegen de deur uit", zegt Christina Ebbers van Primera aan de Raadhuisstraat in Doetinchem. "Bij de meisjes zijn die van Fashionista favoriet en bij de jongens voetbal- en stripagenda's."
EiffeltorenElsemieke van Kooten van de Bruna aan de Hoofdstraat in Veenendaal bevestigt de populariteit van de Fashionista-agenda's. "Vooral die met de Eiffeltoren erop." Maar meiden lopen volgens haar ook weg met agenda's van Blond en O'Neill. "Jongens gaan voor Supertrash, YouTube of een voetbalagenda. Vooral die van Ajax zijn bij ons in trek."
Groter assortimentOok haar winkel heeft dit jaar een groter assortiment schoolspullen als gevolg van het verdwijnen van V&D. "Bij onze vestiging geven we 10 procent korting op alle schoolspullen. Dat zou mede de oorzaak kunnen zijn dat we steeds moeten bijbestellen. Het loopt hartstikke goed."
Toeters en bellen"Die zijn leuker, maar ook duurder", zegt Maud van den Berg (15), wijzend naar de merkagenda's bij de HEMA in Nijmegen. De scholiere die naar 4T van het Citadel College gaat, kiest ook om een andere reden voor een agenda zonder toeters en bellen. "Deze is makkelijk en overzichtelijk." Een digitale agenda als alternatief voor de papieren schoolagenda vertrouwt Maud niet. "Straks crasht het systeem en is alles weg."