Nieuws Actueel

Ondernemers uit Rijssen beginnen webshop voor eigen groente

Groenten uit eigen tuin zijn razend populair schrijft de Tubantia. Reden voor Peter van de Breevaart en Ruben Hilberink om een webshop te beginnen: Moestuinland.nl.

JEROEN DE KLEINE | Foto FOTO LENNEKE LINGMONT 17 oktober 2017

825497

Hele horden liefhebbers werken zich tegenwoordig een slag in de rondte voor lekkernijen uit eigen tuin. Zo ook Peter van de Breevaart en Ruben Hilberink. De beide 19-jarige Rijssenaren hebben echter nog een heel ander belang bij de moestuinhype: ze verkopen de benodigdheden via hun webshop Moestuinland.nl.

Webshop

Samen begonnen ze in februari van dit jaar de webshop, die volledig is gericht op volkstuinhouders. Maar dan kan het niet achterwege blijven zelf ook de schoffel te hanteren, en dus tuiniert het tweetal er sinds een maand lustig op los op een terrein aan de Steenakkersweg. Een lading groenten zal het niet opleveren dit jaar. "We zijn nu vooral druk om de boel te fatsoeneren. Voor onze komst was het volkstuintje behoorlijk overwoekerd", zegt Van de Breevaart.

Nieuwe markt

Wat moeten twee voormalige scholieren van Jacobus Fruytier in dit wereldje? "Onze opleidingen hebben met verkoop en ondernemen te maken", zegt Hilberink. "Al is dit idee wel los van de studie ontstaan." Het tweetal zag in Rijssen regelmatig succesvolle ondernemingen ontstaan. "Dus zijn we gewoon eens gaan nadenken wat we wilden. Dat was een webshop, want die is redelijk makkelijk te maken. Maar het moest wel een shop worden voor een markt die nog niet echt bediend werd."

AH

Hulp kreeg het duo van grootgrutter Albert Heijn. De supermarkt begon de actie met de miniatuurmoestuintjes: bij besteding van een bepaald bedrag kregen klanten een aardetablet met zaadjes mee. Kinderen en ouders sloegen spontaan aan het tuinieren, al was het dan op kleine schaal. De actie werd een doorslaand succes en de Rijssense ondernemers wisten op welke wereld ze zich moesten storten. "Moestuintjes worden bovendien steeds populairder, omdat veel mensen gezond eten erg belangrijk vinden."

Hoopvol

Op tafel in huize Van de Breevaart ligt een greep uit het assortiment klaar, van kweekbakjes tot zaden. "Inmiddels bestaat onze voorraad uit zo'n 150 producten, het meeste van één merk. Dat willen we in de toekomst misschien gaan uitbreiden, maar eerst zien of dit een beetje loopt." De eerste tekenen zijn hoopvol. Storm loopt het nog niet, maar het zijn allang niet meer louter familieleden en vrienden die een bestelling plaatsen. "Dat was echt een cool moment: de eerste bestelling van buiten onze bekendenkring. Tegenwoordig is het erg belangrijk dat je goed te vinden bent. Dus passen we al onze teksten op de website aan voor Google. Door regelmatig gebruik te maken van woorden waar daar veel op gezocht wordt, prijkt onze webshop steeds hoger op de sites van zoekmachines."

Trends

Het is volgens de twee niet meer per se nodig om ergens een stuk grond te gebruiken om groenten of kruiden te kweken. Onder meer door de minuscule 'tuintjes' van Albert Heijn werken veel liefhebbers tegenwoordig gewoon vanuit huis of op het balkon. "Dat is op dit moment wel een van de trends in moestuinland", aldus Hilberink. "Verticaal tuinieren noemen ze dat. Niet naast elkaar planten kweken, maar bijvoorbeeld in bakken boven elkaar. Zo kun je thuis ook prima producten maken, al ben je bij de grotere groenten natuurlijk wel op een tuintje aangewezen."

Experimenteren

De komende tijd willen Van de Breevaart en Hilberink gebruiken om hun werkzaamheden uit te bouwen. Die tijd is er, want een volkstuintje is seizoenswerk. Het hoogtepunt ligt in de warmere maanden. Ongemerkt gaat er dagelijks veel tijd in zitten, mede omdat de Rijssenaren zelf een en ander te doen hebben in hun moestuintje. "Het zou toch prachtig zijn als we hier op een gegeven moment van kunnen leven. Maar nu willen we eerst een beetje experimenteren. We doen het immers ook voor ons eigen plezier."