Nieuws Actueel

Ondernemers zetten zich schrap voor komst van Sint

Maassluis verwelkomt volgende week de 'echte' Sinterklaas. Het is nog maar de vraag of hij de kassa van de lokale middenstand laat rinkelen die dag. Dat schrijft het AD.

Sandra Don, Eric Oosterom | Foto: Roel Dijkstra 7 november 2016

Bakker Holtkamp Maassluis

Hij geeft het grif toe: de intocht van Sinterklaas is een mooi moment om een centje bij te verdienen. Maassluizer Gersom Soldaat overwoog al een tijdje zijn woning via Airbnb te verhuren, maar het was de kindervriend die hem het laatste zetje gaf. "Ik dacht: als ik 'm nou vóór de twaalfde online zet, kan ik er misschien nog een slaatje uit slaan.''

Geen boeking

Maar helaas, ondanks de wervende advertentietekst - 'mijn ruimte is op vijf minuten wandelen van waar Sinterklaas aankomt' - heeft Soldaat nog altijd geen boeking binnen. "Maar ik heb nog een week de tijd.''

De houding van Soldaat is exemplarisch voor de ondernemers in Maassluis. Allen zijn druk aan het voorbereiden, allen hopen ze op een gouden dag.

Sinterklaaseffect

Sommigen zeggen nu al hogere omzetten vanwege een 'sinterklaaseffect' te genereren. "De verkopen zijn eerder op gang gekomen dan normaal'', merkt Cora Nuijten, eigenaresse van speelgoedwinkel Kleine Reus. Ook zijzelf, als onderneemster. "We zijn eerder bezig met alles op orde maken. In andere jaren wilde het nog wel eens voorkomen dat de etalage tijdens de intocht niet perfect was. Dat zal dit jaar niet gebeuren.''

Profiteren

De winkeliers in de eerste stad aan de Waterweg hopen vooral op de lange termijn te profiteren van het bezoek van Sinterklaas en zijn gevolg. "Er komen veel ouders met kinderen, die blijven niet de hele dag hangen in de stad'', verwacht Enny van der Water van de Ondernemersvereniging Binnenstad. "Maar door ons op een goede manier te presenteren, komen ze hopelijk terug.''

Te beginnen op zondag 13 november, als het Sinterklaashuis wordt geopend, de winkels opengaan en er op het podium van omroep NTR verschillende optredens zijn. "De bezoekers krijgen ook allemaal een goodiebag, met allerlei bonnen die het hele jaar te besteden zijn in Maassluis'', zegt Van der Water.

Horecapleinen

Ook zijn er drie horecapleinen in het centrum, waar de lokale ondernemers zich over verdelen. Tobias Saenen van grand café De Waker bijvoorbeeld, verkoopt koffie, thee en chocolademelk voor de deur. "De inkoop daarvan is nul, dus dat is erg lucratief. Bovendien krijgt iedereen dorst. Ik verwacht een goede omzet.''

Sint- en pietlekkernijen

De winkel van banketbakker Koos Holtkamp, die de beste tompoezen van het land maakt, is zoals elk jaar rond deze tijd ingericht met sint- en pietlekkernijen. Zijn tompoezen blijven echter gewoon roze. "Ik heb wel pieten van chocolade in allerlei kleuren, maar verder waag ik me niet aan de discussie'', zo zegt de banketbakker.

Hoewel hij een enorme voorraad kruid- en pepernoten heeft, is er door de NTR geen strooigoed ingekocht bij Holtkamp. "Nee joh, daar zijn mijn spullen veel te duur voor'', grapt hij.

Gerelateerde artikelen

Jumbo doet ook Sinterklaas in de ban op verpakkingen

Overzicht: lijst belangrijkste feestdagen 2016 - 2017 ondernemers

Tijdelijke pepernotenwinkel Van Delft grote hit in Nijmegen